پنج‌شنبه 19 مهر 1403

دلار پس از اربعین چند می شود؟

وب‌گاه عرشه آنلاین مشاهده در مرجع
دلار پس از اربعین چند می شود؟

در حالی که کارشناسان اقتصادی مرداد را رکودی‌ترین ماه برای دلار در هر سال می‌دانند و معتقدند در شهریور تقاضا در بازار ارز زیاد می‌شود باید دید با شروع آخرین ماه تابستان دلار چه روندی می‌گیرد؟

دلار پس از اربعین چند می شود؟ در حالی که کارشناسان اقتصادی مرداد را رکودی‌ترین ماه برای دلار در هر سال می‌دانند و معتقدند در شهریور تقاضا در بازار ارز زیاد می‌شود باید دید با شروع آخرین ماه تابستان دلار چه روندی می‌گیرد؟

به گزارش عرشه آنلاین، با پایان یافتن مردادماه قیمت دلار در روز جاری افزایش 400 تومانی داشت و به کانال 49 هزار تومانی برگشت. در بیشتر روزهای پر خبر یک ماه اخیر، دلار در مثلث 48 تا 50 هزار تومانی نوسان داشت. بازار ارز در نهایت با افزایش روز جاری با بازدهی مثبت در مرداد 1402 به کار خود پایان داد.

امروز قیمت دلار با افزایش 400 تومانی به کانال 49 هزار تومانی برگشت و با قیمت 49 هزار و 300 تومان معامله شد. این اسکناس در بیشتر روزهای یک ماه گذشته در کانال 49 هزار تومانی ضربان داشت و معامله‌گران ماندن دلار در محدوده مذکور را حاصل تلاش سیاستگذار می‌دانند.

تجارت نیوز نوشت در حالی که قیمت دلار از ماه‌های گذشته در پله‌های پایانی کانال 47 هزار تومانی تا محدوده قیمتی 50 هزار تومانی نوسان قیمت داشت، اما معامله‌گران و کارشناسان اقتصادی همواره بر این عقیده‌اند که دلار در روندی خنثی قرار دارد و افت و خیزهای 2 و 3 درصدی روندی برای دلار ایجاد نمی‌کنند.

در مرداد ماه با وجودی که اخبار زیادی روانه بازار شده و در صدر توجه معامله‌گران دلار نیز قرار گرفته است؛ اما نکته قابل توجه کم دوامی این اخبار برای ایجاد افت قیمت دلار است. برخی از این رویدادها کمتر از چند ساعت اثر کاهشی در بازار ارز داشته است. کارشناسان اقتصادی به نقش پررنگ سیاستگذار با وجودی که چندان دست پر هم نیست در ثبات ماه‌های اخیر در بازار ارز تاکید می‌کنند.

اکو ایران هم نوشت: معامله‌گران می‌گفتند در روز سه‌شنبه بازار کم‌خبری داشتیم اما به جایش نوسانی بود. قیمت دلار هرات سه‌شنبه در 48 هزار و 680 تومان شروع کرد و تا قبل آغاز به کار بازار درهم دبی بین 48 هزار و 600 تا 800 تومان نوسان داد.

گروهی از معامله‌گران با توجه به سنوات گذشته معتقدند افزایش قیمت دلار به خاطر اثر اربعین است.

طی سه سال گذشته این اتفاق در بازار افتاده است. سال 99، قیمت دلار از کانال 27 هزار تومان با افزایش تا 29 هزار تومان رفته، سال 1400، قیمت دلار از کانال 26 هزار تومان با افزایش بیش از هراز تومان به کانال 27 هزار تومان رفته و در سال 1401، دلار یک ماه قبل از اربعین کانال 28 هزار را می‌بیند و از آنجا با افزایش تا کانال 31 هزار تومان افزایش داشت.

نکته این بود که در این سه سال ذکر شده رشد قیمت دلار بعد از اربعین شدت گرفته و کانال‌های بالاتر را دیده است، مثلا پارسال در کمتر از ده روز دو کانال بالا رفت.

پیش از این رییس کانون صرافان دلیل افزایش یک تا دو درصدی در قیمت دلار در روزهای اخیر را تحت تاثیر اخبار برجام و تحولات اقتصادی و سیاسی، افزایش سفرها در روزهای پایانی تابستان و اربعین دانست.

کامران سلطانی‌زاده اظهار کرد: بخشی از افزایش قیمت دلار متاثر از اخبار برجامی در روزهای گذشته بوده اما بخش عمده این افزایش ناشی از افزایش سفرها و تقاضای ارز به‌منظور تعطیلات اربعین و هفته آخر تابستان است که این عوامل باعث شده تا افزایش یک تا دو درصدی در قیمت دلار نسبت به روزهای گذشته داشته باشیم.

