چهارشنبه 18 مهر 1403

تصمیم ویژه عراق برای افزایش حجم تبادلات تجاری با ایران

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
تصمیم ویژه عراق برای افزایش حجم تبادلات تجاری با ایران

«نوزاد شیخ کامل» مدیرکل بازرگانی وزارت تجارت و صنعت دولت محلی این اقلیم امروز در افتتاحیه کنفرانس تبادلات تجاری بین کردستان عراق و ایران که در سلیمانیه برگزار شد از تصمیم ویژه کردستان عراق برای افزایش حجم تبادلات تجاری با ایران گفت.

مدیرکل بازرگانی وزارت تجارت و صنعت دولت محلی کردستان عراق گفت: این وزارتخانه در نظر دارد برای اعطای مجوز جهت تجارت مستقیم با ایران و ترکیه، دفاتر نمایندگی خود را در چهار گذرگاه مرزی زمینی این اقیلم افتتاح کند.

به گزارش رسانه های محلی کردستان عراق، «نوزاد شیخ کامل» مدیرکل بازرگانی وزارت تجارت و صنعت دولت محلی این اقلیم امروز در افتتاحیه کنفرانس تبادلات تجاری بین کردستان عراق و ایران که در سلیمانیه برگزار شد، افزود: در شش ماهه اول سال 2023 بیش از 2 هزار مجوز به بازرگانان اعطا شد که بیش از یک هزار مورد آن مربوط به معاملات تجاری با ایران بوده است.

وی افزود: این آمار باعث می شود که احساس کنیم روابط تجاری این اقلیم و ایران در سطح خوبی قرار دارد.

پیش‌بینی بورس فردا 29 مرداد 1402 / بازار از اولویت اول دولتی ها خارج شد

شیخ کامل ادامه داد: مجوز افتتاح دفاتر اداره بازرگانی وزارت تجارت و صنعت دولت محلی کردستان عراق در سه گذرگاه مرزی با جمهوری اسلامی ایران به نام های «حاج عمران»، «پرویزخان» و «باشماخ» و یک گذرگاه مرزی با ترکیه به نام «ابراهیم خلیل» صادر شده است. هدف از افتتاح این دفاتر انجام تجارت مستقیم با جمهوری اسلامی ایران و ترکیه بدون مراجعه به وزارت تجارت و صنعت دولت محلی در اربیل است.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان و واردکنندگان کردستان عراق نیز در سخنانی گفت: اقلیم کردستان عراق به دنبال افزایش حجم مبادلات تجاری با جمهوری اسلامی بیشتر از حجم کنونی است.

«مصطفی الشیخ عبد الرحمن» افزود: این همایش را با حضور حجت الله عبدالملکی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران و نمایندگان وزارتخانه‌ها و شرکت‌های بازرگانی برگزار کردیم تا عملاً بر روی کاربری شدن فرآیند مبادلات بین دو طرف به ویژه بین گذرگاه های مشرف بر مناطق آزاد ایران کار کنیم.

وی اظهار داشت: طی دو روز گذشته جلسات متعددی بین هیات ایرانی و بازرگانان، سرمایه گذاران و مسوولان در سلیمانیه برگزار شد که این دیدارها در راستای گسترش حجم مبادلات تجاری دو طرف مثمر ثمر بود.

همچنین مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران در این کنفرانس از ایران به عنوان سرزمین ناشناخته سرمایه‌گذاری و تولید در دنیا نام برد و افزود: زیرا هزینه تولید، نیروی انسانی، انرژی، زمین، مواد اولیه و به‌طور کلی هزینه تولید در اقتصاد ایران پایین و برای فعالان اقتصادی خارجی پرسود است.

«حجت الله عبدالملکی» با تبیین فرصت‌ها و مزایای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد هفت‌گانه کشور، زیرساخت‌های ایران در تولید را مطلوب دانست و افزود: مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران دارای مزایای قانونی ویژه‌ای از جمله معافیت‌های مالیاتی، معافیت‌های گمرکی و تسهیل امور اداری هستند که آنها را به بهشت‌های سرمایه‌گذاری تبدیل می‌کند.

حجم مبادلات تجاری جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان که از طریق گذرگاه های مرزی و منطقه آزاد انجام می شود، سالانه حدود 6 میلیارد دلار برآورد شده است.

شهر سلیمانیه امروز (شنبه) شاهد برگزاری کنفرانس اقتصادی اقلیم کردستان و ایران برای افزایش حجم مبادلات تجاری بین دو طرف با حضور هیات اقتصادی ایرانی به ریاست حجت الله عبدالملکی مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ایران بود.

--> اخبار مرتبط

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.