پنج‌شنبه 3 آبان 1403

توضیح صالح‌آبادی درباره نوسانات بازار ارز / نگاه روزنامه حزب کارگزاران به لاریجانی / تعجب خاندوزی از اظهارات قالیباف

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
توضیح صالح‌آبادی درباره نوسانات بازار ارز / نگاه روزنامه حزب کارگزاران به لاریجانی / تعجب خاندوزی از اظهارات قالیباف

هر روز اخبار فراوانی در رسانه‌ها منتشر می‌شود که دنبال کردن آن‌ها حتی برای آنانی که اهل مطالعه اخبار هستند کار دشواری است. بسته خبری تحلیلی الف، با رصد اخبار و رویدادهای مهم، همچنین تحلیل‌های صورت گرفته در این زمینه، مخاطبان خود را از مهم‌ترین وقایع روز آگاه می‌کند.

حذف ارز 4200 در شورش اخیر موثر بود

پرویز امینی، تحلیلگر سیاسی درباره ناآرامی های اخیر گفتگویی با فرهیختگان داشته که بخش هایی از آن را می خوانید:

«- اینها شورش‌های اجتماعی هستند که به‌صورت وسیعی خشم و نفرت را بروز می‌دهند تا این حد که به لحاظ عاطفی و روحی آن همدلی‌های لازم را در بخشی از جامعه نسبت به بخشی دیگر نمی‌بینی

- تفاوت شورش اجتماعی با جنبش اجتماعی، انقلاب و اصلاحات بر سر همین موضوع است که اصلا ایده ایجابی ندارد. ایده ایجابی که می‌خواهد چه شود؟ در جنبش اجتماعی معلوم است ما مساله مشخصی داریم که آنچه باید می‌شده، نشده یا آنچه شده، نباید می‌شده است. در اصلاحات و انقلاب نیز همین‌طور است، اما در شورش، هیچ مساله و ایده مشخصی در کار نیست؛ فقط خشم، فقط ظهور و بروز این اعتراض به شکل رادیکال.

- اعتراضات و نارضایتی‌های اجتماعی به شکل وسیع و عمیقی در جامعه ما وجود دارد، مخصوصا اینکه در آغاز کار انقلاب اسلامی هم نیستیم، بلکه چهار دهه گذشته است و این اعتراضات و نارضایتی‌های عمومی حالت انباشته پیدا کرده، حل نشده و روی هم سوار شده و افزایش یافته‌اند.

- از موضع فرهنگی نیز اعتراض وجود دارد. مثلا چرا این تکثر در فکر و سبک زندگی به رسمیت شناخته نمی‌شود. از نظر سیاسی می‌گویند: «ما به‌عنوان بخشی از جامعه ایران، امکان و شرایط فعالیت سیاسی پذیرفته‌شده و مشروع را نداریم» یا به شیوه‌های برگزاری در انتخابات مثل انتخابات 1400 اعتراض دارند. درباره نابرابری و تبعیض و فساد نیز اعتراض عمومی وجود دارد. این نارضایتی عمیق و گسترده به دلیل اینکه آن روندهای اصلاحی هم معیوب بوده، وضعیت انباشته پیدا کرده است.

- لایه دیگری که منجر به این شورش‌های اجتماعی شد، دو مورد است. یک؛ ماجرای آزادسازی قیمت‌ها در اردیبهشت 1401 بود که ابتدا گفتند: «فقط 4 کالا افزایش قیمت خواهند داشت» یا «تورمی که تولید می‌کند هفت درصد است و به دلیل عدم تغییر پایه پولی، هیچ تاثیری در تورم نخواهد داشت». محاسباتی داشتند و حرف‌هایی زدند که در عمل این اتفاقات نیفتاد و جامعه به‌تدریج در سه و چهار ماه اخیر ناتوانی خود در برابر فشار اقتصادی ناشی از آزاد‌سازی قیمت‌ها را محسوس و ملموس ادراک کرد.

وقتی موسم اجاره و تغییر منازل رسید و دید قیمت اجاره‌ها چگونه افزایش یافته و موتور گرانی روشن شده و به همه کالاها سرایت کرده، فهمید توانایی تنظیم زندگی اقتصادی‌اش نسبت به گذشته کاهش پیدا کرده است.

- مهم‌ترین هنر ساختار اطلاعاتی، امنیتی، انتظامی و قضایی شما در بحران‌هایی مثل شورش‌های سال 1401 چیست؟ هنر تفکیک. یعنی بتواند بین لایه‌های مختلف اعتراض از نظر تبعات اجتماعی، انگیزه‌ها، شدت عمل و نحوه بروز اعتراضات تفکیک قائل شود.

