جمعه 28 اردیبهشت 1403

حمایت 51 درصدی دانشجویان هاروارد از حماس / تکرار داستان موسی و فرعون در آمریکا، روشنی بخش آینده فلسطین

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
حمایت 51 درصدی دانشجویان هاروارد از حماس / تکرار داستان موسی و فرعون در آمریکا، روشنی بخش آینده فلسطین

گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، نرگس عبدلی - در روز‌های اخیر، شمار زیادی از دانشگاه در آمریکا شاهد تظاهرات ضدصهیونیستی بوده‌اند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به دانشگاه هاروارد، نیویورک، ییل، کلمبیا، ماساچوست، اموری، میشیگان، براون، پلی تکنیک هومبولت، برکلی، کالیفرنیای جنوبی، تگزاس، مینه‌سوتا اشاره کرد. این خیزش که دراعتراض به حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی، همچنین اعتراض به عملکرد این...

گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو، نرگس عبدلی - در روز‌های اخیر، شمار زیادی از دانشگاه در آمریکا شاهد تظاهرات ضدصهیونیستی بوده‌اند که از مهمترین آن‌ها می‌توان به دانشگاه هاروارد، نیویورک، ییل، کلمبیا، ماساچوست، اموری، میشیگان، براون، پلی تکنیک هومبولت، برکلی، کالیفرنیای جنوبی، تگزاس، مینه‌سوتا اشاره کرد.

این خیزش که دراعتراض به حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی، همچنین اعتراض به عملکرد این دانشگاه‌ها در ارتباط تنگاتنگی که با آمریکا و رژیم صهیونیستی دارند شکل گرفت؛ با سرکوب شدید پلیس ایالات متحده امریکا مواجه شد به گونه‌ای که تا به امروز بیش از 900 دانشجوی آمریکایی دستگیر شدند و این آمار رو به افزایش است. همچنین اخراج و دستگیر کردن دانشجویان آمریکایی توسط پلیس ایالات متحده آمریکا بسیاری از شخصیت‌ها و سازمان‌های مؤثر بین‌المللی آزادی بیان در این کشور مدعی را به چالش کشیده است.

دکتر فواد ایزدی، تحلیلگر سیاسی، در رابطه با این سفر در گفتگویی با خبرنگار دانشجو گفت: دانشجویان این دانشگاه‌ها در امریکا، دانشجویان نخبه هستند؛ و خیلی از این دانشگاه‌ها تاسیس شدند برای اینکه نسل بعدی مدیران و حکمرانان در آمریکا تقویت شود. دانشجویان فعلی این دانشگاه هم اکثر فرزندان مدیران فعلی دانشگاه هستند؛ و با این خیزشی که در این دانشگاه‌ها به راه افتاد مشاهده کردیم داستان حضرت موسی و فرعون مجدد دارد اتفاق می‌افتد و از این رو آینده‌ی فلسطین روشن است.

این کارشناس در ارتباط با حمایت دانشجویان از جنبش حماس که رسانه‌های غربی آن را گروه تروریستی می‌خوانند گفت: رسانه‌های امریکایی در دست صهیونیست هاست و این دانشجویان هر چه تا کنون شنیده اند در حمایت از رژیم صهیونیستی و تروریست خواندن مخالفین رژیم صهیونیستی بوده است. یکی از دلایلی که این اجتماعات به شدت سرکوب می‌شود این است که چهره از پیش طراحی شده رژیم صهیونیستی دارد زیر سوال می‌رود؛ و افزود: آمریکا ناچار است که این اعتراضات را سرکوب کند چرا که اگر این کار را نکند به جای 200 دانشگاه 2000 دانشگاه درگیر این اعتراضات خواهند شد که به نظر من سرکوب دانشجویان معکوس پاسخ خواهد داد. چرا که دلیل کسترش تظاهرات هم سرکوب دانشجویان دانشگاه کلمبیا بود.

این کارشناس تصریح کرد: در آمریکا شما دانشجویانی می‌بینید که حاضرند اخراج شوند، اما به چیز‌هایی که می‌بینند اعتراض کنند و برای این کار هزینه می‌دهند.

وی اشاره کرد: بر اساس نظر سنجی که در دانشگاه هاروارد انجام شد، 51 درصد از جوانان بین 18 تا 24 ساله از حماس حمایت می‌کنند و این‌ها قرار است مدیریت امریکا را به تدریج به دست بگیرند.

ایزدی در پایان اذعان داشت: اعلام همبستگی با خیزش دانشگاه‌های امریکایی این ظرفیت را دارد که در همه جای دنیا اتفاق بیفتد. مخصوصا دانشگاه‌های جمهوری اسلامی ایران. چرا که اگر جمهوری اسلامی نبود پرونده فلسطین بسته می‌شد و چیزی به نام ارمان فلسطین وجود نداشت. اگر حمایت‌های ایران از گروه‌های مقاومت نبود این گروه‌ها سرکوب و نابود می‌شدند. وی تاکید کرد: نهاد‌های تبلیغی ما در بحث‌های بین الملل تقریبا تعطیل هستند؛ و این دانشجویان فعال خارجی شناسایی و با آن‌ها ارتباط گیری نمی‌شود. منتها پیام انقلاب توسط رسانه‌های غربی منتشر شد و اینکه آن‌ها می‌گویند اگر ایران نبود گویی حماس وجود نداشت حرف صحیحی است.