سه‌شنبه 10 مهر 1403

جامعتین؛ از دغدغه تفرقه تا آینده مرجعیت سیاسی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جامعتین؛ از دغدغه تفرقه تا آینده مرجعیت سیاسی

تهران - ایرنا - جامعتین جریان اصولگرایی با دغدغه جلوگیری از انشقاق بین جناح راست سیاسی و همچنین حفظ مرجعیت این جناح، مسیرهای متفاوتی را برای انتخابات 1400 در پیش گرفته‌اند؛ جامعه مدرسین انزوا گزیده و در مقابل، جامعه روحانیت اعلام کرده فعال‌تر از انتخابات گذشته ظاهر خواهد شد.

کمتر از هفت ماه تا انتخابات ریاست جمهوری 1400 زمان باقی مانده است. اما احزاب هر دو جریان سیاسی کشور هنوز آن طور که باید و شاید وارد فضای انتخاباتی نشده‌اند. درگیری اذهان مسئولان، فعالان سیاسی و عامه مردم با مسئله کرونا می‌تواند یکی از عوامل مهم در این زمینه باشد.

با وجود این وضعیت، وقوع برخی تحولات بین‌المللی باعث شده اندکی از رخوت موجود بین احزاب، مخصوصا احزاب اصلاح طلب کاسته شود. اصولگرایان همانند انتخابات گذشته به دنبال طراحی سازوکار جمعی و رسیدن به یک فرد برای نامزدی در انتخابات 1400 هستند البته هنوز معلوم نیست برای اصولگرایان مدل 96 تکرار خواهد شد یا این جریان سیاسی در نهایت با مدل 92 وارد کارزار انتخاباتی خواهند شد.

در این فضا، «جبهه پایداری» به عنوان یکی از طیف‌های تاثیرگذار اصولگرا از تشکیل کمیته انتخابات خود خبر داده است. «مجید متقی‌فر» سخنگوی جبهه پایداری در گفتگویی رسانه‌ای بیان داشته است: جبهه پایداری هنوز به صورت رسمی در رابطه با انتخابات ریاست جمهوری با کسی جلسه برگزار نکرده و صحبت‌های مطرح شده در خصوص نامزدهای مورد حمایت جبهه پایداری صرفا گمانه زنی بوده و هیچ مرجعیتی ندارند.

اصولگرایان سنتی هم فعالیت‌های انتخاباتی خود را جسته و گریخته آغاز کرده و تلاش دارند در انتخابات پیش‌رو اثرگذاری بیشتری نسبت به انتخابات گذشته داشته باشند. هر چند اعلام جامعه مدرسین مبنی بر عدم حمایت از افراد، می‌تواند منجر به شوک بزرگ به این طیف در جریان اصولگرایی شده و موضع طیف سنتی را در مقابل طیف تندرو و جوان تضعیف کند اما «کمال سجادی»، سخنگوی جبهه پیروان خط امام و رهبری اعلام کرده قصد داریم در انتخابات آتی به صورت فعال‌تری حاضر شویم. «اسدالله بادامچیان» دبیر کل حزب موتلفه اسلامی هم اعلام کرده ما به دنبال استقرار یک دولت حزبی موتلفه اسلامی با نامزد اصلح و ارجح از بین همه نامزد هایی که مطرح می‌شوند، هستیم.

