چهارشنبه 4 مهر 1403

خطابه پزشکیان به مردم آمریکا در سازمان ملل | گزارش روز دوم سفر

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
خطابه پزشکیان به مردم آمریکا در سازمان ملل | گزارش روز دوم سفر

رئیس جمهور در دومین روز حضورش در نیویورک، در مجمع عمومی سازمان ملل سخنرانی کرد؛ هم‌چنین دیدار با روسای جمهور فرانسه، صربستان و وزیر خارجه چین از دیگر برنامه‌های وی بود. در این گزارش مشروح برنامه‌های پزشکیان در این روز را می‌خوانید.

- اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری تسنیم، مسعود پزشکیان رئیس‌جمهور دومین روز حضور خود در نیویورک و مقر سازمان ملل متحد را در حالی سپری کرد که یکی از مهم‌ترین‌های سخنرانی‌های خود در سال را انجام داد.

پزشکیان در سازمان ملل: وحشی‌گری اسرائیل در لبنان متوقف شود این اولین سفر وی به نیویورک و مقر سازمان ملل متحد است؛ چشم رسانه‌های داخلی و خارجی به این سفر بوده و رسانه‌های معاند و ضدانقلاب نیز به‌مانند همیشه و ناکام، مشغول حاشیه‌سازی‌های خیالی و فضاسازی رسانه‌ای علیه هیئت ایرانی هستند.

** نشست با نمایندگان ادیان ابراهیمی

دیدار با نمایندگان ادیان الهی نخستین برنامه از روز دوم حضور رئیس جمهوری اسلامی ایران در نیویورک بود.

آقای پزشکیان در این نشست با اشاره به نامه امیرالمومنین (ع) خطاب به مالک‌اشتر گفت ایشان فرموده‌اند بر اساس کتاب عمل کنید، یعنی بر اساس قسط، در جامعه عدالت را پیاده کنید.

وی تصریح کرد در این دنیا از آزادی و انسانیت و حقوق بشر نام می‌برند، اما انسان‌ها را بمباران و نابودشان می‌کنند. آن‌وقت اگر در گوشه‌ای اتفاقی افتاد، زمین و زمان را به هم می‌ریزند که ای داد چرا نشسته‌اید؟ حقوق انسانی را در فلان مملکت نادیده گرفته‌اند. اما خود اینان زن و کودک و پیر و جوان را نابود کرده و از فاشیست‌ترین، نسل‌کُش‌ترین و جانی‌ترین انسان‌ها با قدرت دفاع می‌کنند و شرم هم ندارند.

** چرا مسلمانان علیه اسرائیل کاری نمی‌کنند؟

از نشست‌های ثابت در سفر روسای جمهور ایران به نیویورک، دیدار با علمای شیعه‌ی مقیم است. رئیس‌جمهور در این دیدار گفت شیعه واقعی به تعبیر امیرالمومنین علی (ع) قبل از اینکه بخواهد دیگران را هدایت کند، اول خود را اصلاح می‌کند و آنچه بخواهد به دیگران بگوید را در عمل خود نشان می‌دهد؛ رفتار یک شیعه واقعی بر گفتار او مقدم است.

مسعود پزشکیان از این تریبون هم استفاده کرد تا جنایات اسرائیل به محکوم کند؛ وی تصریح کرد امروز دو میلیارد مسلمان نظاره‌گر جنایات یک اقلیت کوچک صهیونیست علیه فلسطینیان مظلوم غزه هستند و کاری هم جز محکومیت این جنایات نمی‌توانند بکنند که آن هم فایده و خاصیتی ندارد، اما اگر مسلمانان برادری خود را در عمل اثبات کرده بودند و امروز با وحدت و انسجام کنار هم بودند، آیا باز هم رژیم صهیونیستی جرأت داشت چنین غلط‌هایی کند!

** انتقاد از یک تحریف رسانه‌ای / ایران حامی حزب‌الله است

از برنامه‌های پزشکیان در این سفر، مصاحبه با برخی رسانه‌ها بود؛ از جمله‌ی این گفت‌وگوها نیز مصاحبه با شبکه سی‌ان‌ان آمریکا بود که انجام گرفت. البته در روزهای آینده مشروح این سخنان منتشر خواهد شد اما با فیلمی کوتاهی که از این مصاحبه منتشر شد، برخی رسانه‌های غربی به تحریف سخنان وی در حمایت ایران از جبهه مقاومت و حزب‌الله پرداختند.

