یک‌شنبه 8 مهر 1403

باستان شناسان

باستان شناسان

خبرگزاری ایرنا

همدان - ایرنا - «تپه باستانی هگمتانه» ارثیه‌ای ارزشمند از چند دوره تاریخی تمدن ایران زمین است که در کاوش‌های اخیر باستان شناسی نشانه‌هایی از برج و باروی هزارتوی این شهر به جا مانده از هنر و معماری مادها نمایان شد، شاید یونسکو در ثبت جهانی این اثر شتاب کند.

خبرگزاری ایرنا

شیراز - ایرنا - مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید گفت: سومین فصل بررسی و تهیه نقشه باستان شناسی دشت مرودشت با مجوز پژوهشکده باستان شناسی پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور توسط باستان شناسان داخلی آغاز شد.

خبرگزاری مهر

استان چهارمحال و بختیاری را به طبیعت بکر آن می‌شناسند در کنار این طبیعت بکر برخی از میراث تاریخی و باستانی نیز خودنمایی می‌کنند میراثی که مدتی است غبار رویشان را گرفته است.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - سرپرست هیئت باستان شناسی قنات‌های شهرستان بویین زهرا گفت: گفت: در فاز دوم این پروژه که با هدف تعیین موقعیت قنات‌های پیش از اسلام در جنوب دشت قزوین صورت گرفت با پیمایش‌های دقیق 110 رشته قنات، بقایای 12 آسیاب و 4 کوره تولید کول (نای) سفالی مورد شناسایی قرارگرفت.

خبرگزاری ایسنا

یک کارشناس حفاظت و مرمت پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی‌فرهنگی معتقد است: هنوز نمی‌دانیم استانداردها برای یک موزه چیست؟! فقط یاد گرفته‌ایم یک دوربین مداربسته نصب کنیم و دو نفر حفاظت فیزیکی در فضای موزه بگذاریم و حتی گاهی با یک نفر می‌خواهیم امنیت همه موزه را تامین کنیم.

خبرگزاری خبرنگاران جوان

شاه محمدی کارگردان و مستندساز جوان سینما، از جدیدترین فعالیت‌های هنری‌اش گفت.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - گردشگری یکی از مشاغلی است که در دوران شیوع کرونا آسیب جدی دید؛ دولت در راستای حمایت از فعالان این صنعت تمهیدات ویژه‌ای در نظر گرفت و بسته‌های حمایتی را تدوین کرد و حالا خبرها حاکی از آن است که رییس جمهوری به بانک‌های عامل برای سرعت بخشی به پرداخت تسهیلات دستور صریح داده است.

خبرگزاری ایرنا

تبریز - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: همکاری های نزدیک بین این مجموعه با دانشگاه و مراکز علمی و تحقیقاتی، حفاظت و حراست از آثار و ابنیه های تاریخی را سهل می‌کند.

خبرگزاری ایرنا

شاهرود - ایرنا - رییس اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان شاهرود گفت: کاوش باستان‌شناسی در محوطه تاریخی تل خاکستر شاهرود با هدف تعیین عرصه و حریم آغاز شد.

خبرگزاری ایسنا

تپه باستانی‌اش را سال 1336 در فهرست آثار ملی ثبت کردند، حتی همین چند سال قبل هم دانشجوی باستان‌شناسی "گزنک" را عنوان پایان نامه کارشناسی ارشد خود کرد، اما بعد و قبل از آن، محوطه‌ی باستانی "خان‌آباد" در مسیر جاده ساوه؛ چشمش به راه بیابان سیاه شده از آتش خاموش، خشک شد تا کمتر از دو ماه قبل که بالاخره پای باستان‌شناسان هم به این محوطه باز شد.

خبرگزاری ایرنا

شیراز - ایرنا - انتشار اخبار و کلیپی حاوی مرمت غیراصولی بخشی از ورودی میراث جهانی تخت جمشید واکنش‌های منفی در فضای مجازی و حقیقی به دنبال داشت در حالی که مسوولان امر می‌گویند ماجرا اینگونه که عنوان شده نبوده است و اصل ماجرا چیز دیگری است.

خبرگزاری ایرنا

خرم آباد - ایرنا - تپه باستانی "گریران" یکی از آثار تاریخی شاخص و ارزشمند شهرستان سلسله است که کاوش درخصوص وضعیت گاه‌نگاری این اثر، شواهدی ارزشمند از عصر مفرغ در منطقه زاگرس مرکزی سکونتگاه قدیمی قوم لک را نشان می‌دهد.

خبرگزاری دانا

در طول تاریخ، همه گیری‌های مختلفی گریبان بشر را فشرده و میلیون‌ها میلیون انسان را به کام مرگ کشانده است؛ بیماری‌های همه گیری که گاهی تا مرز تغییر روند تاریخ و تمدن بشر نیز پیش رفته‌اند.

خبرگزاری ایرنا

اصفهان - ایرنا - بعد از رسیدن به یک چاه سنگی ساسانی، دو گورخمره و احتمال رسیدن به گورستان اشکانی در تپه اشرف اصفهان فقط در مدت زمان کوتاه گمانه‌زنی‌ها و روشن شدن اهمیت این محوطه، شهردار اصفهان وعده داد به نجات این تپه تاریخی می‌آید، این در حالی است که با کمبود بودجه‌های باستان‌شناسی تاکنون هیچ اقدامی در عملی شدن همیاری دو نهاد میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان انجام نشده است.

خبرگزاری ایسنا

سرپرست تیم فصل بیست‌ودوم کاوش تپه باستانی هگمتانه اعلام کرد: در این فصل کاوش مواد فرهنگی مربوط به عصر آهن 3 یا دوره ماد در چال شترخواب و معبر کارگاه مرکزی یافت شد.

خبرگزاری ایرنا

خرم‌آباد - ایرنا - غار کلدر مربوط به دوران پارینه‌سنگی - دوران فرادیرینه‌سنگی - دوره نوسنگی است که نتایج اخیر کاوش باستان‌شناختی این غار نشان داد ایران در زمره نخستین زادگاه‌های انسان‌های هوشمندی است که برای نخستین بار موفق به مهاجرت به قاره اروپا شده‌اند.