چهارشنبه 4 مهر 1403

خُلفِ وعده اقای شهردار برای معتادین خانه به دوش / سردار رحیمی: هیچ دستگاهی معتادان متجاهر را جمع اوری نکرده است

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
خُلفِ وعده اقای شهردار برای معتادین خانه به دوش / سردار رحیمی: هیچ دستگاهی معتادان متجاهر را جمع اوری نکرده است

رییس پلیس پایتخت گفت: در ارتباط با جمع اوری معتادان متجاهر هیچ دستگاه و سازمانی تا به امروز جمع اوری را انجام نداده است.

در گوشه و کنار شهر حضور دارند و مختص به مکان و جایگاه خاصی نیستند یعنی به نوعی می توان گفت که معتادان خانه به دوش برای خودشان در شهر جولان می دهند و به نظر می رسد از وضعیت خود هم راضی هستند و متاسفانه حضور این افراد در شهر، حس ناامنی را برای شهروندان پدید اورده است.

این افراد چهره شهر را هم مخدوش کرده اند و با ظهور بیماری کرونا، این مسئله بیشتر خود را نشان داد و رعایت‌نشدن پروتکل‌ها از سوی معتادان در برخی مناطق، نگرانی‌هایی برای سلامتی خود آنها و البته شهروندان ایجاد کرد و حقوق انسانی و امنیت اجتماعی باوجود چنین افرادی تضعیف شده است.

برای جمع اوری و ساماندهی معتادان متجاهر، متاسفانه هر دستگاه و سازمانی یک امار خاصی می دهد اما متاسفانه کاهش این افراد در شهر به چشم نمی خورد حتی برخی ناهماهنگی‌ها یا همسو نبودن دستگاه‌ها در روند اقدام، دوگانگی ایجاد کرده و منجر به ناکام‌ماندن طرح‌های نتیجه بخش می‌شود.

علیرضا زاکانی شهردار تهران پیش از نشستن بر صندلی ریاست، دغدغه معتادان متجاهر را داشت و در سخنرانی هایش این افراد را پاره تن می دانست و اعلام کرده بود که ظرف 2 ماه معتاد متجاهر در تهران نخواهیم داشت، در حال خاضر 1 سال می گذرد و اتفاق تازه ای رخ نداده است، مهدی اقراریان عضو شورای شهر تهران گفته که شهردار تهران روزهای اول ارمانی فکر می کرد و وعده او برای معتادان متجاهر نتیجه بخش نبوده است.

همچنین دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر استان تهران چندی پیش اظهار کرده بود که بین 65 تا 70 درصد معتادان متجاهر کشور در استان تهران هستند که ساماندهی این افراد کار بسیار دشواری است و از ابتدای سال تاکنون بیش از 12 تن مواد مخدر در استان تهران کشف شده است. براساس برآورد‌های صورت گرفته 50 درصد معتادان متجاهر از سایر استان‌های کشور وارد تهران شده اند و در تهران سکونتگاه ندارند پیشنهاد اولیه ما این است که این افراد بعد از جمع آوری و تفکیک به استان‌های مبدا بازگردانده شوند تا بار تهران کمتر شود.

چند روز گذشته، شهردار تهران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در قرارگاه اجتماعی کاملا اعداد و ارقام موجود است. سه هفته پیش مطرح کردیم که ساماندهی معتادان متجاهر را ما شروع کنیم. این کار با ستاد مواد مخدر، نیروی انتظامی و فراجا مطرح شد و مجوز اصلی را از فرماندهی کل قوا دریافت کردیم.

وی تاکید کرد: دوستان نیروی انتظامی گفتند که این کار را خودشان انجام می دهند، ما هم منتظریم که انجام بدهند اما آمار پلیس برای ساماندهی معتادان متجاهر نادرست است.

به همین دلیل این موضوع را از سردار رحیمی رییس پلیس پایتخت جویا شدیم، او در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: در ارتباط با جمع اوری معتادان متجاهر هیچ دستگاه و سازمانی تا به امروز جمع اوری را انجام نداده است و اگر دستگاه دیگری مدعی به جمع آوری است به ما بگوید.

رییس پلیس پایتخت تاکید کرد: ما معتادان را جمع اوری می کنیم و منتظر ظرفیت خالی هستیم، بالغ بر 8 هزار معتاد متجاهر ساماندهی نشده و رها در شهر داریم.

حال سوال اینجاست، بر سر چنین معضل مهمی در شهر چرا باید این همه تناقض و اختلاف نظر وجود داشته باشد، آیا قرار نیست پرونده معتادان متجاهر در تهران بسته شود؟ نکته مهم این است که مردم با دیدن و شنیدن این امار ضد و نقیض تنها بی اعتمادی شان افزایش پیدا می کند و حس رضایت خود را از دست می دهند.

امید است مسئولان شهری و انتظامی فکری کنند، تصمیم درست اتخاذ کنند و امارهای دقیقی ارائه دهند زیرا این معتادان متجاهر جزوی از حیات شهری هستند و باید مورد توجه قرار گیرند.

باشگاه خبرنگاران جوان اجتماعی شهری