چهارشنبه 25 مهر 1403

حفظ بافت تاریخی ماکو نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حفظ بافت تاریخی ماکو نیازمند همکاری همه دستگاه‌های اجرایی است

ارومیه - ایرنا - مدیرکل میراث‌فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: حفاظت از بافت تاریخی ماکو همکاری همه دستگاه‌ها و مسوولان را می‌طلبد تا زمینه توسعه گردشگری در این شهرستان فراهم شود.

جلیل جباری روز پنج‌شنبه در دیدار با دادستان ماکو اظهار داشت: این شهرستان به عنوان پیشانی و ویترین نظام مقدس جمهوری اسلامی دارای آثار تاریخی فاخر بسیاری است و باید این ظرفیت مورد توجه و حمایت مجموعه‌های دولتی و مردم قرار گیرد.

وی با بیان اینکه کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان به‌طور مداوم برای رصد میدانی و بررسی مسائل میراث‌فرهنگی در شهرستان‌ها حضور پیدا می‌کنند، افزود: بافت تاریخی ماکو به عنوان یکی از 168 شهر دارای بافت تاریخی کشور ضوابط و مقررات خاصی دارد که مورد تأکید و تصویب شورای عالی معماری و شهرسازی قرار گرفته است و این بافت باید حفظ شود.

وی به تصویب قانون حمایت از بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی نیز اشاره کرد و ادامه داد: خوشبختانه تصویب این قانون می‌تواند در نگهداری و صیانت از بافت‌های تاریخی و فرهنگی نقش مؤثری ایفا کرده و از تخلفات ساختمانی پیشگیری کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با بیان اینکه آیین‌نامه حفاظت عرصه و حریم میراث‌فرهنگی نیز در شورای تأمین کشور مصوب شده است، اضافه کرد: میراث‌فرهنگی ضمن احترام به حقوق خصوصی و شهروندی مردم نسبت به حقوق عامه مردم در بحث حفاظت از عرصه و حریم آثار تاریخی حساسیت ویژه‌ای دارد و در این ارتباط قدردان مجموعه دستگاه قضا، نیروهای نظامی و انتظامی در زمینه همکاری با عوامل میراث‌فرهنگی هستیم.

جباری با اشاره به سامان‌دهی، مرمت و احیای بناهای تاریخی شهربانی و ساختمان قدیم بهداشت ماکو گفت: طبق ماده 98 قانون توسعه، دستگاه‌های دولتی مکلف و موظف به تأمین اعتبارات برای اجرای طرح عملیات مرمتی بناهای تاریخی تحت تملک خود با نظارت میراث‌فرهنگی هستند.

وی با اشاره به راهکار تعیین تکلیف ساختمان تاریخی شهربانی ماکو پیشنهاد داد که با امضای تفاهم‌نامه چهارجانبه بین منطقه آزاد، اداره‌کل میراث‌فرهنگی، نیروی انتظامی و امور زندان‌های استان، این بنا از وضعیت بحرانی خارج شود.

** لزوم تملک شهربانی ماکو توسط اداره‌کل میراث‌فرهنگی یا سازمان منطقه آزاد

دادستان ماکو نیز در این دیدار با تأکید بر لزوم نگهداری، سامان‌دهی و احیای بناهای تاریخی اظهار داشت: از اوضاع فعلی برخی بناهای تاریخی ناراضی بوده و انتظار دارم مسوولان و متولیان امر نسبت به احیای مواریث تاریخی که داشته‌های با ارزش شهرمان هستند، توجه ویژه داشته باشند.

احمدعلی عرب‌باغی افزود: ساختمان شهربانی ماکو در موقعیت نظامی واقع شده است و با وضع موجود در صورت مرمت نیز نمی‌تواند مورد استفاده گردشگری قرار بگیرد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی پس از این مراسم از مجموعه آبگرم و تپه خلیل‌آباد شوط نیز بازدید کرد.

منطقه آزاد ماکو یکی از بزرگترین مناطق آزاد کشور شامل شهرهای ماکو، شوط و پلدشت می باشد که در شمال استان آذربایجان غربی واقع شده است.

*س_برچسب‌ها_س*