چهارشنبه 4 مهر 1403

تل‌آویو از خط قرمز عبور کرد / خاورمیانه روی بشکه باروت؟

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
تل‌آویو از خط قرمز عبور کرد / خاورمیانه روی بشکه باروت؟

اقتصادنیوز: حملات اخیر اسرائیل به مواضع حزب الله موجب شده تا گمانه زنی ها درباره آینده روابط دو بازیگر افزایش یابد. بسیاری بر این باورند که حزب الله شاید در کوتاه مدت پاسخی تند ندهد، اما در درازمدت می تواند تهدیدی جدی تر برای اسرائیل قلمداد شود.

به گزارش اقتصادنیوز، عملیات نظامی اسرائیل طی روزهای اخیر معادلات حاکم را پیچیده‌تر کرده است. گروهی مدعی‌اند حملات اخیر اسرائیل، توان اطلاعاتی این بازیگر را نشان داده است، اما گروهی دیگر این سوال را مطرح می‌کنند که عملیات اخیر تل‌آویو چه پیامدهایی در پی خواهد داشت؟

پیامدهای انفجار پیجرها

فارین پالسی با انتشار یادداشتی مدعی شد: در باب حمله اخیر اسرائیل موضوعات زیادی وجود دارد که ما نمی‌دانیم، هم در مورد تأثیرات حملات، هم در مورد محاسبات مرتبط با تصمیم‌گیری تل‌آویو و هم در مورد پاسخ حزب‌الله. با در نظر گرفتن این متغیرها، نگاه اول نشان می دهد که این عملیات ممکن موجب شود تا حزب الله در میان مدت به کنش اسرائیل پاسخی گسترده ندهد. با این حال، موازنه میان اسرائیل و حزب‌الله هنوز برهم نخورده و اسرائیل نمی‌تواند روی حملات خود برای حراست از خود در بلند مدت حساب کند. همزمان نمی توان این فرضیه را رد کرد که تشدید تنش ها زمینه ساز جنگی تمام عیار خواهد شد. به ادعای فارین پالسی، طبیعتا حملات اخیر اسرائیل به حزب الله کهمنجر به شهادت و مجروحیت تعدادی زیادی از اعضای این گروه شده، موجب خواهد شد تا این جنبش حداقل در کوتاه مدت نتواند خود را برای حمله ای تمام عیار آماده کند، بالاخص به این دلیل که انفجار پیجرها، نحوه ارتباط گیری اعضای این گروه با فرماندهانشان را مبهم کرده، زیرا به نظر می‌رسد هر وسیله ارتباط الکترونیکی می تواند یک سلاح اسرائیلی است.

به ادعای فارین پالسی، این عملیات همچنین ممکن است مبارزان عادی حزب الله را در آینده محتاط تر کند. یکی از دلایل استفاده مبارزان حزب الله از پیجرها این بود که رهبران این گروه احتمالاً معتقد بودند که اسرائیل به ارتباطات تلفن همراه آنها نفوذ کرده است. اگر پیجرهای معمولی و واکی تاکی نیز خطرناک هستند، حزب الله چگونه می تواند با خیال راحت ارتباط برقرار کند؟ حتی زمانی که حزب‌الله ارتباطات را با تجهیزات جدید بازیابی می‌کند، جنگجویان آن ممکن است از این که فناوری‌هایشان به اهرمی علیه آنها تبدیل شود، به هراس بیفتند. چنین ترسی سلاح است: زمانی که جنگجویان به تجهیزات خود، اعتبار پیام‌های رهبران خود و سایر اصول روزمره عملیات نظامی شک می‌کنند، تأثیرگذاری کمتری دارند. علاوه بر این، همانطور که الیوت کوهن مدعی است سازمان‌هایی که درگیر مشکلات امنیتی هستند اغلب با چالش روبرو شده و در موضع ضعف قرار می گیرند. اما حملات اسرائیل نیز شرم آور هستند. حزب الله یک سازمان قوی با ریشه های عمیق در لبنان است و این توان را دارد تا خود را احیا کند، با این همه به ادعای این نشریه، حملات اخیر ممکن است شکاف ها در ساختار سیاسی لبنان را عمیق تر نماید.