الیاس حضرتی رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت شب گذشته در توییتی ضمن انتقاد از این تحریف، اعلام کرد مواضع دکتر پزشکیان در محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی علیه زنان و کودکان غزه بر کسی پوشیده نیست و در این مصاحبه نیز جهان را از ادامه نسل‌کشی در غزه و تکرار آن در لبنان برحذر داشته و تاکید کرده است که با توجه به حمایت و پشتیبانی امریکا و غرب از رژیم اسراییل، نباید حزب‌الله در جنگ تنها بماند. تقطیع برخی جملات موجب سوءاستفاده معاندان شده است اما پیوند ایران و محور مقاومت ناگسستنی است.

** ملاقات دو دوست قدیمی / ایران و چین کنار یکدیگرند

پیش از موعد سخنرانی رئیس‌جمهور ایران در سازمان ملل، «وانگ یی» وزیر خارجه چین به ملاقات پزشکیان آمد؛ رئیس‌جمهور در این دیدار اعلام کرد ما برای روابط با چین اهمیت زیادی قائلیم و خواستار تعمیق و توسعه همکاری‌ها در همه زمینه‌ها هستیم.

وی با اشاره به جایگاه این کشور در جامعه بین‌الملل اظهار داشت اتفاقات در حال وقوع در غزه و لبنان با پشتیبانی کشورهای مدعی حقوق بشر، یک فاجعه انسانی است. رژیم صهیونیستی به هیچ یک از چارچوب‌های قانونی پایبندی ندارد و جنایات این رژیم برای وجدان‌های بشری قابل پذیرش نیست. در این رابطه نقش‌آفرینی چین به عنوان یکی از کشورهای مهم جهان در محکومیت و توقف این جنایات قطعا موثر خواهد بود.

وزیر خارجه چین نیز گفت ما دوره جدید را فرصتی مناسب برای توسعه روابط اقتصادی با ایران می‌دانیم و با برطرف کردن موانع همکاری دو کشور و هماهنگی‌های بیشتر، برای پیشرفت و رشد اقتصادی دو ملت تلاش خواهیم کرد.

وی هم‌چنین درباره سخنان پزشکیان درخصوص غزه، عنوان کرد چین همچون گذشته در مجامع بین‌المللی برای احقاق حقوق ملت فلسطین تلاش خواهد کرد و امیدواریم کشورهای اسلامی نیز همچون جمهوری اسلامی ایران به وظایف خود در این زمینه عمل کنند.

** تقبیح و محکومیت شدیدالحن جنایات اسرائیل / ایران هیچ‌گاه آغازگر جنگی نبوده است

آخرین دقایق روز سه‌شنبه 3 مهرماه 1403 فرارسید و رئیس جلسه‌ی هفتاد و نهمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد نام «مسعود پزشکیان رئیس جمهوری اسلامی ایران» را اعلام کرد تا وی در جایگاه حاضر شود و به سخنرانی بپردازد.

آقای پزشکیان در ابتدای سخنانش را با یاد شهید آیت‌الله رئیسی و این سخن که "وی در راه خدمت به مردم کشورش به شهادت رسید"، آغاز کرد.

وی با بهره‌گیری از نهج‌البلاغه در صحن سازمان ملل، به دستور امیرالمومنین (ع) به یکی از فرمانداران خود اشاره کرد که فرمودند "با تمام وجود به مردم مهر بورز، محبت کن؛ و لطف خود را شامل حال آنان بگردان.؛ مبادا با مردمان تحت فرمان خویش با نامهربانی و خشونت برخورد کنی؛ زیرا مردم دو دسته‌اند: یا برادر دینی تو هستند و یا در خلقت با تو برابرند."

اولین محور سخنان وی، محکومیت قتل و کشتار و تعدی به حقوق انسان‌ها بود؛ پزشکیان گفت " آیا علت جنگ و خونریزی که در دنیای امروز در جریان است؛ غیر از این است که متجاوزی به حقوق دیگران تجاوز کرده، حقوق ملتی را نادیده گرفته، تبعیض و نابرابری را اعمال نموده، گروهی را در ضعف و عقب‌ماندگی نگه داشته، و حق و حقوق دیگران را نادیده انگاشته است؟ تا زمانی که بی‌عدالتی؛ ظلم؛ زیاده‌خواهی؛ فقر در جهان و منطقه حاکم باشد؛ جنگ و خونریزی ادامه خواهد داشت. ما تا به ریشه‌های این نابسامانی‌ها نپردازیم، نمی‌توانیم آینده فرزندانمان را از تاریکی و نابودی نجات دهیم."

