پنج‌شنبه 19 مهر 1403

تبعیت از مراجع پزشکی سهم همگان در مقابله با کرونا و واجب شرعی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تبعیت از مراجع پزشکی سهم همگان در مقابله با کرونا و واجب شرعی است

زنجان - ایرنا - مدرس حوزه علمیه زنجان گفت: همه بزرگان و مراجعی که دغدغه مند هدایت جامعه و دلسوز دینداران بودند نسبت به اجرای دستورات پزشکی التزام داشتند و اکنون نیز در این شرایط، تبعیت از آرای مراجع پزشکی در مقابله با کرونا تکلیف همگان و واجب شرعی است.

حجت الاسلام کاظم سرابی روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به شیوع ویروس کرونا و لزوم اقدامات مقابله ای با آن اشاره کرد و افزود: اسلام دین جامعی است و بسیار به تعقل و استفاده از قدرت عقل تاکید دارد، بر اساس آموزه های اسلامی، ما باید هر موضوع و مساله ای را از اهلش بپرسیم و در خصوص شیوع بیماری کرونا هم مراجع پزشکی حایز تخصص هستند و باید به نظرات آنان توجه داشته باشیم.

وی با بیان اینکه مطابق اعلام مراجع پزشکی، رعایت بهداشت فردی، رعایت فاصله افراد از هم و عدم حضور در اجتماعات از راهکارهای قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا است، خاطرنشان کرد: وقتی نظر اهل فن و تخصص این است، بنابراین به حکم دین و فطرت و عقل که خداوند در انسان به ودیعه نهاده، باید به دستورات پزشکی گوش کرد.

این مدرس حوزه علمیه گفت: اکنون از جهت معنوی ضمن استعانت از ذات احدیت و ائمه معصومین (ع)، از جهت مادی نیز بر اساس وظایف شهروندی که داریم و البته این وظایف ریشه در آموزه های دینی دارد، به حکم عقل باید در قبال دیگر افراد جامعه نکات و دستورات بهداشتی را مراعات کنیم.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه این روزها بعضا شنیده و دیده می شود برخی که ملبس به لباس روحانیت نیز هستند، ساز مخالف می زنند و باز خورد عمل چنین افرادی ایجاد انگاره تقابل فقه و علم پزشکی است، در حالی که اصلا چنین چیزی نیست و این سخنان از سوی افراد کم سواد، غالی، اهل افراط که تعادل شخصتیی ندارند و به نام دین هم حرف می زنند، مطرح می شود.

حجت الاسلام سرابی تصریح کرد: چنین صداهایی، صدای همه متدینین علما و حوزه نیست و این گونه افراد با چنین سخنانی که با نام اهل بیت (ع) مطرح می کنند، آب در آسیاب دشمن می ریزند.

این مدرس حوزه در بخش دیگری از سخنان خود به ضرورت همکاری و کمک به همدیگر در این شرایط تاکید کرد و گفت: این روزها سپری می شود و آنچه می ماند این است که ما چطور امتحان خود را در این برهه پس دادیم؟ این شرایط یک محکی است تا ما عیار دینداری خود را نیز بسنجیم، اینکه ببینیم چقدر هوای هم را داریم.

وی افزود: امیدوارم پس از سپری شدن این روزها، وقتی برگشتیم و به گذشته نگاه کردیم، نقطه سیاهی در زندگی خود نبینیم.

بر اساس آمار دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان تاکنون 201 نفر در استان زنجان به بیماری کرونا مبتلا شده و از این تعداد 13 نفر جان خود را از دست داده اند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*