یک‌شنبه 8 مهر 1403

جنگ نفتکش‌ها از خلیج‌فارس تا کارائیب

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
جنگ نفتکش‌ها از خلیج‌فارس تا کارائیب

تهران - ایرنا - در اوج فشارهای حداکثری امریکا علیه ایران و در حالی که تحرکات معنادار نظامی ایالات متحده در منطقه بارها خطر رویارویی مستقیم میان دو کشور را فراهم ساخته است، اکنون به نظر می‌رسد با نزدیک شدن به موعد انتخابات ریاست جمهوری امریکا، این کشور عرصه مقابله با ایران را فراتر از محدوده خاورمیانه قرار داده و موضوع را به امریکای لاتین نیز بسط داده است.

روزنامه ابتکار در گزارشی آورده است: در این راستا خبرگزاری رویترز پنجشنبه گذشته با استناد به یک وب سایت مسیریابی کشتی ها مدعی شد که یک کشتی ایرانی حامل سوخت از بندرعباس به سمت ونزوئلا در حال حرکت است و همچنین به غیر از این کشتی، چهار کشتی دیگر ایرانی نیز به منظور انتقال بنزین راهی ونزوئلا هستند. این موضوع که در همان روز با واکنش مقامات امریکایی مواجه شد در حالی توسط خبرگزاری رویترز پوشش داده شد که روز شنبه خبرگزاری فارس از اعزام چهار ناو جنگی و نیز هواپیمای «پی 8 پوسایدون» امریکا به منطقه کارائیب برای جلوگیری از انتقال سوخت توسط ایران به ونزوئلا خبر داد؛ امری که به گفته کارشناسان یک اقدام پر ریسک توسط واشنگتن در منطقه کارائیب محسوب شده و ممکن است سبب رویارویی های احتمالی شود. این مسئله اکنون در شرایطی به یکی از سوژه های مهم خبری تبدیل شده که چند هفته قبل مقامات امریکایی مدعی شده بودند که ایران ضمن همکاری نفتی با ونزوئلا از این کشور چندین تن طلا گرفته است؛ موضوعی که بلافاصله از سوی مقامات کشورمان تکذیب شد و حجت الله سلطانی سفیر ایران در کاراکاس طی مصاحبه ای علاوه بر اینکه حضور متخصصان فنی ایران در پالایشگاه های ونزوئلا را تکذیب کرد، با رد ادعای برخی رسانه های غربی مبنی انتقال طلا از ونزوئلا به ایران گفت: ارسال مقدار عنوان شده 9 تن طلا توسط دولت ونزوئلا را تکذیب می کنم. این یک شایعه بی اساس و محصول دام های رسانه ای بوده و کاملا نادرست است.

هشدار ایران به امریکا اگرچه همکاری متخصصان ایرانی در پالایشگاه های ونزوئلا توسط ایران تکذیب شده، اما ایران به صورت تلویحی موضوع انتقال بنزین به این کشور را تایید کرده و در همین راستا، مقامات دیپلماتیک کشورمان ضمن هشدار شدید نسبت به اقدامات امریکا که ان را دزدی دریایی توصیف کرده اند، نسبت به پیامدهای اقدامات ایالات متحده هشدار داده اند. در این رابطه ظریف روز یکشنبه در نامه ای به انتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد تهدیدات غیرقانونی، خطرناک و تحریک امیز امریکا را نوعی دزدی دریایی و خطری بزرگ برای صلح و امنیت بین المللی دانسته و تاکید کرده است که امریکا باید از زورگویی در عرصه جهانی دست برداشته و به حاکمیت قوانین بین المللی به ویژه ازادی کشتیرانی در دریاهای ازاد احترام بگذارد. وزیر خارجه ایران همچنین ضمن یاداوری مسئولیت دولت امریکا در برابر پیامدهای هرگونه اقدام غیرقانونی، بر حق ایران برای اتخاذ تدابیر مناسب و ضروری در مقابله با این تهدیدات تاکیدکرده است.

