دوشنبه 16 مهر 1403

با اغتشاشگرانی که خسارت زدند و جنایت مرتکب شدند برخورد جدی شود / بسیج الگو گرفته از مکتب عاشورا است

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
با اغتشاشگرانی که خسارت زدند و جنایت مرتکب شدند برخورد جدی شود / بسیج الگو گرفته از مکتب عاشورا است

آیین عبادی سیاسی نماز جمعه در شهرستانهای آذربایجان غربی برگزار و مطالبی درباره مباحث روز مطرح شد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از اروم نیوز، آیین عبادی سیاسی نماز جمعه در سراسر شهرستانها و بخشهای آذربایجان غربی برگزار و ائمه جمعه مطالبی را درباره مباحث روز مطرح کردند که به شرح ذیل است:

با اغتشاشگرانی که خسارت زدند و جنایت مرتکب شدند برخورد جدی شود

حجت‌الاسلام و‌المسلمین سید مهدی قریشی در خطبه‌های نماز جمعه این هفته ارومیه، اظهار داشت: در دین اسلام ناامیدی از بزرگترین گناهان است و مومن نباید در زندگی از گشایش و فرج خدا ناامید و مایوس شود. کسانی که به خدا ایمان دارند، ناامیدی بر آن‌ها حاکم نمی‌شود و حتی در شرایط سخت‌تر ایمان و امیدشان چند برابر می‌شود.

قریشی، عنوان کرد: در شرایط کنونی، هرکس ناامیدی را در جامعه تزریق و ترویج کند و به دنبال ناامیدسازی مردم باشد، در صف و جبهه دشمن است. مسئولان هم باید شبانه‌روز تلاش کنند تا آینده روشن و امید را در بین مردم تقویت کنند.

وی، هدف اصلی دشمن از ایجاد آشوب و اغتشاش در کشور را برهم زدن امنیت و جلوگیری از پیشرفت دانست و گفت: دشمنان مردم ایران در 43 سال پس از انقلاب برای فلج کردن ایران از هیچ تلاشی دریغ نکرده‌اند و درصدد ناامید کردن ملت ایران هستند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه، با اشاره به اینکه دشمنان و ایادی استکبار افتخارات و دستاوردهای انقلاب اسلامی را کوچک شمرده و کاستی‌ها و اغتشاشات را حاکم بر کشور جلوه می‌دهند، بیان داشت: این هدف دشمنان است و نباید به تبلیغات دشمنان توجه کرد.

وی، حضور دشمن شکن مردم در مراسمات ملی نظیر راهپیمایی 13 آبان و تشییع پیکر شهدا را نشانه زبونی دشمن برشمرد و ابراز داشت: مردم با حضور پرشور خود، دشمنان را با وجود خرج هزینه‌های فراوان، ناامید کردند.

قریشی، با اشاره به وحشت دشمن از قدرت ایران اسلامی، تاکید کرد: ایران در قدرت دفاعی و موشکی به جایگاهی رسیده که دشمنان توان مقابله با این قدرت را ندارند و به همین دلیل طعم شکست را چشیده‌اند.

وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی دانشمندان قله‌های موفقیت را در مباحث علمی جدید و به روز طی کردند، گفت: هدف دشمن از تشویق به اغتشاشات و ایجاد ناآرامی در کشور، این است که نمی‌خواهد ایران در مسیر پیشرفت حرکت کند.

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌غربی و امام جمعه ارومیه، با اشاره به ضرورت رعایت عدالت اسلامی در برخورد با متخلفان حوادث اخیر جامعه، خاطرنشان کرد: در ایام اخیر، اغتشاشگرانی که خسارت زدند و باعث جنایت شدند نباید با چند جوان اغفال شده که در حد چند شعار در اغتشاشات حضور داشتند، به صورت یکسان مجازات شوند.

وی گفت: تمام مجرمان باید متناسب با جرایم‌شان و همراه با عدالت اسلامی مجازات شوند و با کسانی که جنایت بزرگی در حق کشور کردند نیز به صورت جدی برخورد شود.

قریشی، در پایان با تاکید بر لزوم حفظ و تقویت وحدت، بیان داشت: در بین اقوام و مذاهب آذربایجان‌غربی وحدت اسلامی و برادری برقرار است.

ایران اسلامی در مسیر پیشرفت و اقتدار قرار دارد

حجت الاسلام و المسلمین حمید حسن زاده در خطبه های نماز جمعه این هفته میاندوآب، با بیان اینکه دشمنان ایران قوی را بر نمی تابند، اظهار کرد: پیشرفت ایران در عین تمام تحریم ها حتی در گفته های کارشناسان خارجی نیز دیده می شود.

