جمعه 31 فروردین 1403

در سفر یکروزه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به ملایر چه گذشت؟

خبرگزاری ایسنا مشاهده در مرجع
در سفر یکروزه اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس به ملایر چه گذشت؟

توجه به غرب کشور در بحث امنیت غذایی، بازگرداندن ردیف های ملی تعاونی های تولید و شرکت های زراعی، واگذاری صندوق بیمه کشاورزی به بخش خصوصی، ارتقاء صنعت مرواربافی، حمایت از انگور همانند گندم و ضرورت تغییر الگوی کشت در بعضی استان ها از مسائل و دغدغه‌های مطرح شده معاونان وزیر جهادکشاورزی و اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس در سفر یکروزشان به شهرستان ملایر استان همدان بود.

رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی در نشست هم‌اندیشی با موضوع بررسی راهکارهای رفع موانع و رسیدگی به مطالبات کشاورزان در حوزه های محیط زیست، منابع آبی و آبخیزداری که در فرمانداری ویژه ملایر برگزار شد، به اهمیت فوق العاده این کمیسیون به علت تمرکز دشمن بر حوزه امنیت غذایی اشاره کرد و گفت: با طرح دوفوریتی اصلاح خرید تضمینی گندم با تنها هفت رأی مخالف در مجلس که ناشی از افزایش قیمت نهاده ها بود، موافقت شد و راهکار این است که قیمت واقعی را در انتهای زنجیره که تولید محصولات استراتژیک است و تضمین خرید می شود، ببینیم تا اگر قیمت نهاده بالا رفت لااقل کشاورز به دسترنج خود برسد.

سیدجواد ساداتی‌نژاد موافقت با این طرح را نشان از انقلابی بودن مجلس یازدهم در حوزه کشاورزی عنوان کرد و افزود: به دولت در شورای اقتصاد تذکر دادیم تا اصلاح این قانون و تعیین قیمت توسط شورای قیمتگذاری و سیاستگذاری حمایت محصولات اساسی کشاورزی که شامل کشاورزان خبره نیز می شود، صبر کنند.

وی سفر به شهرستان ملایر را نخستین سفر رسمی کمیسیون کشاورزی مجلس یازدهم در راستای مردمی سازی مجلس عنوان و خاطرنشان کرد: مسائل مطرح شده در این نشست از جمله بحث سد کلان، طرح فراز، تنفس وام کشاورزان، فرآوری کشمش و تعهد ارزی طی دوهفته آینده در کمیسیونی با حضور استاندار و وزرا و معاونان مربوطه صورتجلسه و پیگیری خواهد شد.

افزایش اعتبارات صندوق بیمه کشاورزی به 1500 میلیارد تومان

نایب رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز درون زا شدن اقتصاد را یکی از اصول مهم اقتصاد مقاومتی بیان کرد و گفت: باید از امکانات موجود مانند آب، خاک و نیروهای توانمند به نحو مطلوب استفاده کنیم همچنین برون گرا بودن اقتصاد در بحث صادرات و عدالت محور بودن اقتصاد که جزء اصول اقتصاد مقاومتی هستند، باید در استان همدان و به ویژه شهرستان ملایر مورد توجه بیشتری قرار بگیرد.

جلال محمودزاده به ماده 33 برنامه ششم توسعه و قانون رفع موانع تولیدات کشاورزی اشاره و بیان کرد: این قوانین تصویب شده و دولت باید اجرا کند همچنین کمیسیون کشاورزی طی دوسال گذشته اعتبارات صندوق بیمه را از 300 میلیارد تومان به 1500 میلیارد تومان افزایش داده است.

وی در بخش دیگری واگذاری صندوق بیمه کشاورزی به بخش خصوصی را دغدغه ای مهم عنوان کرد و یادآور شد: اگر صندوق بیمه کشاورزی به بخش خصوصی واگذار شود ما از 70 درصد یارانه دولت به بخش کشاورزی محروم خواهیم شد.

محمودزاده در پایان پیگیری مشکل تعهد ارزی و برگشت ارز حاصل از صادرات محصولات کشاورزی را از اولویت های کمیسیون کشاورزی مجلس عنوان کرد.

باید سبک مرواربافی ملایر ارتقاء یابد

یکی از اعضای کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه شهرستان ملایر صنعتی ترین شهر استان همدان است، گفت: با توجه به اینکه شهرستان ملایر سرانه فضای سبز بالایی دارد و 30 درصد از مناطق حفاظت شده در این شهرستان قرار گرفته، شهری با الگوی ویژه آبادانی و عمرانی است.

سمیه رفیعی به حضور بانوان ملایری در بخش رشد اقتصادی و به ویژه در صنعت مرواربافی اشاره و خاطرنشان کرد: این سبک مرواربافی که نمونه آن را در جهان نداریم، باید سهمی حداکثری در بازار جهانی پیدا کند و ارتقاء داده شود.

ضرورت تأمین نیازهای کشور در قالب اجرای طرح‌های هوشمند در مناطق غرب

رئیس کمیته تولیدات گیاهی کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی نیز گفت: کشور ما در بخش کشاورزی، زیربخش باغبانی بسیار حائز اهمیت است و به علت مشکلات زیست محیطی و کمبود آب کشور، توسعه باغات یک ضرورت است.

پرویز اوسطی، تابش خوب نورخورشید، قلیایی بودن خاک ها و کیفیت خوب میوه کشور را مزیت صادراتی محصولات کشاورزی عنوان کرد و افزود: توجه به غرب کشور در بحث امنیت غذایی باید در دستور کار کمیسیون قرار بگیرد.