از سوی دیگر متعاقب ارسال این نامه، سیدعباس عراقچی معاون سیاسی وزارت امور خارجه نیز با احضار سفیر سوئیس به عنوان حافظ منافع دولت امریکا، از وی خواست مراتب هشدار جدی جمهوری اسلامی ایران نسبت به هرگونه تهدید احتمالی از سوی امریکا علیه نفتکش های ایرانی را به مقامات ان کشور منتقل کند. عراقچی روابط تجاری ایران و ونزوئلا را روابطی کاملا مشروع و قانونی دانست و اظهار کرد: توسل به اقدامات قهری و یا دیگر رفتارهای قلدرمابانه از سوی امریکا تهدیدی برای ازادی کشتیرانی و تجارت بین المللی و جریان ازاد انرژی بوده و تجلی اشکار دزدی دریایی و نقض فاحش حقوق بین الملل و مغایر با اهداف و اصول مندرج در منشور ملل متحد به شمار می اید. وی همچنین هشدار داد هرگونه تهدید علیه نفتکش های ایرانی با واکنش فوری و قاطع ایران مواجه خواهد شد و دولت امریکا مسئول عواقب ان خواهد بود. در این رابطه دیروز نیز سیدعباس موسوی سخنگوی وزارت خارجه هم در نشست خبری با رسانه ها پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه نفتکش های ایرانی که به سمت ونزوئلا در حال حرکت هستند چه چیزی حمل می کند و از سوی دیگر با توجه به تهدیدهای امریکا اگر اتفاقی برای این نفتکش ها رخ دهد ایران چه واکنشی انجام خواهد داد؟ تصریح کرد: این نفتکش ها حامل محموله های سوختی به سمت ونزوئلا هستند. همانطور که پیش از این گفتم، فعالیت این کشتی ها کاملا رسمی و قانونی است. در واقع این موضوع در چارچوب تجارت ازاد در حال انجام است و هیچ مانع قانونی در راه انجام این تجارت مشروع وجود ندارد. امیدوارم امریکایی ها دست به کار احمقانهای در این زمینه نزنند چرا که در این صورت این موضوع با واکنش جدی ایرانمواجه خواهد شد.

فرار به جلوی ترامپ این نخستین بار نیست که نسبت به کشتی های حامل سوخت ایرانی در اب های بین المللی ایجاد کارشکنی و مزاحمت می شود. سال گذشته نیز کشتی ادریان دریا در تنگه جبل الطارق توسط موضوع علاوه بر دامن زدن به یک جنجال دیپلماتیک میان اسپانیا و انگلیس، با پیامدهایی نیز مواجه شد. درنهایت مشخص شد که این نفتکش با فشار ایالات متحده توقیف شده و علت ان نیز دور زدن تحریم های سوریه عنوان شده بود. از سوی دیگر اکنون با توجه به فشارهای چند ساله دولت ترامپ به ایران و ونزوئلا که با وجود تشدید شدن انها همچنان برای کاخ سفید دستاوردی به ارمغان نیاورده است، برخی از تحلیلگران معقدند که شیوع ویروس کرونا و بحران دامنگیر اقتصادی در ایالات متحده، ترامپ را ناچار کرده برای فرار به جلو در انتخابات پیش رو دست به اقدامات بیگانه هراسانه در داخل و خارج از امریکا بزند. به همین منظور بخشی از استراژی سیاست خارجی کاخ سفید تشدید اقدامات اقتصادی و سیاسی علیه ونزوئلا و نیز تلاش برای تمدید تحریم های تسلیحاتی ایران است که این موضوع از منظر کارشناسان می تواند با توجه به شرایط کنونی برای جامعه جهانی نگرانکننده باشد.

منبع: روزنامه ابتکار *س_برچسب‌ها_س*