سپس ضمن بیان اینکه من با برنامه‌ای مبتنی بر «اصلاحات»، «وفاق ملی»، «تعامل سازنده با جهان» و «توسعه اقتصادی»، وارد کارزار انتخابات شدم؛ به مسئله‌ی شماره‌ی یک امروز جهان، یعنی کشتار مردم در غزه و جنایات اسرائیل و حامیان وی پرداخت.

رئیس‌جمهور خطاب به رئیس جلسه و حضار تصریح کرد " مردم جهان در یک سال گذشته، ماهیت رژیم اسرائیل را دیده‌اند؛ دیده‌اند سردمداران این رژیم چگونه جنایت می‌کنند و در یازده ماه بیش از 41 هزار مردم بی‌گناه را در غزه به خاک و خون کشیده‌اند که بیشتر زنان و کودکان بی‌گناه بوده‌اند؛ ولی به نسل‌کشی، کودک‌کشی، جنایت جنگی و تروریسمِ دولتی می‌گویند «دفاع مشروع»! به بیمارستان و مهدکودک و مدرسه می‌گویند «هدفِ مشروعِ نظامی»! به مردم آزادیخواه و شجاعی که در غرب و شرق جهان به نسل‌کشی آن‌ها اعتراض می‌کنند می‌گویند «یهودستیز»! به مردم مظلومی که پس از هفت دهه اِشغال و تحقیر، علیه آن‌ها به پا خاسته‌اند می‌گویند «تروریست»! ولی این اسرائیل است که دانشمندان، دیپلمات‌ها و مهمانان ما را در سرزمین ما ترور کرده؛ و از داعش و گروه‌های تروریستی پنهان و آشکار حمایت کرده است؛."

آقای پزشکیان سپس به تبیین جایگاه جمهوری اسلامی ایران در این مناقشات و تلاش برای برقراری صلح و امنیت اشاره کرد و گفت " ایران از جنبش‌های آزادی‌بخش و مردمی حمایت کرده‌است، که چهار نسل است قربانی جنایات و استعمارگری رژیم اسرائیل بوده‌اند. ما در کنار مردم کشورهای شما، که در خیابان‌ها علیه اقدامات اسرائیل تظاهرات می‌کنند، ایستاده‌ایم و جنایت علیه بشریت را محکوم می‌کنیم."

وی موضع جمهوری اسلامی درباره کشتار شدید یک‌ساله‌ی مردم در غزه و هم‌چنین حمله اخیر اسرائیل به لبنان و کشتار و زخمی شدن بیش از 1000 نفر را این‌گونه اعلام کرد "جامعه جهانی باید فورا خشونت را متوقف کند و هرچه زودتر آتش بسی دائمی بر قرار گردد و وحشیگری دیوانه‌وار اسرائیل در لبنان - پیش از آنکه منطقه و جهان را به آتش بکشاند - متوقف شود."

.

رئیس‌جمهور ایران راهکارِ پیشنهادی‌اش برای حل مسئله‌ی فلسطین را ارائه کرد و گفت "تمامی مردم فلسطین - چه کسانی که اکنون در سرزمین مادریشان حضور دارند و چه آنهایی که مجبور به ترک خانه و کاشانه شده‌اند - در یک همه‌پرسی سراسری، آینده خود را تعیین کنند."

مسعود پزشکیان در مقر سازمان ملل اعلام کرد که ما هیچ‌گاه آغازگر جنگی نبوده‌ایم و فقط قهرمانانه از خود دفاع کرده‌ایم؛ ما بارها پیشنهادات متعددی برای برقراری صلح در جهان مطرح کرده‌ایم.

وی هم‌چنین به تشریح نگاه خود درباره‌ی «منطقه قوی و متحد» پرداخت و ضمن تأکید بر رعایت اصل همسایگی، اعلام کرد قدرت‌های خارجی منشأ بی‌ثباتی در منطقه‌اند. منطقه از بحران‌ها آسیب می‌بند و می‌توانیم این مسئل را خودمان حل کنیم.

موضوع جنگ روسیه و اوکراین مسئله‌ی دیگری بود که رئیس جمهوری اسلامی ایران به آن اشاره کرد و گفت "ما خواستار صلح و امنیت پایدار برای مردم اوکراین و روسیه هستیم. جمهوری اسلامی ایران ضمن مخالفت با جنگ و تأکید بر لزومِ توقفِ سریع درگیری‌های نظامی در اوکراین، از هرگونه راه‌حل صلح‌آمیز حمایت می‌کند و معتقد است تنها از طریق گفت‌وگو این بحران خاتمه می‌یابد."

