پنج‌شنبه 14 تیر 1403

حفاظت از مردم در برابر تورم در آستانه سال نو

خبرگزاری اکو نیوز مشاهده در مرجع
حفاظت از مردم در برابر تورم در آستانه سال نو
به گزارش خبرگزاری اقتصادایران، عملکرد دولت در مهار تورم یکی از مهمترین سنجه های رضایت عمومی است و طبیعی است اقتصادی که بیش از 5 سال تورم متوسط 40 درصد را گذرانده اند، فشار غیر قابل انکاری را بر معیشت مردم تحمیل کرده است اما آیا دولت سیزدهم به این موضوع به عنوان یکی از مهمترین اولویت‌های اقتصادی چه برای مردم و فعالان اقتصادی بی توجه بوده است؟ در این پرونده به اقدامات دولت در مواجهه با ابرچالش تورم در اقتصاد ایران می‌پردازیم.

در چهار گزارش گذشته به بررسی آنچه از تورم برای دولت سیزدهم به میراث مانده بود و نوع مواجهه و نتایج اقدامات دولت در شاخص های آماری تورم تولید کننده و مصرف کننده و همچنین کارنامه اقدامات ضد تورمی دولت در سال 1401 و سال جاری پرداختیم.

اشاره شد که دولت با ورود به نیمه دوم سال به ویژه ماه‌های پایانی و در پیش رو قرار گرفتن ایام مناسباتی (عید نوروز و ماه مبارک رمضان) و پیش بینی التهابات تورمی برنامه ریزی به منظور مدیریت بازار به ویژه تأمین به موقع و مکفی اقلام پر مصرف در آن ایام و نیز کنترل قیمت آنها هم در سطح استانی و هم سطح ملی را در دستور کار کارگروه رصد و کنترل تورم قرار داد و تشریح شد که چه اقداماتی در این راستا انجام شده است.

در ادامه این روند به دیگر اقدامات دولت برای مهار تورم در آستانه سال نو و ماه مبارک رمضان می پردازیم. تامین اقلام و کالاهای اساسی مورد نیاز عید نوروز و ماه مبارک رمضان از اقدامات انجام شده دولت در این راستا است. پیش بینی تامین اقلام مورد نیاز کالاهای اسامی (برنج شکر، روغن، گوشت، مرغ، حبوبات و...) و پیش بینی ذخیره خرما توسط وزارت جهاد کشاورزی، انجام اقدامات لازم از سوی سازمان تعاون روستایی به منظور خرید و ذخیره سازی میوه شب عید در این خصوص انجام شد.

امضای تفاهم نامه شفاف سازی و روان سازی نظام توزیع

اقدام دیگر امضای تفاهم نامه شفاف سازی و روان سازی نظام توزیع و روز آمدسازی شیوههای نظارت بر بازار با اتاق اصناف بود که این تفاهم نامه همکاری های دو جانبه اتاق اصناف ایران و وزارت جهاد در راستای تقویت اصناف تور می و اتحادیه های صنفی و دسترسی تولید کنندگان به بازار بدون حلقه های واسطه گر و بهبود شرایط توزیعی و کنترل قیمت را به دنبال خواهد داشت.

ذخیره سازی احتیاطی برخی محصولات

در دستور کار قرار گرفتن طرح ذخیره سازی احتیاطی برای محصولات همچون سیب زمینی و پیاز و برخی میوه ها با هدف محافظت از نوسان های تقاضا و تورم؛ واردات گوشت توسط شرکت پشتیبانی امور دام جهت تامین ذخایر استراتژیک، انعقاد تفاهم نامه سه جانبه (فی مابین شرکت های وارد کننده شرکت پشتیبانی امور دام و معاونت توسعه بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی)، توزیع گوشت منجمد گوسفندی و گوساله در استان های کشور، برنامه ریزی به منظور افزایش جوجه ریزی در مرغداری ها در حدود 120 میلیون قطعه در ماه نیز برای کنترل بازارها توسط دولت انجام شد.

تامین نهاده های مورد نیاز

تامین نهاده های مورد نیاز (کنجاله سویا و ذرت)، دیگر اقدام انجام شده است. نهاده های مورد نیاز دامداران و مرانداران کشور (شامل نهاده جو، ذرت و کنجاله سویا) از طریق شرکت‌های مباشر (شرکت پشتیبانی امور دام و شرکت های بخش خصوصی) تا پایان فروردین تامین شده است. بخشی از آنها در بنادر در حال تخلیه و ترخیص مستمر بوده و بخش دیگری از این کالاها نیز در حال حمل به سوی کشور است.