امام جمعه میاندوآب افزود: علی رغم تمام مشکلات و گرفتاری ها، کشور ما در از نظر فناوری و علمی و پزشکی و ساخت ماهواره در رتبه های برتر دنیا قرار دارد در حالی که پیش از انقلاب اینگونه نبوده است.

وی گفت: کشوری که در زمان هشت سال حتی اجازه واردات سیم خاردار را نداشت، امروز موشک به فضا می فرستد و به قدرت برتر موشکی در دنیا تبدیل شده است.

حسن زاده با تاکید بر اینکه باید ارزیابی و نقد منصفانه داشته باشیم، تصریح کرد: عده ای متاسفانه همیشه نیمه خالی لیوان را می بینند و نمیه پر لیوان در نقد آنها جایی ندارد.

امام جمعه میاندوآب با بیان اینکه ایران اسلامی در 43 سال گذشته هم مقاومت کرده و هم پیشرفت، اظهار کرد: امروز در حوزه های مختلف در دنیا حرفی برای گفتن داشته و حتی اندیشمندان خارجی نیز در این زمینه مجبور به اعتراف شده است.

وی در ادامه با اشاره به اینکه نباید از دشمن انتظار تعریف و تمجید داشت، تصریح کرد: نباید انتظار داشته باشیم که رسانه های بیگانه اعم از اینترنشنال و بی بی سی و... از کشور ما تعریف و تمجید کرده و یپشرفت های ما را بازگو کنند چرا که ذات آنها دشمنی و خباثت است.

حسن زاده افزود: ما قبل از انقلاب اسلامی، استقلال و آزادی نداشتیم و از بیگانگان اجازه می گرفتیم و آنها برای ما تصمیم می گرفتند ولی امروز کار به جایی رسیده که برای دیدار با ما واسطه می فرستند.

امام جمعه میاندوآب در ادامه با اشاره به اینکه دولت سیزدهم نیز در راه خدمت رسانی به مردم نهایت تلاش خود را به کار گرفته و بارقه های امید در اقدامات دولت دیده می شود، گفت: دولت عزم جدی در خدمت رسانی به مردم دارد و شبانه روز در بخش های مختلف تلاش می کند.

وی گفت: ان شالله با همکاری مردم و ملت و اقتدار دولت در حوزه اقتصاد و معیشت که نشانه های بهبود وضعیت در آن دیده می شود کشور ما روز به روز به پیشرفت و اقتدار خود ادامه دهد.

حسن زاده با تاکید بر حفظ اتحاد و همدلی، تصریح کرد: در راه پیشرفت، اتحاد خود را حفظ خواهیم کرد و با تمام قدرت می گوییم که "مرگ بر آمریکا" شعار ما است.

امام جمعه میاندوآب افزود: امروز ایران اسلامی در درون آتشی از ناامنی در منطقه، به کشور امنی تبدیل شده و به خار چشم دشمنان تبدیل گشته است.

وی در ادامه با تقدیر و تشکر از نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی در برقراری امنیت و آرامش، افزود: باید قدردان نیروهای نظامی و انتظامی و امنیتی و بسیجیان باشیم که جان می دهند تا از ناموس و عزت ما دفاع کنند.

حسن زاده از اصناف و بازاریان هم که فریب توطئه ها را نخوردند، تقدیر و تشکر کرد و افزود: اصناف و بازاریان همواره پای کار انقلاب و نظام بوده اند و این را در هشت سال دفاع مقدس و بعد از آن به منصه ظهور گذاشته اند.

وی به سالروز تشکیل بسیج نیز اشاره کرد و گفت: بسیج لشکر مخلص خدا و نیروی پابه کار در تمام صحنه ها است.

بسیج الگو گرفته از مکتب عاشورا است

حجت الاسلام والمسلمین اصغر جلالی در خطبه های نماز جمعه این هفته چهاربرج با تبریک هفته بسیج و با بیان اینکه بسیج لشکر مخلص خدا است، اظهار کرد: یکی از راه‌های معتبر برای شناخت دقیق و تعریف صحیح از هر پدیده‌ای، شناخت الگوهای عملی و پیشینه آن پدیده است و شجره طیبه بسیج نیز از این قاعده مستثنی نیست.

امام جمعه چهاربرج افزود: بسیج پدیده‌ای منحصر بفرد از تشکل و تجمیع نیروهای ایمانی از متن و بطن جامعه برای تحقق ارزش‌های الهی و استقرار اراده الهی در جامعه بوده و این بیان امام راحل (رض) که «بسیج لشکر مخلص خداست» می‌تواند زیباترین و جامع‌ترین تعریف برای این شجره طیبه باشد.

