دوشنبه 16 مهر 1403

تلاش ازبکستان برای جذب سرمایه گذاری خارجی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
تلاش ازبکستان برای جذب سرمایه گذاری خارجی

تهران - ایرنا - منابع خبری گزارش دادند: با رشد برنامه خصوصی‌سازی دولت ازبکستان، یک شرکت هولدینگ سنگاپوری سهام اکثریت "هتل ازبکستان" از ساختمان های مهم و تاریخی در شهر تاشکند پایتخت ازبکستان را خریداری کرد.

به گزارش روزشنبه ایرنا به نقل از نشریه دیپلمات، گروه سرمایه‌گذاری "باشان" برای خرید 80.13 درصد از سهم مالکیت این هتل مبلغ 23.2 میلیون دلار پرداخت خواهد کرد. باشان یک شرکت هولدینگ و همچنین یک شرکت تولیدکننده تلویزیونی است که در سال 2005 تاسیس شده است.

دولت ازبکستان در سال 2018 در تلاش برای جذب سرمایه‌گذاری خارجی در هتل‌های این کشور دستوری در این زمینه صادر کرد و در فوریه 2019 مناقصه‌ای برای سهام هتل ازبکستان با شروع قیمت از 100 میلیارد "سوم" (33 میلیون دلار) برگزار کرد. این مناقصه مطابق انتظار دولت علاقه‌ای ایجاد نکرد و بنابراین دولت به تدریج قیمت را پایین آورد. بنا بر شروط قرارداد، شرکت باشان باید در 18 ماه آینده 100 میلیارد "سوم" برای نوسازی این ساختمان هزینه کند.

باشان موفق شد پنج شرکت رقیب دیگر را که از کشورهای انگلیس، ترکیه و امارات بودند شکست بدهد اما اداره مدیریت اموال ازبکستان نام این شرکتها را اعلام نکرده است.

کار احداث این ساختمان را معماران شوروی در سال 1974 تکمیل کردند و شرکت "اوتل اوزبکیستان" که مالکیت آن را دارد در مدت سه سال پیش از اعلام مناقصه در سال 2019 سودآور بوده است.

اداره مدیریت اموال ازبکستان اعلام کرده که در پنج ماه اول سال 2020 دولت موفق شده 299 دارایی دولتی از جمله هتل ازبکستان و هتل چارسو (Chorsu) در نزدیکی بازار اصلی پایتخت را خصوصی‌سازی کند. دولت هم‌اکنون در حال بررسی دعوت از یک شرکت خارجی برای مدیریت شرکت دولتی "ازبکستان ایرویز" و شرکت دیگری برای مدیریت فرودگاه‌های کشور است. این اقدام پس از آن صورت می‌گیرد که قرنطینه و محدودیت‌های شیوع کرونا به صنعت هواپیمایی ضربه زد.

خصوصی‌سازی در ازبکستان به دو علت مورد توجه قرار گرفته است: این کار نقدینگی را وارد صندوق دولت می‌کند و علامتی از محیط مناسب کسب و کار برای سرمایه‌گذاران بالقوه نشان می‌دهد. دولت شوکت میرضیایف رئیس جمهور ازبکستان با در پیش گرفتن یک مسیر جدید درصدد تبدیل ازبکستان به یکی مراکز اصلی جذب سرمایه‌گذاری در آسیای میانه است. کشور قزاقستان همسایه شمالی ازبکستان در مقایسه در زمینه خصوصی سازی اموال دولتی موفق‌تر عمل کرده است که صرفا به علت فقدان رقابت در منطقه و علاقه سرمایه‌گذاران خارجی به منابع طبیعی قزاقستان بوده است.

"مشتری‌هایی" در جزایر "ویرجین" بریتانیا از خریداران اصلی صادرات قزاقستان و تاجیکستان هستند. تا این اواخر یک شرکت هولدینگ در سنگاپور مرتبط با یکی از افراد ثروتمند قزاقستان مالکیت فرودگاه بین‌المللی آلماتی شلوغ‌ترین فرودگاه منطقه را در اختیار خود داشت.

یک تحقیقات انجام شده توسط موسسه "اوپن دموکراسی" در سالهای 2018 و 2019 فاش کرد که "سرمایه‌گذاران خارجی" در یک پروژه توسعه‌ای 1.3 میلیارد دلاری در پایتخت ازبکستان در واقع "خارجی‌" نبودند. پروژه "شهر تاشکند" که موجب ویرانی دو محله قدیمی در پایتخت ازبکستان شد با اعتبارات دریافت شده از یک شرکت آلمانی و یک شرکت اسکاتلندی اجرا شد که این شرکتها در نهایت با یک تاجر منطقه مرتبط بودند.

با وجود تبلیغات درباره خصوصی‌سازی، تقریبا عجیب به نظر می‌رسد که یک شرکت کمتر شناخته شده تولید فیلم از سنگاپور علاقه‌ای به خرید هتل باسابقه و قدیمی تاشکند داشته باشد. اداره مدیریت اموال دولتی نیز با اعلام نکردن نام سایر شرکت‌های حاضر در مناقصه به ابهام در این قرارداد و ایجاد تردیدهایی در میان تاجران خارجی کمک کرده است.

*س_برچسب‌ها_س*