 تنوع در مبادی وارداتی کالاها

ایجاد تنوع در مبادی وارداتی کالاها از جمله هند، روسیه، ترکیه، قزاقستان و کشورهای آمریکای لاتین و نیز تهاتر نفت با کالای اساسی وارداتی از دیگر اقدامات انجام شده است.

برنامه ریزی برای جبران کسری تولید جوجه یک روزه از محل واردات را نیز می توان از دیگر اقدامات در این راستا برشمرد. از برنامه های در دست اجرا به منظور دستیابی به جوجه ریزی حداقل 140 میلیون قطعه در ماه تامین جوجه یکروزه از محل واردات تخم مرغ نطفه دار و همچنین جوجه یکروزه است.

برنامه ریزی برای تکمیل ذخائر راهبردی گوشت قرمز و مرغ کشور برای دو ماهه پایانی سال، توزیع مرغ منجمد در شبکه رسمی بازار همانند فروشگاههای زنجیره ای و میادین میوه و ترم بارو...، برنامه ریزی برای واردات ماهانه 16 میلیون تخم مرغ نطلقه دار (یا معادل آن جوجه یک روز

ه گوشتی) از طریق وارد کنندگان اهلیت دار بخش خصوصی، پیگیری طرح تولید قراردادی دام با عشایر، برنامه ریزی به منظور واردات تخم مرغ نطفه دار، مرغ گوشتی و تامین و توزیع نهاده های مورد نیازشامل کنجاله سویا، جو و ذرت را می توان از دیگر اقداماتی برشمرد که برای مهار نفوذ تورم به بازار کالاهای اساسی تدبیر شده است.

مدیریت ارائه خدمات حمل و نقل مسافر برای کنترل قیمت بلیط

بر اساس این گزارش با توجه به اینکه برای ماه های پایانی سال به عنوان ایام پیک سفر، تقاضا برای سفر افزایش می‌یابد؛ پایش و رصد مستمر بازار در تمام کشور با همکاری ادارات کل صنعت، معدن و تجارت 31 استان و با هدف نظارت بر فروش بلیط در سطح نرخ های مصوبه پیشگیری از احتکار و عدم عرضه به هنگام بلیط، شناسایی مسیرهای فروش بلیط خارج از شبکه رسمی در صدر برنامه های عملیاتی وزارت صمت (سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان) قرار دارد.

ذخیره سازی مناسب اقلام دارویی و تجهیزات پزشکی

در همین حال به منظور ایجاد ذخیره مناسب تجهیزات و ملزومات پزشکی مورد نیاز در شرکت های تأمین کننده ملزومات پزشکی مصرفی در ماههای پایانی سال مجوزهای لازم به شرکتهای تأمین کننده مطابق با تجربیات سال های گذشته اعطا شده و روال تأمین اقلام به صورت مستمر در حال انجام است

تنظیم بازار اقلام مصرفی و یدکی خودرو

علاوه بر این به افزایش قیمت خودرو طی هفته های اخیر و نگرانی از احتمال تداوم افزایش قیمت کالاهای تحت نظارت و مدیریت وزارت صمت در ایام پایانی سال نظیر (شوینده ها، روغن موتور و...) و با توجه به ضرورت حفظ آرامش بازار و عدم ایجاد شوک جدید، طی ابلاغیه 19 دی، ابلاغ بند (1) تصمیمات جلسه تخصیص ارز و گروه بندی کالایی 19 دی ماه، مقرر شد تا پایان سال جاری به میزان 350 میلیون دلار ارز ترجیحی (285000 ریالی) برای واردات محصولات مورد تایید وزارت صمت (لاستیک خودروهای سنگین، کامله مواد شوینده و...) تخصیص داده شود.

 برنامه عملیاتی مدون برای کاهش و مهار تورم سال 1403

در همین حال با دستور رئیس جمهور مبنی بر تدوین برنامه عملیاتی مهار تورم در سال آتی، ضمن تأکید بر لزوم سیاست گذاری و برنامه ریزی درون دستگاهی با رویکرد اجتناب از انجام اقدامات و تصمیمات تورم زا، به تفکیک وزارتخانه های صنعت معدن و تجارت، جهاد کشاورزی، راه و شهرسازی، بهداشت درمان و آموزش پزشکی، تعاون کار و رفاه اجتماعی، امور اقتصادی و دارایی، میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی، سازمان برنامه و بودجه کشور و بانک مرکزی جمهوری اسلامی، به طور مرتب برنامه های عملیاتی (اجرایی و پیشگیرانه) برای کاهش و مهار تورم در سال 1403 رصد می‌شود.