جمعه 7 اردیبهشت 1403

بیش از 31 هزار نفر در استان زنجان به‌صورت سرپایی غربالگری کرونایی شدند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
بیش از 31 هزار نفر در استان زنجان به‌صورت سرپایی غربالگری کرونایی شدند

زنجان - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: تاکنون 31 هزارو 249 نفر به‌صورت سرپایی به لحاظ بیماری کرونا پیگیری و مورد آزمایش قرار گرفتند که از این تعداد تست 9 هزار و 170 نفر، معادل 29 درصد مثبت اعلام شد.

دکتر محمد رضا صائینی، روز سه شنبه در جلسه ستاد کرونای استان با اشاره به آخرین وضعیت این بیماری در استان افزود: بررسی ها نشان می دهد میزان روزانه بستریهایی کرونایی هم اکنون به تعداد 95 تا 130 نفر رسیده است بطوری که طی روز گذشته 94 نفر در سطح بیمارستان‌های استان بستری شده اند.

وی اضافه کرد: شمار بیماران کنونی تحت درمان در بیمارستان های استان 563 نفر، تعداد بیماران در نقاهتگاه‌ها 50 نفر و متوسط بار مراجعه به مراکز 16 ساعته که روزانه 400 نفر بود از هفته اول تیر امسال به بیش از یک‌هزار و 200 نفر افزایش یافته است.

این مسؤول ادامه داد: خوشبختانه با کارهای انجام گرفته در روزهای گذشته شمار مراجعه کنندگان سرپایی به مراکز یاد شده به 928 نفر رسیده که این افراد مشکوک به بیماری کووید 19 هستند.

صائینی موارد بستری های مشکوک به کرونا در این استان از ابتدای شیوع ویروس تا کنون را پنج هزارو 908 نفر اعلام کرد و افزود: از این تعداد نتیجه تست یک‌هزار و 916 نفر معادل 32 درصد مثبت بوده است.

وی با اشاره به اینکه این استان اقدام ویژه ای در ارتباط با بحث سرپایی بیماری کرونا و موضوع تست های سرولووژی را نیز مد نظر قرار داد است، اظهار داشت: در این راستا 9 هزار و 296 مورد در سطح استان بررسی شدند که از طرفی مطالعات خاص نیز نشان می دهد میزان ایمنی زنجانی ها در مقابل بیماری کووید 19، 11.7 درصد است و قریب 88.3 درصد ایمنی لازم را ندارد و معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان ادامه داد: اگر عموم مردم اصول ایمنی در زمینه کنترل این بیماری از قبیل استفاده از ماسک، اجتناب از حضور در مکان های تجمعی را رعایت نکنند، احتمال ابتلای آنان بسیار بالاست.

وی اظهار داشت: حتی تعداد موارد مثبت بیماری کرونا، در مراسم های کوچک از قبیل جشن تولد ها نیز نمود داشته و این موضوع گردش و استقرار ویروس را نشان می دهد که لزوم دقت و توجه هم استانی ها به این مهم ضروری است.

صائینی با اشاره به اعمال محدودیت های کرونایی در چهار شهر قرمز استان افزود: متاسفانه همه تعطیلی ها محقق نشده و این مساله در مکان هایی از قبیل قهوه خانه، چایخانه ها، آرایشگاه های زنانه نمود بیشتری داشته که همچنان به فعالیت خود ادامه می دهند.

وی اضافه کرد: این واحد دانشگاهی درخواست دارد در اعلام اعمال محدودیت هایی کرونا مهدهای کودک نیز افزوده شود، علاوه بر آن کاهش زمان تردد وسایط نقلیه حمل و نقل عمومی درونشهری هم تدبیری اندیشده شود چرا که فعالیت این ناوگان، حضور افراد در شهر را افزایش می دهد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان به چالش های موجود این واحد دانشگاهی نیز اشاره کرد و گفت: با هماهنگی های انجام شده مکان های پرتجمع و تالارها از قبیل " کارگزاری مفید" که به اخطاریه ها توجهی نداشتند تعطیل شدند و در ارتباط دفاتر پیشخوان مشکلات جدی دارند.

وی، نظارت جدی بر مغازه های گل فروشی شهر را خواستار شد و گفت: این واحد دانشگاهی مخالف تعطیلی گل فروشی ها است اما باید همواره رصد شوند تا پروتکل های بهداشتی رعایت شود علاوه بر آن، حضور نیافتن مردم در آرامستان های شهر طی روزهای پنجشنبه و جمعه نیز اقدامی مهم در پیشگیری از این بیماری محسوب می شود.

صائینی افزود: گندزدایی تاکسی ها و اتوبوس ها نیز به طور مستمر انجام گیرد که این کار بطور کامل انجام نمی گیرد و بررسی ها نشان می دهد وضعیت پمپ بنزین ها بهتر از گذشته شده و از طرفی با وجود اعلام تعطیلی پارک ها و تفرجگاه های شهر اقدام عملی در این خصوص انجام نگرفته است.

وی اظهار داشت: گند زدایی 52 نقطه از سوی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی اعلام شده که این مهم از طریق شهرداری ها و گروه های جهادی انجام می شود و معاونت بهداشتی نیز آمادگی دارد مشاوره های لازم را در این خصوص انجام دهد و از طرفی ماسک های نا ایمن توسط افراد سودجو در اختیار مردم قرار گرفته که حفاظت لازم را ندارند که مردم باید به این مهم توجه داشته باشند.

این مسؤول توجه به سلامت سالمندان را خواستار شد و گفت: حضور این افراد به دلیل سن بالا در پارک ها نگران کننده است، چرا که بیشترین موارد بستری بیمارستانی نیز به گروه سنی بالای 60 سال مربوط است و در واقع شدت بیماری در آنان بسیار بالاست.

وی اظهار داشت: هر چند، بررسی ها نشان می دهد، سن ابتلا و بیماران بستری در بیمارستان های استان کاهش یافته است این درحالی است که برخی دستگاه‌های اجرایی این استان در زمینه فاصله گذاری اجتماعی همچنان روال گذشته را طی می کنند.

این مسؤول ادامه داد: متاسفانه در خرمدره غسالخانه ویژه کرونایی ها وجود ندارد و انتظار بر این است که این اموات از طریق شهرستان ابهر پوشش داده شود که در این خصوص مشکلاتی وجود دارد.

وی اضافه کرد: همکاری لازم نیز در تجهیز نقاهتگاه ماهنشان وجود ندارد و از سوی دیگر فعالیت افراد کرونایی مثبت در مشاغل آزاد و دستفروشان نگرانی ها را افزایش داده است.

صائینی همچنین بهره گیری از همیاران بهداشتی در شهرها و روستاها در کاهش شمار مبتلایان به کرونا را اثرگذار دانست.

*س_برچسب‌ها_س*