چهارشنبه 18 مهر 1403

تاکید دوباره چین بر عدم مداخله خارجی در امور هنگ کنگ

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تاکید دوباره چین بر عدم مداخله خارجی در امور هنگ کنگ

پکن - ایرنا - سخنگوی وزارت خارجه چین بار دیگر تاکید کرد موضوع قانون امنیت ملی در هنگ کنگ، موضوع کاملا داخلی چین است و هیچ کشور دیگری حق مداخله در آن ندارد.

به گزارش ایرنا «جائو لی جیان» روز پنجشنبه ضمن تقدیر از موضع گیری اخیر وزیر خارجه روسیه در این مساله گفت: منطقه اداری ویژه هنگ کنگ یکی از تقسیمات کشوری چین است و موضوع قانون امنیت ملی در هنگ کنگ، کاملا جزو امور داخلی چین است و هیچ کشور دیگری نمی تواند در آن مداخله کند.

وی ضمن تاکید بر عزم راسخ چین برای دفاع از حق حاکمیت، امنیت و منافع خود گفت: «چین در صورت لزوم به مداخله های خارجی پاسخ خواهد داد».

کنگره ملی خلق چین در حال بررسی تصویب قانونی برای پیگرد «فتنه گران، تجزیه طلبان و تروریست ها» در هنگ کنگ است موضوعی که به مذاق شماری از کشورهای غربی نظیر آمریکا، استرالیا و کانادا خوش نیامده به طوری که با انتشار بیانیه هایی اقدام چین در تصویب این قانون را محکوم کرده و آن را «نقض خودمختاری عالی» این منطقه دانسته اند.

گزارش حاکی است در صورت تصویب این قانون امنیتی در کنگره ملی خلق چین، این کشور می تواند پایگاه هایی را در هنگ کنگ برای «تعقیب و دستگیری اغتشاشگران» و افرادی که قصد براندازی دارند، ایجاد کند.

هنگ کنگ از ماه ژوئن تا دسامبر سال 2019 میلادی صحنه راهپیمایی و اعتراض بوده و روز یکشنبه نیز هزاران تن از مردم هنگ کنگ با در دست گرفتن نماد جنبش اعتراضی خود یعنی چتر به خیابان آمدند.

دستگاه دیپلماسی چین پیش از این نیزبه آمریکا هشدار داده بود در امور داخلی هنگ کنگ که جزو امور داخلی چین است دخالت نکند.

*س_برچسب‌ها_س*