جامعه روحانیت مبارز به دنبال احیای مرجعیت سیاسی در هفته‌های اخیر بیشترین تحرکات یا مهم‌ترین اخبار انتخاباتی از تشکل‌های روحانی اصولگرا منتشر شد. جامعه روحانیت مبارز و جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هر کدام با توجه به تجربیات گذشته و دغدغه‌های منحصر به فرد خود، راه متفاوتی برای انتخابات 1400 در پیش گرفتند. هر چند ممکن است در ماه‌های آتی این راهبردها دستخوش تغییر شود. جامعه روحانیت مبارز از تشکل‌ها و عناصر اثرگذار جریان اصوگرایی است که فعالیت‌های انتخاباتی خود را آغاز کرده و قصد دارد فعالانه‌تر از قبل در این انتخابات ظاهر شود چرا که بعضی می‌گویند اعضای جامعه روحانیت مبارز خود را از کنشگری در عرصه انتخابات کنار کشیدند و همین امر منجر به میدان‌داری طیف رادیکال این جریان راست سیاسی شده است. از این منظر، همین انفعال از یک سو و تلاش طیف تندرو برای کنار گذاشتن جامعه روحانیت از معادلات سیاسی اصولگرایان باعث انزوای این تشکل روحانی شده است. تلاش جامعه روحانیت در شهریورماه مبنی بر تغییراتی در این مجموعه و برگزاری نخستین جلسه شورای مرکزی با ساختار جدید نشان داد که این تشکل قصد گوشه نشینی ندارد. «مصطفی پورمحمدی» دبیر عالی جامعه روحانیت مبارز هم در تایید خط مشی جدید جامعه روحانیت گفت: جامعه روحانیت هدفش حاشیه‌نشینی نیست اما ما پدرسالار نیستیم و قصد آقابالاسر بودن هم نداریم.«غلامرضا مصباحی مقدم» سخنگوی جامعه روحانیت مبارز هم خبر از جلسات این تشکل با دیگر احزاب اصولگرا برای طراحی سازوکار جمعی رسیدن به وحدت داد و بیان داشت: بحث‌ها در این باره است که با چه سازوکار برای حضور در انتخابات به جمع بندی برسیم و هنوز تصمیم گیری نشده است. انشاالله به کاندیدای واحد برسیم. جامعه مدرسین و نگرانی از تفرقه

جامعه مدرسین قطب دیگر جامعتین اصولگرا راه متفاوتی نسبت به جامعه روحانیت در پیش گرفته است. «آیت‌الله مرتضی مقتدایی» نایب رئیس جامعه مدرسین در رابطه با نقش «جامعتین» در هدایت اصولگرایان در آستانه انتخابات سال 1400، گفت: جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بنا ندارد تا در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده دخالت کند. جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تمام تلاش خود را برای تشویق مردم در زمینه مشارکت در امر انتخابات به کار خواهد بست، اما در موضوع معرفی کاندیدا، نقشی نخواهد داشت.

در مورد این تصمیم جامعه مدرسین، تحلیل‌های مختلفی در رسانه‌ها منتشر شده اما بررسی عملکرد جامعه مدرسین و توجه به اختلافات پیش آمده در این تشکل، نشان می‌دهد که اعضای جامعه مدرسین نگران از انشقاق و تفرقه تصمیم گرفته‌اند از ورود مصداقی به انتخابات 1400 پرهیز کنند. چرا که تجربه پیامدهای اختلافات در جامعه روحانیت مبارز را پیش روی چشم خود دارند و هنوز فراموش نکردند که ورود مصداقی جامعه مدرسین به انتخابات سال 92 اختلافات را به سطحی رساند که باعث شد برخی سخن از انشقاق و جدا شدن طیف‌های مختلف از جامعه مدرسین به میان آورند. سال 1384 نقطه عطفی در رابطه احزاب اصولگرا با جامعتین بود. تا این مقطع احزاب از نظرات جامعتین تمکین می‌کردند اما در این سال «محمود احمدی نژاد» تن به این نظرات نداد. همین امر باعث شد باب خروج از نظرات جامعتین در جریان اصولگرایی باز شود و با قدرت گرفتن طیف جوان و تندرو اصولگرایان، هم جامعه روحانیت و هم جامعه مدرسین به گوشه میدان سیاست رانده شدند.

با این وجود در دهه 90 هر دو تلاش کردند نقش گذشته خود را احیا کنند اما طیف‌های دیگر به حدی برای خود جای پا باز کرده بودند که این تلاش‌ها به کدورت و اختلافات علنی انجامید. این تجربه جامعه مدرسین را به انزوا و جامعه روحانیت را به باز سازی ساختار و حضور پرقدرت رسانده است. دو رویکرد متفاوتی که به باور برخی ناظران سیاسی به دلیل حضور پرقدرت طیف مصباح در جامعه مدرسین و حضور کم رنگ این طیف در جامعه روحانیت امکان پذیر شده است.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*