شما نباید مسیرهایی را طی می‌کردید که لایه‌های اجتماعی را به همدیگر نزدیک و روی یکدیگر سوار می‌کردید، یعنی چالش را توسعه می‌دادید. بین کسی که اعتراض ساده‌ای دارد و شعاری می‌دهد با فردی که دست به عمل خشونت‌آمیز می‌زند باید تفکیک قائل شوید.

اگر شخصی که از یک اعتراض طبقاتی و اقتصادی حرف می‌زند و عمل خشن انجام نمی‌دهد، از دیگران تفکیک نشود، اتفاقات بدی می‌افتد. ماجرای دانشگاه شریف، یکی از خطاهای دستگاه امنیتی بود. مسائلی که در این دانشگاه پشت سر و بعدش رخ داد و حسی که استادان دانشگاه پیدا کردند خیلی موثر بود.

به‌طور مثال طرف حساب کردن چهره‌های مشهور و سلبریتی‌ها جزء خطاهای ما به‌شمار می‌رود، همچنین می‌توان به ماجرای زاهدان اشاره کرد که خودشان معترف هستند در آن خطاهایی مرتکب شدند و درنهایت فرمانده نیروی انتظامی را تغییر دادند. همچنین می‌شود از ماجرای نازی‌آباد نام برد که خطا بود.»

***

توضیح صالح‌آبادی درباره نوسانات بازار ارز

به گزارش ایسنا، علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت درباره اقدامات انجام گرفته برای کنترل قیمت ارز، اظهار کرد: با توجه به وفور ارز، کانال های دسترسی مردم برای خرید ارز را تسهیل کردیم تا بدون ازدحام مردم ارز خود را خریداری کنند. بانک مرکزی برخی ابزارها را هم تهیه کرده است مثلا دیروز گواهی سکه بانک مرکزی مورد معامله قرار گرفت که ادامه می یابد. ابزارهای دیگری هم داریم که در روزهای آینده آنها را ارائه می کنیم. روز شنبه هم مراسم رونمایی از چک الکترونیک کشور را برگزار خواهیم کرد.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا در روزهای آینده قیمت ارز کاهش خواهد یافت؟ بیان کرد: بانک مرکزی دنبال ایجاد آرامش و ثبات در بازار ارز است و حتما سیاست های لازم را در این راستا اتخاذ کرده و می کنیم و ابزارهای لازم را نیز در اختیار داریم.

***

نگاه روزنامه حزب کارگزاران به لاریجانی

ارگان حزب کاگزاران سازندگی، یعنی روزنامه سازندگی در مطلبی که تیتر یک خود را به آن اختصاص داده مدعی شده است دو چهره سیاسی هستند که نظام می‌تواند خط کش اصلاحات را به دست دو نفر دهد: محمدباقر قالیباف و علی لاریجانی.

این روزنامه در ادامه ابتدا در مذمت قالیباف نوشته و ترجیحات لاریجانی را اینگونه برشمرده است: «علی لاریجانی، که یک سال پیش نتوانست از سد اعضای شورای نگهبان بگذرد، دیگر گزینه‌ای است که نظام ممکن است به او برای تغییر اصلاح در ساختارها از وی حمایت کند. او در یک سال گذشته تیغ انتقاد خود را عمدتا بر شورای نگهبان و سیاست نظارت استصوابی کشید.

با بخش‌های دیگر چندان سخن نگفت اما رفتار سیاسی او و نگرش مدیریتی‌اش نشان می‌دهد که اگر در مقامی قرار بگیرد که فرمان تغییرات در دست او باشد بیش از قالیباف می‌تواند امیدآفرین باشد. او به‌احیای برجام اعتقاد دارد، با فیلترینگ مخالف است و از تندروی بیزار است. اما مهم‌ترین اختلاف او با قالیباف در عدم حمایت از تندروهاست.

قالیباف عموما با جبهه پایداری همراهی کرده و هر گاه خواسته نقدی به آن‌ها وارد کند، سخنان دو پهلو بر زبان رانده است. حتی در یکسال گذشته نیز بخش‌های مهمی از دولت همراه بوده، می‌توان او را یکی از آنهایی دانست که به علت عدم نظارت دقیق بر دولت و حسابکشی از وزرا، شریک وضع موجود است.

برخلاف او، علی لاریجانی در یک سال گذشته سکوت کرد و دولت را همراهی نکرد. حتی شایعه‌ای نیز از یکی از جلسات مجمع به بیرون درز کرد و منتشر شد که لاریجانی با سعید جلیلی درخصوص پیشنهادهایش برای عدم احیای برجام به اختلاف برخورده و بحثی درگرفته است. لاریجانی همچنان سفید است. برخی معتقدند که شورای نگهبان حقی از او ضایع کرده است.