تهدیدی که تل آویو جدی نمی گیرد!

به ادعای فارین پالسی، به نظر می رسد اسرائیل نیز در تلاش است تا این پیام را به حزب الله ارسال کند؛ تداوم حملات این گروه علیه تل آویو پرهزینه خواهد بود. از 7 اکتبر 2023، زمانی که حماس به اسرائیل حمله کرد، تل آویو گروهی از رهبران ارشد حزب الله و فرماندهان میدانی را ترور کرده، به توسل به حملات هوایی و توپخانه ای نیروها و زیرساخت های حزب الله در جنوب لبنان را هدف قرار داده است. حملات پیجر و واکی تاکی، اگرچه هوشمندانه و غیرعادی هستند، بخشی از یک کمپین گسترده تر محسوب می شوند. با این همه نمی توان این حقیقت را انکار کرد که حمله 7 اکتبر یک شکست اطلاعاتی برای اسرائیل بود و اعتبار سرویس‌ها اطلاعاتی این بازیگر را زیر سوال برد. با این همه به ادعای این نشریه حملات اخیر اسرائیل علیه حزب الله از نظر سیاسی، موقعیت بنیامین نتانیاهو و یوآو گالانت، نخست وزیر و وزیر دفاع اسرائیل را تقویت می کند. با این همه محدودیت هایی وجود دارد که رهبران اسرائیل تلاش دارند یا آن را کم اهمیت جلوه دهند یا کم هزینه، اما چالش های پیش رو جدی است. فعلا حملات اخیر اسرائیل، پذیرش هرگونه توافق صلح مستقل از آتش بس مربوط به غزه را برای حزب الله سخت تر خواهد کرد. همزمان پذیرش توافقی که حضور حزب الله در نزدیکی مرز اسرائیل (سرزمین های اشغالی) را کم رنگ کند که از منظر سیاسی امکان پذیر نیست. به ادعای فارین پالسی حسن نصرالله، رهبر حزب الله و سایر مقامات این گروه خشونت اخیر را یک پیروزی قلمداد کنند. چنین موضع گیری ممکن است برای اسرائیل مهم نباشد. پیش از این حمله، گالانت هشدار داده بود که راه حل نظامی، نه مذاکره، چیزی است که منجر به تغییر مرزهای این بازیگر می شود.

تهدیدی جدی، افزایش خطر وقوع جنگی تمام عیار است. طبیعتا چنین جنگی برای اسرائیل و لبنان ویرانگر خواهد بود و ممکن است علیرغم هزینه‌های بالایی که تحمیل می‌کند، معادله استراتژیک را نیز تغییر ندهد. حزب الله زرادخانه موشکی عظیمی دارد و می تواند بر دفاع موشکی و هوایی اسرائیل چیره شود و به اهداف غیرنظامی و زیرساختی در سراسر کشور حمله کند. حتی اگر حزب‌الله متحمل خسارات قابل توجهی شود، این گروه حامیان زیادی در لبنان دارد و با کمک ایران می‌تواند نیروهای خود را بازسازی کرده و چند سال بعد، به همان اندازه تهدیدی برای اسرائیل باشد. جنگ اجتناب ناپذیر نیست. اگرچه حسن نصرالله این حملات را "اعلان جنگ" توصیف کرد، اما او همچنین قول تلافی فوری را نداد. تا کنون، حزب الله تلاش کرده است که جنگ را محدود نگه دارد، اما خط قرمز واقعی حزب الله برای جنگ مشخص نیست.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
تل‌آویو از خط قرمز عبور کرد / خاورمیانه روی بشکه باروت؟ 2