وی تأمین نیازهای کشور را در قالب اجرای طرح های هوشمند در مناطق غرب ضروری دانست و مطرح کرد: نگاه به انگور، نگاهی فرعی است که باید تبدیل به نگاهی راهبردی شود و با توجه به اینکه انگور محصولی است که پراکنش کل کشور را داراست، حمایت از آن باید همانند حمایت از گندم باشد.

ضرورت ارتقاء شیوه فرآوری انگور

رئیس کمیته آب کمیسیون کشاورزی مجلس نیز گفت: محدودیت منابع آبی بزرگترین معضل کشور در حوزه کشاورزی است پس برای حفظ منابع آبی باید در زمینه آبخیزداری فعالیت بیشتری داشته باشیم.

امیرقلی جعفری‌بروجنی به ضرورت تغییر الگوی کشت در بعضی استان ها به علت محدودیت منابع اشاره و اظهار کرد: شیوه فرآوری انگور در شهرستان ملایر باید ارتقاء یابد همچنین قیمت خرید انگور و کشمش از کشاورزان زحمتکش ملایری با توجه به حجم بالای انگور تولیدی توسط آنها بسیار پایین است.

پیش‌بینی زراعت 1000 هکتار چوب در استان همدان

معاون وزیر جهادکشاورزی نیز با اشاره به نهالستان شهرستان ملایر به عنوان تنها نهالستان استان همدان، مطرح کرد: یک میلیون اصله نهال صنوبر در این نهالستان تولید می شود که باید حوزه زراعت چوب پررونق تر شود و امسال جهشی در توسعه زراعت چوب در استان همدان و به ویژه شهرستان ملایر خواهیم داشت.

مسعود منصور گفت: امسال 1000 هکتار زراعت چوب در استان همدان پیش‌بینی شده است که از این میزان 500 هکتار در شهرستان ملایر اجرا خواهد شد و از 800 هزار هکتار حوزه آبخیز استان، 300 هزار هکتار آن انجام شده و تعهد می‌کنیم امسال حوزه آبخیز بالادست سد کلان ملایر تمام شود.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در پایان از اتمام طرح کاداستر شهرستان ملایر تا پایان سال جاری خبر داد و خاطرنشان کرد: امسال سهم شهرستان ملایر در طرح 1000 هکتار توسعه جنگل‌داری اقتصادی قابل توجه است.

اختصاص دوباره ردیف‌های ملی به تعاونی‌های تولید و شرکت‌های زراعی با حمایت مجلس

معاون وزیر جهادکشاورزی در امور باغبانی نیز گفت: حدود 70 تعاونی تولید در استان همدان داریم که باید برنامه هایی در راستای تقویت آن و ایجاد زنجیره های تولید با حضور مسئولان استان، خود کشاورزان و اعضای اتحادیه ها ردیف شود.

محمدعلی طهماسبی به حذف ردیف های ملی تعاونی های تولید و شرکت های زراعی اشاره کرد و افزود: تعاونی های تولید قبلا ردیف ملی داشتند که هم در سطح ملی و هم در ردیف‌های استانی حذف شد و با حمایت مجلس این ردیف های ملی می تواند دوباره اختصاص یابد.

وی پیگیری طرح فراز و افزایش بهره وری و استفاده از دارایی های موجود در شهرستان ملایر را از اولویت های مهم این سفر برشمرد و خاطرنشان کرد: تک تک مسائل مطرح شده در این نشست از جمله تعلیق فاکتورهای بازرگانی، مشکل صادرات و طرح تنفس تسهیلات کشاورزان را پیگیری و در کمیسیون کشاورزی مجلس بررسی خواهیم کرد.

معاون وزیر جهادکشاورزی همچنین به در اولویت قرار گرفتن استان همدان در حوزه افزایش اعتبارات اشاره کرد و یادآور شد: با توجه به اینکه استان همدان منشأ بروز و تغییر در رفتار سایر تولیدکنندگان بوده، همیشه برای ما در اولویت است.

همدان از استان‌های پیشرو در حوزه ساخت شهرک‌های کشاورزی

مدیرعامل شرکت شهرک های کشاورزی کشور نیز گفت: استان همدان به علت تعدد فعالیت های کشاورزی در حوزه های مختلف اعم از گلخانه ای و دام و طیور و نیز میزان بهره برداری از این شهرک ها یکی از استان های پیشرو در سطح کشور است.

علی‌اشرف منصوری از وجود 5500 هکتار اراضی استان همدان که استعداد ایجاد شهرک های کشاورزی را دارند، خبر داد و اعلام کرد: استان همدان تاکنون موفق به ساخت 16 شهرک شده و افزون بر 200 هکتار اراضی واگذار شده که نیمی از آنها به بهره برداری رسیده و در چرخه تولید قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه چهار شهرک کشاورزی در شهرستان ملایر در دست بهره برداری است، مطرح کرد: یکی از تصمیمات این جلسه که می تواند از حیث تولید و اشتغال اثرگذار باشد، اجازه واگذاری و تولید در این مجموعه ها داده شود تا بتواند وارد چرخه تولید شود.

منصوری تصریح کرد: در حوزه گلخانه ای ما زیرساخت های یک شهرک 68 هکتاری را در حال اجرا داریم و امیدواریم با تلاش های صورت گرفته همزمان با انجام این زیرساخت ها، احداث واحدهای تولیدی را نیز در شهرستان داشته باشیم.

انتهای پیام