چهارشنبه 12 اردیبهشت 1403

حالا نوبت درخشش و تاریخ نگاری قایقرانی است / به دل آب می زنیم برای اولین سهمیه‌های دو نفره

وب‌گاه ورزش سه مشاهده در مرجع
حالا نوبت درخشش و تاریخ نگاری قایقرانی است / به دل آب می زنیم برای اولین سهمیه‌های دو نفره

قایقرانان ایرانی به دل آب خواهند زد تا شاید بعد از شمشیربازی این قایقرانی باشد که سهمیه های دو نفره المپیک پاریس را کسب کند.

به گزارش "ورزش سه"، بیست و یک سهمیه انفرادی 2024 پاریس در هفت رشته ی ورزشی و تنها یک سهمیه تیمی تا اینجای کار دست آورد ورزش ایران از رقابتهای مختلف کسب سهمیه برای بزرگترین آوردگاه ورزش جهان یعنی بازیهای المپیک سی و سوم بوده در حالیکه سه ماه و 10 روز تا آغاز این بازبها در قلب قاره سبز زمان باقی مانده است.

ورزش ایران فعلا بیست و یک سهمیه انفرادی در رشته های کشتی آزاد، تکواندو، کشتی فرنگی، تیراندازی، شمشیربازی، وزنه برداری و یک سهمیه هم بر اساس رنکینگ در دوچرخه‌سواری جاده در کنار تنها سهمیه تیمی شمشیربازی اسلحه سابر المپیک 2024 پاریس را به خود اختصاص داده که از بین آن‌ها، پنج سهمیه توسط دختران ورزشکار کشورمان و 16 سهمیه انفرادی و یک سهمیه تیمی توسط مردان به دست آمده است.

البته در روزهای آتی کشتی آزاد در سه وزن و کشتی فرنگی هم در دو وزن شانس بالایی برای افزایش هفت سهمیه ی قبلی کسب شده از رقابتهای قهرمانی 2023 جهان در بلگراد را دارا هستند که نفرات برگزیده کادرهای فنی این دو رشته باید در بیشکک قرقیزستان بر روی تشک بروند.

از بین ورزش های تیمی و توپی کشورمان تنها برای والیبال کورسوی امیدی باقی مانده تا شاید بتواند سهمیه المپیک پاریس را به خود اختصاص دهد تا ورزشکاران رشته های این بخش از ورزش ایران هم نماینده ای در بازیهای سی و سوم پاریس داشته باشند.

با این اوصاف ورزش ایران هنوز شانس بسیار بالایی در کسب دو سهمیه دیگر گروهی نیز در اختیار دارد که قایقرانان دو ماده از رشته های آبهای آرام در کانو کانادایی و روئینگ کشورمان می توانند به تحقق آن صحه گذاشته و برای اولین بار در قایق های دو نفره مردان و زنان تاریخ ورزش کشورمان سهمیه المپیک کسب کنند.

بعید به نظر می آید تا قبل از المپیک 2024 پاریس رشته تیروکمان بتواند سهمیه تیمی کسب کند اما در همین رشته، سنگنوردی، تنیس روی میز، دو و میدانی و حتی دوچرخه سواری کوهستان توسط فرانک پرتوآذر با دریافت وایلد کارت شانس کسب سهمیه المپیک توسط ورزشکاران زن و مرد کشورمان وجود دارد.

نفرات المپیکی تاریخ قایقرانی ایران:

2000 سینی - نادر عیوضی با استفاده از وایلد کارت 2008 پکن - هما حسینی و محسن شادی 2012 لندن - بیشترین تعداد شرکت کننده با کسب چهار سهمیه توسط آرزو حکیمی، سولماز عباسی، محسن شادی و احمدرضا طالبیان 2016 ریو - مهسا جاور و عادل مجللی 2020 توکیو - نازنین ملایی و علی آقامیرزایی

از المپیک دو هزار سیدنی تا امروز 10 قایقران ایرانی در کایاک، روئینگ و کانوی تک نفره توانسته‌اند حضور در بازی‌های المپیک را تجربه کنند که پنج نفر آنها قایقرانان زن کشورمان نام گرفته‌اند و تنها محسن شادی توانسته راه‌یابی به دو المپیک را به نام خود بنویسد اتفاقی که احتمال تحقق مجدد آن توسط مهسا جاور، عادل مجللی و علی آقا میرزایی در 2024 پاریس برای حضور در دومین المپیک خود نیز دور از ذهن نیست.

نکته قابل تأمل تعدم راه‌یابی قایق‌های دو نفره یا چهار نفره قایقرانی ایران یا به اصطلاح قایق‌های تیمی به المپیک تا به امروز است، رویداد جدیدی که علیرضا سهرابیان رئیس فدراسیون قایقرانی ایران و نایب رئیس کنفدراسیون کانوئینگ آسیا تحقق آن را برای اولین‌بار در المپیک 2024 پاریس بسیار محتمل می‌داند.