او برخلاف قالیباف از صلابت رای و تصمیم نیز برخوردار است، تصویب برجام درمجلسی که‌او رئیسش بود، نشان داد که می‌تواند، در کمترین زمان ممکن مخالفان سرسخت خود چون پایداری‌ها را غافلگیر کند و به آن‌ها باجی ندهد.

لاریجانی البته همچون قالیباف نباید در ابتدای راه اصلاحات و تغییرات چندان امیدی به نظر مردم داشته باشد، زیرا گسست بسیاری ایجاد شده است، اما اگر اصلاحات با نام او آغاز و عملیاتی شود و مردم طعم آن را بچشند، ممکن است تعداد بسیاری پشت او قرار بگیرند و سرمایه اجتماعی او روزافزون شود.»

از مدتها قبل از انتخابات 1400 زمزمه حمایت کارگزاران از لاریجانی مطرح بود که با ردصلاحیت لاریجانی عملا بلاموضوع شد. اینکه اکنون و در شرایط کنونی کشور ارگان حزب کارگزاران چنین تبلیغاتی را برای لاریجانی شروع کرده است اندکی جای فکر و تامل دارد.

***

تعجب خاندوزی از اظهارات قالیباف

روز گذشته و در جلسه علنی مجلس، محمدباقر قالیباف درباره تخصیص بودجه اشتغال خطاب به خاندوزی گفت: یا خسته شده‌ای یا رودربایستی می‌کنی.

این سخنان با واکنش احسان خاندوزی وزیر اقتصاد روبرو شد. به گزارش ایسنا، خاندوزی در حاشیه جلسه امروز هیات دولت در جمع خبرنگاران اظهار کرد: دغدغه رییس مجلس در زمینه تسهیلات اشتغالزایی را درک می‌کنم، اما بیش از یک سال است آقایانی که اهل خستگی و رودربایستی بودند، رفته‌اند. من از موضع‌گیری آقای رئیس مجلس هم تعجب کردم چون دیوان محاسبات مجلس شورای اسلامی رسماً اعلام کرده در حالی که تا سال 99 عملکرد تسهیلات تبصره 18 قریب ده درصد بوده ما در یک سال گذشته 102 درصد عملکرد تسهیلات تبصره 18 داشته‌ایم.

وی افزود: یعنی از مبلغ 18 هزار میلیارد تومان که مجموعه بودجه‌ای است که به تسهیلات اشتغالزایی اختصاص یافته، به دلیل اهرم‌کردن با منابع بانکی، 46 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی پرداخت شده و در مرحله نهایی قرار دارد که این در تاریخ عملکرد تسهیلات اشتغالزایی بی‌سابقه است.

وزیر اقتصاد یادآور شد: بنابراین این اظهار نظر خیلی برای من تعجب‌انگیز بود. امیدوارم دوستان برای برخی کارهای عقب‌مانده که باید جلو برود تا عباراتی که القاء تفرقه و دوگانگی بین قوا می‌کند را بر زبان بیاورند.

خاندوزی ادامه داد: ما یک لایحه دوفوریتی در آذر سال 1400 ارسال کردیم تا قوانین مربوط به اموال تملیکی کشور اصلاح شود که یعنی تقاضای بررسی ظرف 72 ساعت اما تا امروز که بیش از 300 روز گذشته هنوز آن لایحه دوفوریتی اعلام وصول نشده است و امیدواریم حرکت‌ها به سمت همگرایی با حل مشکلات کشور حرکت کند تا القاء اختلاف بین قوا.

***

میرکاظمی: قیمت حامل‌های انرژی سال آینده افزایش نمی‌یابد

به گزارش تسنیم، سیدمسعود میرکاظمی معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه در حاشیه جلسه امروز هیات دولت اظهار داشت: نظر رئیس مجلس این است که برنامه هفتم توسعه زودتر از لایحه بودجه ارسال شود، اما چون سیاست‌های آن به تازگی تدوین شده است، برنامه را به‌زودی نمی‌توان تهیه کرد.

وی خاطرنشان کرد: ما بودجه 1402 را طبق روال قبل شروع کردیم. در هفته جاری تمام تبصره‌هایش را تمام می‌کنیم و تحویل دولت می‌دهیم. با این حال تلاش می‌کنیم در کوتاه‌ترین زمان برنامه هفتم توسعه را آماده کنیم.

میرکاظمی همچنین خبر داد که قیمت حامل‌های انرژی نیز در لایحه بودجه سال 1402 افزایش نمی‌یابد.