وی گفت: بسیج لشکری بسیار بزرگ از رزمندگان با تجهیزات و تسلیحات لازم برای اجرای عملیات‌ها بوده و این قید که ناظر به کمیت بسیج است باید روز به روز افزایش یابد.

جلالی با اشاره به اینکه اخلاص، اوج ایمان و خصلت والاترین انسانهاست، تصریح کرد: قید دوم در تعریف بسیج، تعریف «مخلص» است که گویای عالی‌ترین قله‌های فضائل انسانی بوده و این قید دوم هم ناظر به کیفیت بسیج و بسیجیان است و قید سوم تعریف (خدا) نیز معنابخش و هویت‌ساز دو قید اول با شرف انتساب به خداوند متعال است.

امام جمعه چهاربرج اظهار کرد: بسیج این «لشکر مخلص» سمت و سوی جهت حرکتش تحقق و عینیت اهداف، ارزش‌ها، آرمان‌ها و اراده الهی است که برای درک بهتر و عمیق‌تر این تعریف می‌توان الگوهای عملی و پیشینه این شجره طیبه را بازخوانی کرد.

وی افزود: بدریون، شرطه الخمیس و اصحاب عاشورایی سیدالشهداء (ع)، سه الگوی صدر اسلامی پدیده بسیج هستند.

جلالی با اشاره به صفات بدریون، گفت: تلاش و مبارزه در راه خدا، خلوص پایدار و مستحکم و نهایت توانمندی در نصرت کامل و دفاع همه‌جانبه رهبران الهی از ویژگی های بدریون است، یعنی همان ویژگی هایی که در بسیج نیز شاهد هستیم.

امام جمعه چهاربرج افزود: شُرطَه الخمیس نیز گروهی از یاران همیشه مسلح مولا علی (ع) بودند که با آمادگی کامل در همه جا به امیرالمؤمنین (ع) در امور حکومتی یاری می‌رساندند. این گروه علاوه بر حضور در جنگ، وظایف مهمی در زمان صلح همچون اجرای حدود الهی، حفظ امنیت شهر کوفه، حفاظت از جان امام علی (ع) و جمع‌آوری نیرو برای دفاع را بر عهده داشتند و امیرالمؤمنین‌(ع) نیز ضامن بهشتشان شد.

وی به اصحاب الحسین (ع) به عنوان دیگر الگوی صدراسلامی بسیج اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین و برجسته‌ترین ویژگی اصحاب حضرت سید الشهدا (ع) را می‌توان پاسداری و حمایت از آیین شریعت الهی دانست و در مسیر دفاع از توحید و حقیقت آن که ولایت رهبران الهی، از امتیازات شهدای کربلا وفاداری به عهد و پیمان بود.

امام جمعه چهاربرج افزود: با این پیشینه درخشان و فاخر است که امام خمینی رضوان الله علیه در توصیف بسیج فرمود: «تشکیل بسیج در نظام جمهوری اسلامی ایران یقیناً از برکات و الطاف جلیه خداوند تعالی بود که بر ملت عزیز و انقلاب اسلامی ایران ارزانی شد... بسیج لشکر مخلص خداست که دفتر تشکل آن را همه مجاهدان از اولین تا آخرین امضا نموده‌اند. من همواره به خلوص و صفای بسیجیان غبطه می‌خورم و از خدا می‌خواهم تا با بسیجیانم محشور گرداند، چرا که در این دنیا افتخارم این است که خود بسیجی‌ام».

بسیج متشکل از نیروهای متخصص، مخلص، ولایتمدار، با ایمان و انقلابی است

حجت‌الاسلام والمسلمین وحید طالبی در خطبه های نماز جمعه پلدشت با اشاره به سختی های دنیای مادی گفت: از خداوند بخواهیم در سختی ها صبر بر ما عطا کند، اگر در دنیا سختی نباشد قدر آسایش را در دنیا درک نمی کنیم.

وی ضمن تبریک هفته بسیج تصریح کرد: بسیج متشکل از نیروهای متخصص، مخلص، ولایتمدار، با ایمان و انقلابی است.

وی اظهار کرد: حادثه عاشورا نشان داد زن در متن جامعه است و حضرت زینب (س) داغ ننگ را بر پیشانی لشگر کفر زد.

امام جمعه پلدشت با اشاره به روز پرستار افزود: نقش پرستار نقش محوری است و روحا و جسما خستگی ناپذیر است و هیچگاه از وظیفه ذاتی خود غافل نشده است.

به گفته وی پرستاری از مشاغل بسیار سخت و مهم است.

طالبی با اشاره به حوادث اخیر گفت: دشمنان بدانند هیچگاه به اهداف خود نمی رسند، این ها حوادثی است که دوست را از دشمن تشخیص دهیم.

انتهای پیام /