سه‌شنبه 10 مهر 1403

برگزاری عزاداری محرم با رعایت بهداشت و فرهنگ‌سازی امکان پذیر است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
برگزاری عزاداری محرم با رعایت بهداشت و فرهنگ‌سازی امکان پذیر است

تهران - ایرنا - عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز کشور گفت: مراسم مذهبی در ماه محرم و صفر با رعایت فاصله گذاری، اصول بهداشتی و فرهنگ‌سازی رسانه‌ها و مراکز علمی و آموزشی قابل برگزاری است.

حجت الاسلام و المسلمین سیدرضا اکرمی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار سیاسی ایرنا در توضیح وضعیت سخت زیست جمعی در شرایط شیوع ویروس کرونا، دو راهکار برای برگزاری مراسم محرم و صفر پیشنهاد کرد و گفت: راهکار نخست مراعات نظم و فاصله‌گذاری اجتماعی و دیگر رعایت بهداشت و استفاده از ماسک است تا از شیوع این بیماری پیشگیری شود.

وی، رعایت اصول بهداشتی را مختص ایام سوگواری شهادت حضرت سیدالشهدا، اربعین و ماه رمضان ندانست و با تاکید بر برگزاری مراسم و آیین‌های مذهبی با رعایت پروتکل‌ها، گفت: با توجه به امکانات خوبی که داریم استفاده از ظرفیت‌هایی چون صدا و سیما، مساجد، مراکز علمی، فضای مجازی برای فرهنگسازی می‌تواند ما را در برگزاری مراسم مذهبی به شیوه جدید یاری کند.

عضو شورای مرکزی جامعه روحانیت مبارز کشور یکی از دلایل شیوع کرونا را تجمع و حضور جمعی در فضاهای سربسته ارزیابی کرد و افزود: به جای دخالت دادن مسائل مذهبی چون نماز جمعه و مجالس ترحیم، بهتر است حضور افراد در تجمعات کنترل شود.

اکرمی با تاکید بر رعایت نظم و بهداشت در برگزاری عاشورای حسینی، خاطرنشان کرد: ممکن است در عزاداری دهه اول محرم ایراد بگیرند حرکت دسته‌های عزاداری موجب شیوع کرونا می‌شود. می‌توان این کار را انجام نداد و با رعایت فاصله و نظم، عزاداری دهه اول محرم را با شکوه برگزار کرد.

وی به گزارش شورای عالی امنیت ملی اشاره کرد و گفت: طبق این گزارش بیشترین آمار شیوع کرونا در مکان‌هایی جز مساجد بوده و مساجد کمتر از یک درصد سبب شیوع بیماری شده‌اند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی، عاشورا را یک سیاست، فرهنگ و سرمایه توصیف کرد و اظهار داشت: مساجد سنگرهایی هستند که باید فعال باشند ولی این فعالیت باید طبق همان اصول بهداشتی و نظم انجام شود. امام راحل مساجد را سنگر می‌دانستند سنگری که فقط برای نماز نیست بلکه برای آگاهی بخشی، رسیدگی به امور و کمک رسانی هم است.

اکرمی درباره اهدای نذورات عزاداران ایام محرم، گفت: باز هم می‌توان با رعایت فاصله گذاری و موارد بهداشتی در ایام محرم و تاسوعا و عاشورا نذورات را به دست مردم رساند.

وی با ذکر مثالی از رزمایش کمک همدلانه در ایام ماه مبارک رمضان، اظهار داشت: در آن ایام که همراه با کرونا بود، میلیون‌ها بسته غذای گرم بدون ایجاد مشکلی از سوی کمیته امداد امام خمینی (ره)، بنیاد مستضعفان و سایر مراکز خیر و مردم نهاد به دست افراد نیازمند رسید. این کار را در ایام محرم و صفر هم می‌توان انجام داد.

این فعال سیاسی اصولگرا درباره امکان جایگزینی نذری هم گفت: این تابع نذر شرعی است؛ به عبارتی اگر فردی نذر کرده غذای گرم توزیع کند باید این کار را انجام دهد. اما اگر نذر اطعام کرده، می‌تواند کاری که پیش از این در سال‌های قبل انجام می‌داده به پول یا موادغذایی تبدیل کرده تا خود مردم نیازمند برای پخت آن اقدام کنند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*