دوشنبه 16 مهر 1403

دستوری برای واکسیناسیون افراد بالای 60 سال صادر نشده است / انتخابات تاثیری بر رشد بیماری کرونا نداشت

خبرگزاری دانا مشاهده در مرجع
دستوری برای واکسیناسیون افراد بالای 60 سال صادر نشده است / انتخابات تاثیری بر رشد بیماری کرونا نداشت

افشین دلشاد گفت: برای گروه های سنی 60 سال به بالا 40 هزار دوز واکسن پیش بینی شده اما تاکنون وزارت خانه سایت ثبت نام را باز نکرده و دستور واکسیناسیون صادر نشده است.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از عصراترک، افشین دلشاد، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی ظهر امروز در ستاد استانی کرونا اظهار داشت: باتوجه به اینکه اعلام شده بود، واکسنی که از خارج کشور تحویل دولت ایران خواهد شد، به میزان دوز اول نیست، براین اساس وزارت خانه، دانشگاه ها را موظف کرد تا از چهار هزار و 800 دوز واکسن آسترازنکا که مقرر شده بود، به عنوان دوز اول تزریق شود، بخشی برای تزریق دوز دوم نگهداری شود. وی ادامه داد: علاوه بر این واکسن های ایرانی همچون برکت، با واکسنی همچون سینوفارم دارای پلت فورم مشترک هستند و قابلیت جایگزینی دارند، اما واکسن آسترازنکا و اسپوتنیک چون پلت فورم مشترک ندارند، قابلیت جایگزینی با واکسن های ایرانی را ندارند، بنابراین وقتی واکسن دوز اول زده می شود، باید دوز دوم نیز از همین نوع باشد. دلشاد افزود: طی آخرین مرحله ای که واکسن در کشور توزیع شد، اطمینان بر این بود که واکسن خریداری می شود، بنابراین وزیر بهداشت دستور داده بود، تا تمامی واکسن ها در گروه دوز اول تزریق شود، این در حالی است که تا قبل از آن هر تعداد واکسن که وارد استان شده، نیمی از آن تزریق و نیم دیگرش به عنوان دوز دوم نگه داشته می شد. وی با اشاره به اینکه خوشبختانه 830 دوز واکسن اسپوتنیک با دو هفته تاخیر رسید و جبران شد، گفت: همچنین از 6 هزار دوز واکسن سینوفارم که وارد استان شده بود، متاسفانه 800 دوز آن مشکل کدهای ثبتی داشته که به تهران برگردانده شده تا معادلش وارد استان شود. این مقام مسئول گفت: همچنین یک میلیون دوز واکسن سینوفارم دیگر نیز در کشور توزیع می شود که احتمالا روز دوشنبه استان سهمیه اش را دریافت کند و با این احتساب، قطعا تمام کسانی که دوز دوم را باید واکسن بزنند پوشش داده خواهد شد و عقب ماندگی در این زمینه نخواهد بود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی خاطرنشان کرد: برای گروه های سنی 60 سال به بالا 40 هزار دوز تزریق واکسن پیش بینی شده اما تاکنون وزارت خانه سایت ثبت نام را باز نکرده و دستور واکسیناسیون صادر نشده است.

واکسنی برای تزریق در استان وجود ندارد

وی بیان داشت: مرکز واکسیناسیون شماره یک با 14 لاین و مرکز شماره دو با کمک بسیج با 10 لاین آماده انجام واکسیناسیون هستند اما واکسنی برای تزریق وجود ندارد، همه تجیهزات و نیروها آماده هستند به محض اینکه واکسن برسد تزریق ها انجام می شود. وی همچنین یادآور شد: مرکز شماره سه واکسیناسیون نیز مذاکرات اولیه انجام شده، این آمادگی وجود دارد، که اگر دو مرکز قادر نباشند خدمات دهند، مرکز سوم نیز فعال خواهد شد. وی اظهار داشت: استان خراسان شمالی از لحاظ کرونا در شرایط متعادلی است و پیش بینی براین است که انتخابات روند مثبتی را برای رشد بیماری کرونا ایجاد نکرده و احتمال افزایش مبتلایان در هفته های آینده کم خواهد بود.

گونه دلتا ویروس کرونا خطری برای خراسان شمالی است

دلشاد اضافه کرد: خطری که خراسان شمالی را تهدید می کند، مربوط به گونه دلتا ویروس است که از شرق کشور وارد استان می شود، مردم نسبت به این گونه ایمنی ندارند و واکسن های موجود در دنیا نیز در مقابل این گونه کم اثرتر هستند. وی گفت: شرایط رعایت پروتکل ها به خصوص از سمت مردم، فراموش شده و در حالی که پیش بینی این است که قطعا پیک بعدی را هم خواهیم داشت اما نسبت به پیک های قبلی با شدت کمتری است. دلشاد افزود: میزان مرگ و میر کرونا در استان کاهشی است و براساس آخرین آمار 206 بیمار در بیمارستان های استان بستری هستند، اما مثبت شدن درصد بالایی از تست ها نشان دهنده چرخیدن بیماری در استان است. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی با بیان اینکه در مجموع 70 درصد از جمعیت واجدین سنی استان واکسن را دریافت کرده اند، گفت: در بجنورد 91 درصد، شیروان 64 درصد، مانه 93 درصد، جاجرم 87 درصد، فاروج 74 درصد، گرمه 83 درصد و در شهرستان راز و جرگلان 84.5، افراد بالای 80 ساله واکسیناسیون انجام داده اند. وی بیان داشت: تعداد واکسینه شده های بالای 80 ساله در بجنورد سه هزار و 360 نفر، در شیروان یک هزار و 795 نفر، در مانه و سملقان یک هزار و 198 مورد، در جاجرم 552 نفر، در فاروج 631 نفر، در گرمه 307 نفر، در رازو جرگلان 454 نفر بوده اند.

انتهای پیام /