شنبه 29 اردیبهشت 1403

تصمیمات برجامی / انتقادات برقی / تحلیل‌های انتخاباتی

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
تصمیمات برجامی / انتقادات برقی / تحلیل‌های انتخاباتی

قطعی برق / سالروز فتح خرمشهر / مذاکرات برجامی / انتخابات 1400 از موضوعات و اخبار پربازدید سرویس سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، اظهارات آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در گفت‌وگویی با شبکه ای بی سی در رابطه با برداشته شدن تحریم‌های اعمالی، واکنش سید عباس عراقچی را در پی داشت که در صدر اخبار پربازدید امروز قرار گرفت.

رییس تیم ایران در مذاکرات وین در توییتی با تاکید بر اینکه آمریکا به عنوان طرفی که برجام را ترک کرده است، باید اول تحریم های خود را بردارد، نوشت: اصول یکی است. پس از راستی آزمایی ایران اجرای کامل برجام را از سر خواهد گرفت. آیا آمریکا آماده است؟

وزیر امور خارجه کشورمان هم در پیامی توییتری به اظهارات روز گذشته همتای آمریکایی اش درباره تاثیر سیاست فشار حداکثری دونالد ترامپ بر ایران واکنش نشان داد.

محمدجواد ظریف همچنین با خطاب قرار دادن جو بایدن رئیس جمهور آمریکا گفت: تاریخ مصرف میراث ترامپ گذشته است. از آن دست بردارید.

مذاکرات برجامی همچنین از موضوعات مهم سوالات امروز خبرنگاران در نشست هفتگی سخنگوی وزارت امور خارجه بود.

سعید خطیب زاده در این نشست در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا این دور از مذاکرات در وین دور پایانی مذاکرات است؟ گفت: دور پنجم گفت‌وگوهای وین می تواند دور نهایی باشد همان طور که دور قبلی می توانست این گونه باشد. ما تمام متون و مقدمات لازم را فراهم کرده ایم و این دور می تواند مثل هر کدام از ادوار پیشین دور آخر باشد اگر طرفین بتوانند به توافق نهایی برسند.

تاثیر تمدید توافق میان ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بر روند مذاکرات وین هم از نکاتی بود که میخائیل اولیانوف نماینده روسیه در سازمان های بین المللی در وین با انتشار مطلبی در توییترش به آن پرداخت و نوشت: ما امیدواریم آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در زمینه تمدید تفاهم نامه دو جانبه فنی برای راستی آزمایی، بدون تاخیر توافق کنند. این امر برای تمامی طرف ها از جمله تمام مشارکت کنندگان در مذاکرات برجام مفید خواهد بود.

اخبار انتخاباتی و گفت و گو های ایسنا با دو تن از داوطلب کاندیداتوری سیزدهمین انتخابات ریاست‌جمهوری از دیگر اخبار مورد توجه مخاطبان بود.

سرتیپ محمدحسن نامی که معتقد است" که «شرایط خاص» امروز تشکیل یک دولت نظامی را طلب می‌کند و حتی یک دوره چهارساله هم برای این منظور کافی است "در بخشی از گفت و گوی خود با ایسنا با تأکید بر اینکه امروز مردم ما بسیار بیشتر از اینکه به نبود مرغ اعتراض داشته باشند به تبعیض اعتراض دارند، ااظهار کرد: اگر مرغ برای همه نباشد مرد هم زیاد اعتراض ندارند ما اگر یک عده مرغ بخورد و یک عده نخورند، مردم به این اعتراض خواهند کرد؛ اعتراض مردم ما به دولت‌ها به خاطر تبعیضی است که حس می‌کنند.