وی افزود: اینکه روند افزایشی نرخ دلار در روزهای آتی نیز ادامه یابد، به فاکتورهای روانی، سیاسی و اقتصادی بستگی دارد و اگر مذاکرات برجام به روال عادی خود بازگردد، مطمئنا نرخ دلار روند کاهشی خواهد داشت زیرا، اخبار سیاسی بر بازار ارز و تحولات آن تاثیر روانی دارد.

در یک ماه اخیر چه اخباری بر بازار ارز اثر گذاشت؟

تجارت نیوز نوشت: اخبار ورودی به بازار ارز را در روزهای مردادماه به سه بخش روزهای ابتدایی ماه، نیمه مرداد و روزهای پایانی ماه جاری می‌توان تقسیم کرد. معافیت تحریمی برای دریافت پول برق صادره ایران به عراق و به تبع آن گمانه‌زنی در خصوص احتمال توافق پشت پرده ایران و آمریکا، میانجیگری عمان و قطر در بازپرداخت بدهی‌های ایران از سوی عراق، اظهار نظر‌های هر از گاهش متیو میلر وزیر امور خارجه آمریکا در خصوص عدم توافق میان دو کشور و سفر وزیر امور خارجه لیبی به ایران از اهم اخبار 10 روز ابتدایی مرداد بود.

در روزهای بعد نیز موضوع شکایت ایران از کره بابت مطالبات ارزی ایران، انحلال کانون صرافان در پی استنکاف از دستورات بانک مرکزی و عدم همکاری با این بانک و افزایش قدرت‌نمایی آمریکا در خلیج فارس با اعزام جنگنده‌های F16 و F35 از مهمترین اخباری بود که ضربان‌های کوچکی در بازار ارز ایجاد کرد.

در نیمه دوم مرداد نیز خط و نشان‌های فرزین برای بازار آزاد در نشست مشترک رسانه‌ای مسئولین اقتصادی دولت، انتقال چهار زندانی دوتابعیتی از زندان اوین به هتل اوین، سفر امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران به عربستان و دیدار با ولیعهد این کشور و در نهایت اخبار مربوط به شروع سفر منابع ارزی ایران از کره جنوبی به سوئیس و سپس قطر پرچمدار مهمترین اخبار یک ماه گذشته بود و بر بازار ارز اثر گذاشت.

بازدهی مثبت دلار در مرداد

هر یک از اخباری که به اختصار به آن اشاره شد ضربان‌های کوچکی برای بازار ارز ایجاد کرد. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی خبری که بازار انتظار آن را می‌کشد رفع تحریم‌هاست. این در حالی است که برخی کارشناسان اقتصادی، حتی رفع تحریم‌ها را عامل علاج بیماری اقتصادی کشور نمی‌دانند. به اعتقاد آنها اقتصاد کار خود را می‌کند. شاید مسائل سیاسی اثر کوتاه‌مدتی بر بازارهای مالی بگذارد اما اثر مولفه‌های اقتصادی بر قیمت دلار بلندمدت، مقاوم و قطعی است.

مطالعه بیشتر: پیش بینی قیمت طلا و سکه 1 شهریور 1402 / رشد بازدهی بازار طلا در رکودی‌ترین ماه سال

در یک ماه گذشته محاسبه قیمت دلار حکایت از بازدهی مثبت این اسکناس دارد. در مدت مشابه ماه گذشته قیمت دلار 48 هزار و 700 تومان بود و امروز با رقم 49 هزار و 300 تومان معامله شد. این اسکناس طی یک ماه اخیر بازدهی 1.23 درصدی و افزایش قیمت 600 تومانی داشته است. البته باید در نظر داشت رشد آخرین روز مرداد (امروز) در افزایش بازدهی دلار بی‌اثر نیست.

در روز جاری بازارهای همسایه در همراهی با قیمت دلار در تهران افزایش داشتند. دلار هرات به کانال 49 هزار تومانی ورود کرد وبا افزایش 500 تومانی با قیمت 49 هزار و 110 تومان معامله شد. قیمت دلار سلیمانیه افزایش 100 تومانی داشت و با رقم 48 هزار و 520 تومان معامله شد. درهم امارات نیز با 110 تومان افزایش با قیمت 13 هزار و 600 تومان معامله شد.

هم اکنون دیگران می خوانند -->

بیشتر بخوانید

دلار پس از اربعین چند می شود؟ 2