جمعه 14 اردیبهشت 1403

بحران مصرف آب / تهرانی ها صرفه جویی کنند

وب‌گاه گسترش مشاهده در مرجع
بحران مصرف آب / تهرانی ها صرفه جویی کنند

شواهد موجود از ذخیره سدها و کاهش باراندگی، نشان می دهد که تهران، وضعیت مناسبی ندارد.

مصرف آب در پایتخت، به اندازه ای بالا رفته که نیاز است تهرانی ها در مصرف آب صرفه جویی کنند. بحران خشکسالی در کشور به ویژه در تهران رشد چشمگیری داشته است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به کاهش 8 درصدی میزان بارش های تهران در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته گفت: همه پایتخت‌نشینان باید کاهش مصرف آب به میزان 15 درصد را در برنامه‌های خود داشته باشند.

عیسی بزرگ‌زاده سخنگوی صنعت آب کشور در خصوص آخرین وضعیت مخازن سدهای استان تهران اظهار داشت: میزان کل بارش استان تهران از ابتدای سال آبی جاری تاکنون حدود 150 میلی‌متر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته که 163 میلی متر بود، حدود 8 درصد کاهش یافته است.

وی افزود: آخرین وضعیت ذخایر آب سدها نشان می‌دهد که ذخیره آب مخازن تأمین‌کننده آب شرب استان تهران از ابتدای سال آبی تاکنون نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود 7 درصد کاهش داشته است.

بزرگ‌زاده با تأکید بر اینکه علیرغم بارش‌های اخیر برای گذر از ماه‌های گرم سال، مدیریت مصرف آب ضروری است، خاطرنشان کرد: همه ما پایتخت‌نشینان باید کاهش مصرف آب به میزان 15 درصد را در برنامه‌های خود داشته باشند و در این زمینه همکاری شهروندان را خواستاریم.

آب، این مایع حیات، اهمیت فراوان دارد و نیاز است که در مصرف آن صرفه جویی شود. بحران آب و کم آبی در کشور، مدتی است که حکمفرما شده و کشور وارد چندمین سال خشکسالی شده است.

سخنگوی صنعت آب در خصوص وضعیت سدهای کشور گفت: در حال حاضر با بهبود نسبی در بارش‌های اخیر در شرایط مساوی با سال گذشته،58 درصد مخازن سدهای کشور پر است.

فیروز قاسم‌زاده، خاطرنشان کرد: میزان پرشدگی سدهای کشور با بهبود نسبی در بارش‌های اخیر در شرایط مساوی با سال گذشته قرار گرفت و 58 درصد مخازن سدهای کشور در حال حاضر پر است.

وی ادامه داد: از ابتدای سال آبی جاری تاکنون، بارش کشور بر اساس شبکه ایستگاه‌های مبنای وزارت نیرو، دارای کاهش 17 درصدی نسبت به شرایط نرمال است و همین امر در کنار تدوام چهار سالِ کم‌بارش، باعث کاهش 11 درصدی ورودی به مخازن سدهای کشور نسبت به سال گذشته شده است.

سخنگوی صنعت آب با اشاره به اینکه میزان پرشدگی سدها بسته به تمرکز بارش در مناطق مختلف کشور متفاوت است افزود: این تفاوت بارش به نوعی است که حدود 20 درصد سدهای مهم کشور دارای پرشدگی بالای 90 درصد هستند و حدود 25 درصد سدها زیر 20 درصد پرشدگی دارند.

وی خاطر نشان کرد: سدهای استان تهران در حال حاضر دارای 16 درصد پرشدگی بوده و با کاهش 9 درصدی نسبت به سال گذشته مواجه هستند؛ لذا مدیریت مصرف و صرفه‌جویی در آب برای شهروندان تهرانی توصیه می‌شود.

مدیرعامل آبفای تهران با اشاره به اینکه برای فروش 10 میلیون متر مکعب پساب سالانه در بورس مجوز اخذ شده است، گفت: هر میزان صنایع مصارف غیر شرب و بهداشتی را به سمت استفاده از پساب سوق دهند.

عباسعلی مصرزاده با اشاره به روش‌های گندزدایی فاضلاب، گفت: گندزدایی فاضلاب همانند آب با روش‌های متداولی که در دنیا هم مرسوم هست از جمله کلر زنی، اشعه یو وی و ازن زنی انجام می‌شود. به عنوان مثال بخشی از تصفیه خانه جنوب تهران با گاز کلر، بخشی هم با اشعه یو وی و بخشی هم در تصفیه خانه‌های محلی با آب ژاول و در بخش‌هایی از کشور با کلر مایع گندزدایی انجام می‌شود.

وی افزود: در تصفیه فاضلاب همانند آب برای اطمینان از کیفیت پسابی که از تصفیه خانه خارج می‌شود متناسب با نوع استفاده‌ای که برای آن پیش بینی شده، استاندارد تعریف و ابلاغ شده است و بر اساس این استاندارد محیط زیست کشور مشخص می‌شود که برای استفاده در بخش کشاورزی، صنعت، تخلیه آب سطحی یا تغذیه آب‌ها هرکدام به چه درجه از تصفیه باید برسد.