یک‌شنبه 8 مهر 1403

باستان شناسان

باستان شناسان

خبرگزاری ایرنا

خرم آباد - ایرنا - زلزله 5.1 ریشتری 17 اردیبهشت ماه امسال موجب تخریب 2 کنگره از برج‌های قلعه تاریخی فلک الافلاک و عمیق‌تر شدن ترک‌های دیواره این اثر ارزشمند شد که اکنون مسئولان می‌گویند مرمت اضطراری این اثر به اتمام رسیده است.

خبرگزاری دانا

یظهری کرمانی، کارشناس فرش گفت: با بی توجهی مسئولان صنعت بافندگی با دست، جای خود را به صنایع ماشینی داده است و این در حالی است که برای احداث و مجهز کردن یک کارخانه تولید فرش ماشینی هزینه های گزافی باید صرف شود و برای وارد کردن دستگاه ها ارز زیادی باید خارج شود، اما یک کارگاه تولید قالی دست باف همه چیز آن از دار گرفته تا تهیه مواد خام اولیه و نقشه در خود کشور وجود دارد.

خبرگزاری دانا

خمین یکی از تاریخی ترین شهرستان های استان مرکزی و کشور محسوب می شود، شهرستانی که آثار تاریخی به جای مانده در آن (از سنگ نگاره های 40هزار ساله گرفته تا سکونتگاه های زیرزمینی چند صد ساله و بیت تاریخی امام خمینی (ره)) علاقه‌مندان بسیاری را به خود جذب می کند.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - عرصه فرهنگ و هنر با وجود بازگشت تدریجی بیشتر حوزه‌ها به روال عادی و اجتماعی همچنان در خاموشی ناشی از شیوع ویروس کرونا به سر می‌برد، سکوتی که فعالان این عرصه را به سازگاری با شرایط فراخوانده تا همچنان شاهد محصولات نوظهور باشیم.

وب‌گاه خبر آنلاین

فارس نوشت: «چشمه‌علی» شبیه چشمه‌های معمولی و پراکنده‌ای که در اقصی نقاط کشور دیده میشود و به دلایل فعالیت‌های انسانی خشک شده است، نیست. مسئولین آگاه نیستند که اگر این اتفاق زودتر مدیریت نشود، احتمال میرود چشمه‌علی» دیگر به حالت اولیه بازنگردد.

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - باستان‌شناسان ایتالیایی موزائیک‌کاری خیره کننده رومی متعلق به قرن سوم میلادی را در یک تاکستان کشف کردند.

خبرگزاری ایرنا

گچساران - ایرنا - معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کهگیلویه و بویراحمد گفت:: در پی کاوش در منطقه سد چمشیر گچساران, باستان شناسان یک قلعه نظامی و تعدادی اشیای سفالی کشف کردند.

خبرگزاری ایرنا

سمنان - ایرنا - رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی دامغان گفت: مطابق اعتبار طرح‌های مصوب بخش میراث فرهنگی در سفر دور دوم رئیس جمهوری به استان سمنان، 20 میلیارد ریال اعتبار به منظور ساماندهی و مرمت تپه حصار درنظر گرفته شد که هم‌اکنون تخصیص یافته است.

خبرگزاری ایرنا

اراک - ایرنا - نخستین رصدخانه ایران با گنبدی به قطر هشت متر و مرکز علم نجوم استان مرکزی روز پنجشنبه با حضور استاندار و جمعی از مسئولان اجرایی استان در تفرش بهره‌برداری شد.

خبرگزاری دانا

کاوش‌های باستان شناسان در میراث هگمتانه را مشاهده می فرمایید.

خبرگزاری ایسنا

خبرگزاری ایرنا

همدان - ایرنا - همدان با داشتن بیش از یک هزار اثر تاریخی و طبیعی منحصر به فرد و گنجینه‌ای ناب و حیرت‌انگیز از یادمان های با ارزش فرهنگی نیاکان، که این روزها ویروس کرونا علاقه‌مندان به بازدید از این آثار را به دنیای مجازی برده است.

خبرگزاری دانا

مدیرکل اسبق میراث فرهنگی استان بوشهر گفت: سکه‌های تاریخی مربوط به ادوار تاریخی گذشته پس از ارائه در نمایشگاهی هنگام بازگرداندن آن مفقود شد، یکی از آثار تاریخی بوشهر گورستان شغاب مروبط به 3 هزار سال پیش بود که توسط شهرداری آن زمان در سال 1379 محوطه باستانی آن تخریب شد که پس از شکایت قضایی پرونده آن با همکاری برخی مسئولان استان بوشهر پیگیری نشد.

خبرگزاری ایرنا

همدان - ایرنا - فصل جدید کاوش‌ها در تپه باستانی هگمتانه که قدمت آن به دوران مادها باز می‌گردد همزمان با هفته میراث فرهنگی آغاز می‌شود.