***

کارمندان شهرستانها هم پنج‌شنبه ها تعطیل شدند

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور از مصوبه دولت برای کاهش زمان کار ادارات در شهرستان‌ها به 5 روز در هفته خبر داد.

به گزارش ایرنا، میثم لطیفی در حاشیه نشست هیأت دولت در جمع خبرنگاران از مصوبه امروز هیأت وزیران درباره تغییر زمان کاری در شهرستان‌ها خبر داد و گفت: نهادها در شهرستان‌ها هم پنجشنبه‌ها سرکار نمی‌روند و با توجه به تعطیل بودن دانش‌آموزان در این روز، کارکنان این بخش می‌توانند آخر هفته را کنار خانواده خود بگذرانند.

رئیس سازمان امور اداری و استخدامی کشور در عین حال تصریح کرد: ساعت کاری این ادارات در روزهای دیگر هفته، مانند تهران از 8 صبح تا 16 عصر خواهد بود.

***

انتقاد نمایندگان از قانونگذاری توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی

به گزارش فارس، علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس در نشست علنی امروز مجلس در تذکری با استناد به بند 11 ماده 22 و اصل 71، 57 و 58 قانون اساسی درباره روندی که در برخی از نهادها آغاز شده و خود را جای مجلس گذاشته و تصمیم‌گیری می‌کنند، گفت: متاسفانه برخی نهادها که کارکرد سیاستگذاری و راهبری در مسیرهای کلان را دارند، در حوزه تقنین وارد امور جزئی شده‌اند.

نماینده مردم محلات و دلیجان در مجلس شورای اسلامی در ادامه تصریح کرد: ناچارم در این خصوص به صورت جزیی بیان کنم که شورای عالی انقلاب فرهنگی علیرغم تاکیدات فرهنگی و دستورالعمل مشخص شده، گاهی وارد قانونگذاری می‌شود، اینکه در موضوع کنکور این بحث را دیده‌ایم غافل از اینکه اصل 71 قانون اساسی به صراحت قانونگذاری را حق مجلس می‌داند و فصل ششم قانون اساسی به صورت روشن و واضح تقنین را حق مجلس دیده است، همچنین اصل 57 که درباره قوا است، قوه تقنینی را مجلس تلقی کرده که قانونگذاری کند.

وی ادامه داد: خواهش دارم با توجه به اقدام شورای عالی که مغایر قانون اساسی و مغایر ماموریتی است که رهبر انقلاب به آن‌ها داده که با اصل 110 نیز مغایرت دارد، وارد مسائل جزئی نشوند چرا که ورود به بحث کنکور در شأن این شورا نیست و شأن آن‌ها بالاتر است و نباید خود را تنظیم داده و وارد مسائل جزئی شوند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در پاسخ به این تذکر، گفت: این نکته قابل توجه است که این موضوع در شورای عالی انقلاب فرهنگی و هم به صورت جداگانه با رئیس‌جمهور بحث شد و یک جلسه نیز بین نمایندگان و افرادی از این شورا برگزار شد.

رئیس قوه مقننه ادامه داد: همین طور که اشاره کردید مرکز قانونگذاری حتما مجلس است و قانونی که مجلس وضع کرده قابل لغو نیست به جز اینکه تغییر آن قانون در خود مجلس انجام شود و این موضوع مبتنی بر قانون اساسی است که این مسئله پیگیری و به صورت مکتوب هم به شورای عالی انقلاب فرهنگی منعکس شده و ان‌شاءالله حل خواهد شد.

***

وزیر کشور: لیدرهای اغتشاشات در 8 کشور آموزش دیده بودند

به گزارش فارس، احمد وحیدی شب گذشته در نشست امامان جمعه اهل تشیع و تسنن استان گلستان با تجلیل از هوشیاری و همراه نشدن مردم گلستان در اغتشاشات اخیر اظهار داشت: افرادی که در اغتشاشات اخیر وسط میدان حضور داشتند، چند دسته بودند که برخی از آنها در 8 کشور مخالف جمهوری اسلامی آموزش دیده بودند.

وی افزود‌: اندک جوانانی بودند که تحت تأثیر فضای مجازی قرار گرفتند و وارد اغتشاشات شدند و برخی از این افراد دچار احساسات زود‌گذر شدند ولی تلاش دشمن این بود که اغتشاشات اخیر را قومیتی کند تا به اهداف خود برسد.

وی تصریح کرد: دشمن تمام تلاش خود را به‌کار گرفت همه از منافقان تا کومله‌های سنی در این اغتشاشات اخیر دخیل بودند تا در فشار حداکثری ایران را شکست دهند اما خودشان اعلام کردند که «ما شکست خوردیم».