سهرابیان که دو مدال نقره قهرمانی دو نفره‌ی کایاک 1995 و 1997 قاره کهن را به گردن آویخته در گفت‌وگوی اختصاصی با "ورزش سه" اعلام کرد، برای رقابتهای این دوره قهرمانی آسیا به جای اعزام نفرات بالا در ماده های مختلف بمنظور کسب مدال فقط ورزشکارانی به دو رقابت کسب سهمیه المپیک پاریس در ژاپن و کره جنوبی اعزام شدند که بالای پنجاه درصد شانس کسب سهمیه المپیک را دارا بودند چون برای فدراسیون در سال المپیک 2024 به دست آوردن جواز حضور در پاریس در ماده های المپیکی از کسب مدالهای آسیایی در ماده های مختلف ارزشمندتر به حساب می آید.

عادل مجللی و مهسا مجللی خواهر و برادر گلستانی یکی دارای تنها مدال جهانی بزرگسالان قایقرانی ایران در جهان و امیدوار به کسب سهمیه دومین المپیک خود و دیگری سرمربی دختران در آبهای آرام

این دو دختر می توانند تاریخ نویس باشند

قایقرانان زن و مرد روئینگ ایران 25 فروردین کشورمان را به سوی کره جنوبی ترک کرده اند تا در رقابتهای قهرمانی آسیا و کسب سهمیه المپیک برای سه سهمیه ممکن بجنگند.

سهمیه هایی که در صورت کسب تمام سه فرصت آن طبق قانون تنها دو قایق می توانند از هر کشور به پاریس راه یابند، رقابتهایی که از 30 فروردین تا اول اردیبهشت انجام خواهد شد و ارزشمندترین سهمیه اش برای کشورمان قایق دو نفره مهسا جاور و زینب نوروزی به شمار می رود.

مهسا جاور و زینب نوروزی در قایق دو نفره سبک وزن دختران ایران باید با همکاری هم در فاصله دو هزارمتر رقابت قهرمانی آسیا یکی از دو قایق اول و دوم نام بگیرند تا بتوانند سهمیه المپیک را برای اولین بار در قایق دو نفره به نام ایران در روئینگ کسب کنند و به دست آوردن مدال برنز مساوی با راه نیافتن به پاریس است.

اما فاطمه مجلل و حمیدرضا رضوانی در روئینگ تک نفره سنگین وزن دو هزار متر می توانند با قرار گرفتن بین پنج نفر اول به سهمیه المپیک برسند.

در صورت کسب هر سه سهمیه این فدراسیون است که دو قایق از سه قایق را برای حضور در المپیک پاریس باید انتخاب کند.

در آبهای آرام همه نگاهها به عادل و کیا

اما رقابتهای قهرمانی آسیا در آبهای آرام و کسب سهمیه المپیک در قایقهای کانو کانادایی و کایاک نیز از 30 فروردین تا دوم اردیبهشت در توکیوی ژاپن برگزار خواهد شد که شش ورزشکار دختر و پسر آن 24 فروردین به این کشور سفر کرده اند.

جایی که کسب سهمیه قایق دونفره کانو کانادایی 500 متر عادل مجللی و کیا اسکندانی برای نخستین بار در تاریخ ورزش کشور بسیار ارزشمند به حساب می آید و تنها با کسب مدال طلا و سکوی اول محقق خواهد شد.

در بخش آبهای آرام هیوا افضلی در کانو کانادایی یک نفره 200 متر، الناز شفیعیان در کایام یک نفره 500 متر، علی آقا میرزایی در کایاک یک نفره 100 متر و محمدنبی رضایی در کانو کانادایی یک نفره 100 نیز می توانند با قرار گرفت بر روی سکوی اول و دوم آسیا سهمیه المپیک را برای ورزش ایران کسب کنند.

قایقرانی ایران در بازیهای آسیایی 2022 هانگژو که با یکسال تأخیر به خاطر کرونا برگزار شد موفق به کسب پنج مدال شد که دو مدال آن توسط دختران قایقران نقره بود و سه مدال نیز برنز که هفت ورزشکار این رشته نیز در جای چهارم قرار گرفتند.

کسب سهمیه المپیک 2024 پاریس در دو ماده قایق های دو نفره روئینگ زنان و کانو کانادایی مردان می‌تواند اتفاقی تاریخی در ورزش کشور محسوب شید که فدراسیون قایقرانی روی تحقق آن حساب ویژه ای باز کرده است.

پوریا تابان

حالا نوبت درخشش و تاریخ نگاری قایقرانی است / به دل آب می زنیم برای اولین سهمیه‌های دو نفره 2
حالا نوبت درخشش و تاریخ نگاری قایقرانی است / به دل آب می زنیم برای اولین سهمیه‌های دو نفره 3
حالا نوبت درخشش و تاریخ نگاری قایقرانی است / به دل آب می زنیم برای اولین سهمیه‌های دو نفره 4
حالا نوبت درخشش و تاریخ نگاری قایقرانی است / به دل آب می زنیم برای اولین سهمیه‌های دو نفره 5
حالا نوبت درخشش و تاریخ نگاری قایقرانی است / به دل آب می زنیم برای اولین سهمیه‌های دو نفره 6