اشاره به برجام و توافق هسته‌ای و کارشکنی آمریکا و غرب نیز در ادامه مورد اشاره قرار گرفت؛ پزشکیان ضمن انتقاد از خروج ترامپ از توافق و انتقاد از تحریم‌ها، اعلام کرد "ما آماده تعامل با اعضای برجام هستیم. اگر تعهدات برجامی به طور کامل و با حسن نیت اجرا شود، می‌توان در مورد دیگر مسائل هم وارد گفتگو شد."

بخش دیگر سخنرانی رئیس‌جمهور، خطاب به مردم آمریکا بود؛ وی به ترور شهید حاج قاسم سلیمانی به‌دستور رئیس جمهور ایالات متحده در سال 1398 در پایتخت عراق، تصریح کرد " این ایران نیست که در کنار مرزهای شما پایگاه نظامی ساخته است. ایران نیست که کشور شما را تحریم کرده و مانع از روابط تجاری شما با جهان شده است. ایران نیست که مانع از دسترسی شما به دارو می‌شود. این ایران نیست که مانع دسترسی شما به نظام بانکی و پولی جهان شده است. ما نیستیم که سران ارتش شما را ترور کرده‌ایم، بلکه آمریکاست که عزیزترین سردار نظامی ایران را در فرودگاه بغداد ترور کرده است."

.

وی در بخش پایان اظهار داشت " ایران آمادگی دارد برای ساختن دنیایی بهتر با قدرت‌های جهان و همسایگانش، مراودات اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و امنیتی مؤثر و از جایگاه برابر داشته باشد."

این سخنان وی در رسانه‌های خارجی بازتاب‌های متعددی گرفت و تحلیلگران ابعاد سخنان وی را مورد بحث و بررسی قرار دادند. در فضای رسانه‌ای داخلی نیز این بیانات بازتاب داشت و اقشار مختلف جامعه در فضای مجازی به اظهارنظر در این‌باره پرداختند. {متن کامل سخنان وی را اینجا بخوانید}

** یک سوال پُرمعنا؛ آیا قتل نوزاد توسط اسرائیل، دفاع مشروع است؟

پزشکیان عصر سه‌شنبه به وقت محلی با «الکساندر ووچیچ» رئیس جمهور صربستان دیدار داشت؛ وی در این ملاقات ضمن محکوم کردن این استدلال که اقدامات رژیم صهیونیستی دفاع مشروع از خود است، بیان کرد آیا نوزادانی که بعد از به دنیا آمدن هنوز از بیمارستان مرخص نشده‌اند، همان تروریست‌هایی هستند که رژیم صهیونیستی ادعای کشتن‌شان را دارد؟! افرادی که صهیونیست‌ها در فلسطین، لبنان، سوریه و ایران ترور کرده‌اند، چه کسی را کشته‌اند که رژیم صهیونیستی به اسم مبارزه با تروریست‌ها آنها را ترور کرده است؟!

وی هم‌چنین گفت ایران و صربستان ظرفیت‌های متقابل خوبی برای گسترش همکاری‌ها و ارتقای سطح روابط با یکدیگر دارند.

رئیس جمهور صربستان نیز با ابراز تأثر و نگرانی عمیق از حملات اسرائیل به غزه و لبنان اعلام کرد جنایات اسرائیل در غزه و حالا لبنان با حمایت و چراغ سبز آمریکایی‌ها انجام می‌شود و آمریکایی‌ها در پیشبرد چنین سیاست‌ها و اقداماتی کاملاً سابقه طولانی دارند.

** دیدار با مکرون در نیویورک

پزشکیان بعد از سخنرانی در مجمع عمومی، امانوئل مکرون رئیس جمهور فرانسه را به دیدار پذیرفت.

این مشروح برنامه‌های دومین روز حضور پزشکیان در نیویورک بود؛ امروز نیز آخرین روز سفر سه‌روزه‌ی وی است و برنامه‌های متعدد و فشرده‌ی دیگری خواهد داشت.

خطابه پزشکیان به مردم آمریکا در سازمان ملل | گزارش روز دوم سفر 2
خطابه پزشکیان به مردم آمریکا در سازمان ملل | گزارش روز دوم سفر 3
خطابه پزشکیان به مردم آمریکا در سازمان ملل | گزارش روز دوم سفر 4
خطابه پزشکیان به مردم آمریکا در سازمان ملل | گزارش روز دوم سفر 5
خطابه پزشکیان به مردم آمریکا در سازمان ملل | گزارش روز دوم سفر 6
خطابه پزشکیان به مردم آمریکا در سازمان ملل | گزارش روز دوم سفر 7