سرتیپ دوم پاسدار سعید محمد هم در پیش بینی خود از میزان مشارکت مردم در انتخابات گفت: هنوز احراز صلاحیت‌ها اعلام نشده است؛ اگر در احراز صلاحیت‌ها تنوع و تکثر اتفاق بیفتد و کاندیداها بتوانند برنامه‌های خود را خوب به مردم عرضه کنند و مردم ببینند که با این برنامه‌ها مشکلات‌شان قابل حل است، فکر می‌کنم شاهد ایجاد جنبش و جوش خوبی طی یک ماه آینده باشیم. به‌نظر من مردم نباید با رای دادن یا ندادن دغدغه مندی خود را مطرح کنند، بلکه باید مشارکت در انتخابات را یک پیش‌فرض بدانند؛ چرا که دولتی که روی کار می‌آید، دولت همه است.

در روزهای منتهی به انتخابات، پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری هم استفتائی درباره «صحبت کردن پشت سر نامزدهای انتخابات» را منتشر کرد.

متن پرسش و پاسخ بدین شرح است:

سئوال: در ایام انتخابات جهت شناخت نامزد مناسب، می بایست نواقص، عیوب و امتیازات آنها را در گذشته و حال تفحص کرد تا فرد لایق را پیدا نمود، آیا صحبت کردن پشت سر نامزدها برای انتخاب فرد اصلح، جایز است؟ ملاک چیست؟

جواب: در امور مربوط به انتخابات در حد مشاوره، اشکال ندارد.

همچنین کمیته اطلاع رسانی ستاد انتخابات کشور، دستورالعمل بهداشتی انتخابات 28 خرداد 1400 را که پس از تصویب در ستاد ملی کرونا از سوی رئیس جمهوری ابلاغ شده است، در 15 بند منتشر کرد.

خبرهای دیگر با محوریت انتخابات را می توانید در لینک های زیر دنبال کنید.

جلسه شورای نگهبان امروز برگزار نشد / فردا آخرین روز بررسی صلاحیت‌ها است

مطالب غیراخلاقی رییس کمیسیون اصل 90 علیه جهانگیری تکذیب می‌شود

فضای انتخابات حول محور لاریجانی و رئیسی می‌چرخد

محمد عباسی به نفع رییسی کنار رفت

حمایت جمعی از استادان دانشگاه از رئیسی

جزئیات جلسه مشترک شورای وحدت با رئیسی

با الفاظ و طعنه به دیگران جلوی فساد گرفته نمی شود

بررسی شرایط خاص برگزاری سومین انتخابات ریاست جمهوری

کاندیداها باید با برنامه جدی برای حل مشکلات وارد شوند

کاندیداهای انتخابات از تخریب یکدیگر پرهیز کنند

***

مسئله قطعی برق و مشکلات مربوط به آن از موضوعات مورد انتقاد این روزهاست که سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خاموشی های امروز میوه تلخ ناشی از عملکرد گذشته بوده، راهکارهایی را برای جلوگیری از تکرار آن ارائه کرد.

همچنین رییس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در نامه ای به وزیر نیرو به اختلال در درمان بیماران به دلیل قطعی برق اشاره کرد و از اردکانیان خواست که تمهیدات خاصی برای این منظور پیش بینی شود.

دیگر اخبار مرتبط را می‌توانید در لینک های زیر بخوانید.

قطعی برق مشکلاتی را برای واکسیناسیون ایجاد کرده است

مردم حق دارند از قطعی برق با خبر باشند

رفع مشکل برق از منظر کارشناسان

سرمایه گذاری در صنعت برق از نیازهای ضروری کشور است

توضیحات وزیر نیرو به استانداران درباره وضعیت تامین برق

***

پست اینستاگرامی محمد جواد ظریف در سالروز آزادی خرمشهر هم از اخبار پرمخاطب بود که با انتشار عکس نوشته‌ای در صفحه اینستاگرامش نوشت:"خوشا آنان که با پیمانه دوست / شراب عشق نوشیدند و رفتند"

خبرهای دیگر به مناسبت سالروز آزاد خرم‌شهر را در لینک های زیر بخوانید.

تبریک رضایی به مناسبت سالروز آزادسازی خرم شهر

آزادسازی خرمشهر، حماسه‌ای از یاد نرفتنی است

فتح الفتوح خرمشهر موجب حیرت دشمنان شد

انتهای پیام