دوشنبه 9 مهر 1403

جلیلی: هر سفارتخانه باید یک سکوی صادراتی باشد + فیلم

وب‌گاه الف مشاهده در مرجع
جلیلی: هر سفارتخانه باید یک سکوی صادراتی باشد + فیلم

«سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: هر سفارتخانه باید یک سکوی صادرات باشد و برای کشور ارزی‌آوری داشته باشد و در اقتصاد ایفای نقش کند.

به گزارش ایرنا، «سعید جلیلی» شامگاه دوشنبه چهارم تیر در چهارمین مناظره نامزدهای چهاردهمین دوره ریاست جمهوری با تبریک عید سعید غدیر خم اظهار داشت: وقتی از فرصت‌ها صحبت می‌کنیم، یکی از بخش‌های عمده این فرصت ها در سیاست خارجی است.

وی درباره رسیدن فرصت‌های سیاست خارجی به سفره مردم توضیح داد: ابتدا باید نشان داد که فرصت در سیاست‌ها چگونه شکل می‌گیرد. کشورها با هم اشتراکاتی دارند که از آن تعامل بدست آمده و از این تعامل فرصت بدست می آید. این تعاملات به ویژه در حوزه اقتصادی بیشتر دیده می شود.

جلیلی ادامه داد: ابتدا باید بدانیم در روابط با کشورهای جهان چه اشتراکی داریم و سپس از این اشتراکات چه فرصتی بدست می آید. نخستین اشتباه در این است که شما فقط بر 2 یا 3 کشور تمرکز کنید که همین چند کشور بیشترین اختلاف را با شما دارند. این کشورهای محدود نه تنها فرصت نیستند بلکه نوعی تهدید محسوب می‌شود.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری با تاکید بر دیدن تمام دنیا به عنوان فرصت و با اشاره به شعار «یک جهان فرصت؛ یک ایران جهش» اظهار داشت: در دنیا کشورهای فراوانی وجود دارد که زمینه‌های مشترک کار به ویژه در عرصه اقتصاد با ما را دارند. در چنین فضایی شما باید اولویت بندی داشته و بدانید هدف شما در اقتصاد چیست.

به گفته جلیلی، امروز در حوزه اقتصاد 2 مشکل اساسی داریم که نخست اشتغال و دیگری ارز آوری است. این دو مشکل باید عملیاتی شود و در سیاست خارجی خود را نشان می دهد. سیاس خارجی موفق خواهد بود که اگر در ابتدای سال آغاز شد، در پایان سال یا پایان دولت نشان دهد چه میزان ارز آوری کرده و چه میزان بر اشتغال ما افزوده و توانسته است اقتصاد ما را رشد دهد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری بر جانمایی اقتصاد در سیاست خارجی تاکید کرد و گفت: باید اقتصاد کشور را در زنجیره جهانی اقتصاد جانمایی کرد و اولویت‌ها را نیز مشخص کرد. باید دید که در کشورهای همسایه که بیشترین اشتراک را داریم چگونه می‌توانیم از تعاملات نهایت استفاده را ببریم.

جلیلی همچنین فرصت ها را چند بعدی توصیف کرد و گفت: باید بدانید که از اشتراکات شما با دیگران نیست که برای شما فرصت ایجاد می شود بلکه حتی از اختلاف با کشورها نیز فرصت ایجاد می‌شود. به عنوان مثال اکنون شاهد اختلاف روسیه با اتحادیه اروپا هستیم. روسیه زمانی 11 میلیارد دلار صفی‌جات را از اتحادیه اروپا تامین می‌کرد که به دلیل این اختلاف این فرصت ایجاد شد که بتوانیم 11 میلیارد دلار صیفی جات به روسیه صادر کنیم.

وی به دیگر همسایگان اشاره کرد و گفت: در فضای همسایگان شرایطی وجود دارد که تحریم نمی‌تواند بر آن اثر بگذارد. زمانی که کسانی ادعا می‌کردند ما بدون رفع تحریم نمی توانیم کار کنیم؛ ارتباط ما با ترکمنستان به دلیل عدم شناخت اولویت‌ها از 6 میلیارد دلار به 200 میلیون دلار رسید.

جلیلی تاکید کرد: برای هر سفارتی باید ماموریت در ایجاد اشتغال و ارزآوری تعیین شود و در سطوح دیپلماتیک باید عده‌ای از فعالان اقتصادی و بازرگانان را با خود برد.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری تصریح کرد: در دنیا هر جا که فرصتی است نباید کنار بگذاریم. امروز کشورهای آمریکای لاتین، آفریقا و حتی کشورهای حوزه مقاومت می توانند فرصتی برای اقتصاد کشور باشند.

وی ادامه داد: زمانی معاون آمریکای لاتین و اروپای وزارت امور خارجه بودم که توانستیم صادرات را به چندین میلیارد دلار برسانیم. شهید رئیسی نیز در آخرین سفر خود در سریلانکا نیم میلیارد دلار صادرات خدمات فنی ما را به رخ کشید.

امروز در منطقه مقاومت که بیشترین همکاری‌ها را داشتیم و جوانان ما به حق در آنجا ایستادند، باید بیشترین روابط اقتصادی را مانند پاکستان و سوریه داشته باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: امروز باید در گردشگری، سلامت، آموزش و مسائل فرهنگی در کنار اقتصاد با دیپلماسی های مرتبط با آنها، فرصت بسیاری ایجاد کنیم. امروز در منطقه مقاومت که بیشترین همکاری‌ها را داشتیم و جوانان ما به حق در آنجا ایستادند، باید بیشترین روابط اقتصادی را مانند پاکستان و سوریه داشته باشیم.

وی به فرصت های کم نظیر در کشورهای منطقه اشاره کرد و افزود: فقط بازار صنایع پایین دستی پتروشیمی منطقه 135 میلیون دلار است که باید سهم فعال در آن داشته باشیم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: اگر از اداره کشور صحبت می‌کنیم، یکی از موضوعات مهم این است که رئیس جمهور باید اشراف داشته باشد و با یک جمله‌ای که در راهرو می‌شوند، تصمیم نگیرد.

در حال تکمیل...