سه‌شنبه 17 مهر 1403

حمایت از اصناف فقط در امهال بدهی‌ها بوده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
حمایت از اصناف فقط در امهال بدهی‌ها بوده است

زنجان - ایرنا - رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان گفت: حمایت از حوزه اصناف در کل کشور مطلوب نبوده و فقط به امهال بدهی‌ها محدود شده و هیچ بخششی در بیمه و سایر مسائل اعطا نشده در حالی که اصناف نیز مانند سایر بخش‌ها در شیوع بیماری کرونا متضرر شده‌اند.

ناصر فغفوری روز پنجشنبه در جلسه شورای هم‌خانواده صنعت، معدن، تجار و اصناف استان زنجان که با حضور رییس مرکز امور اصناف و بازرگانان کشور برگزار شد، اظهار داشت: مقرراتی با روند مبارزه با پولشویی وضع می‌شود که این ضوابط و مقررات در بعضی مواقع سبب ایاجد بهانه می‌شود که از جمله آن‌ها ممنوعیت واردات با تامین ارز با منشا خارجی است.

وی خاطرنشان کرد: یکی از خواسته‌های واحدهای تولیدی، تعیین تکلیف نحوه انجام تعهدات ارزی برای ورود موقت‌ها است چرا که بیش از 90 درصد صادرات شمش روی از محل مجوزهای ورود موقت صورت می‌گیرد.

فغفوری با بیان اینکه مصوبه ممنوعیت واگذاری مراتع گون گفت: این مصوبه، مشکلاتی را برای استخراج معدن ایجاد کرده است.

وی اظهار داشت: با توجه به اینکه گون، گونه غالب گیاهی در منطقه شمال‌غرب کشور و به‌ویژه استان زنجان است انتظار می‌رود هم میزان میانگین گون موجود در مساحت بزرگتر در نظر گرفته شده و هم شناسایی گون فقط توسط منابع بیعی نباشد بلکه به صورت مشترک با حضور دستگاه‌های مربوطه صورت گیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان با اشاره به نیاز بخش معدن به تامین تجهیزات و نوسازی ماشین‌آلات، اظهار داشت: تامین به‌موقع ارز نیمایی و حذف حقوق ورودی به واردات تجهیزاتی با عمر پنج تا 6 ساله کمک می‌کند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان نیز گفت: مبارزه با رانت، فساد و پولشویی وظیفه همگان بوده و تاکید بر مبارزه اساسی با این موارد است اما متاسفانه تصمیماتی به بهانه عدم اجرای این سیاست، اتخاذ می‌شود که تولیدکننده، واردکننده و صادرکننده را متضرر می‌کند.

علی یگانه‌فرد افزود: مدتی است که مسائل مربوط به ارز، بحث اصلی محافل اقتصادی است که واحدهای تولیدی را با مشکل مواجه می‌کند.

وی اظهار داشت: اغلب واحدهای صادراتی استان زنجان، صادرکننده شمش روی هستند که خاک و مواد اولیه را را به صورت ورود موقت، وارد کرده و شمش را صادر می‌کنند.

یگانه‌فرد خاطرنشان کرد: بخش خصوصی همواره در کنار دولت بوده که نمونه آن در کمک‌های بعد از شیوع بیماری کرونا مشهود بود اما 75 درصد مشکلات واحدهای تولیدی در 2 بخش بانکی و کمبود نقدینگی بوده که این خوب نیست و دولت نیز باید حمایت و همراهی لازم را در این زمینه با بخش خصوصی داشته باشد.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان گفت: عملیاتی شدن مصوبه انتخاب زنجان به عنوان مرکز آماد و لجستیک کشور با توجه به وجود ظرفیت فرودگاه، انتقال برخی نمایشگاه‌های ملی از تهران به استان‌ها از جمله زنجان با توجه به وجود امکانات مناسب نمایشگاهی، تفویض اختیار برندسازی محصولات به استان‌ها برای تسریع در روند برندسازی و صادرات محصولات و سخت‌گیری نسبت به معدنکاران در خصوص وجود گونه گیاهی گون از دیگر مسائل بخش خصوصی و واحدهای تولیدی استان زنجان است.

رییس خانه صنعت، معدن و تجارت استان زنجان نیز گفت: برای تامین مواد اولیه واحدهای تولیدی با 2 مشکل مواجه هستیم که مشکل اول، تحریم‌ها است.

سجاد نباتچیان اظهار داشت: با عبور از تحریم‌ها مواد اولیه را خریداری و وارد می‌کنیم اما مشکل بعدی در داخل کشور و هنگام ترخیص کالا از گمرک است.

وی اظهار داشت: ثبت سفارش کالا در داخل انجام شده و مواد اولیه نیز در گمرک مانده اما مشکل تامین ارز، مانع ترخیص کالا می‌شود.

رییس اتاق اصناف مرکز استان زنجان نیز گفت: نقش موثر اصناف در ایجاد اشتغال و کمک به پویایی اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نبوده و وجود سه میلیون واحد صنفی در سطح کشور، نشان‌دهنده ظرفیت عظیم و اثربخشی این بخش در اقتصاد و اشتغالزایی است که سبب ایجاد حداقل 6 میلیون شغل در کشور شده است.

سیدمحمود موسوی اظهار داشت: اشتغالی که در کارگاه‌های کوچک و خرد ایجاد می‌شود به مراتب نسبت به شرکت‌ها و واحدهای تولیدی بزرگ، پایدارتر بوده و کارگاه‌های خرد در مواجهه با بحران‌های اقتصادی، دچار مشکلات کمتری می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: سرمایه‌گذاری در کارگاه‌های کوچک، چون باری بر دوش دولت ندارد به‌صرفه‌تر است.

موسوی افزود: تسهیلات و انواع حمایت‌های دولتی به واحدهای تولیدی و صنعتی تعلق می‌گیرد این در حالی است که اصناف از هیچگونه حمایتی بهره‌مند نیستند و استفاده از تسهیلات نیز به واسطه سرمایه‌گذاری و پس‌اندازهای شخصی است.

*س_برچسب‌ها_س*