یک‌شنبه 8 مهر 1403

رئیس کل بانک مرکزی: محروم کردن دولت از استقراض خیانت است!

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
رئیس کل بانک مرکزی: محروم کردن دولت از استقراض خیانت است!

اقتصادنیوز: مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات17 بهمن در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:

به گزارش اقتصادنیوز، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است، اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم. یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم. سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم. این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود، در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

17 بهمن 1371؛ سمینار تجاری ایران و فرانسه در پاریس تشکیل شد

سمینار تجاری ایران و فرانسه در محل اتاق بازرگانی منطقه «اودسن» مهم‌ترین حومه صنعتی و تجاری پاریس برگزار شد.

آقای خاموشی، رئیس اتاق بازرگانی و صنایع و معادن ایران در مورد روابط تجاری دو کشور سخن گفت. خاموشی به موقعیت فرانسه در رده پنجم طرف‌های تجاری جمهوری اسلامی اشاره کرد و گفت: این سطح مطلوبی برای روابط تجاری با فرانسه محسوب نمی‌شود.

به گفته وی، ایران با کمال میل خواهان جذب سرمایه به این مناطق است و علاوه‌بر معافیت مالیاتی برای سرمایه‌گذاری‌ها در مناطق آزاد کشور است. مقررات ورود و خروج کالا و سرمایه و نیز بیمه‌های کارگری این مناطق تابع مقررات خاص این مناطق خواهد بود.

وی همچنین در قسمتی دیگر از سخنرانی خود، سیستم «بای بک» را بهترین سیستم کارکرد مالی برای صنایع خواند و با اشاره به تسهیلاتی که یک نرخی کردن ارز در این زمینه ایجاد خواهد کرد، افزود: بانک جدیدی به نام بانک توسعه صادرات احداث شده که عهده‌دار امور مالی مربوطه خواهد بود.

17 بهمن 1381؛ صنعت ایران آماده پیوستن به سازمان تجارت جهانی شد

مدیرکل دفتر صنایع غیرفلزی وزارت صنایع و معادن اعلام کرد: از کل تعرفه‌های وزارت صنایع و معادن 1569 مورد مربوط به صنایع غیرفلزی است و اکنون به جز دو مورد، واردات بقیه با پرداخت تعرفه آزاد است. دو مورد مذکور که مربوط به کالاهای پزشکی است از سال 82 لغو می‌شود.

حسین ابویی مهریزی ادامه داد: از مجموع 1569 تعرفه، سود بازرگانی برای واردات تعداد 1136 تعرفه (73 درصد) صفر تا 200 درصد، 158 تعرفه (حدود 10 درصد) 20 تا 40، تعداد 235 تعرفه (15 درصد) 40 تا 60 درصد و بقیه (دو درصد) که کالاهای مصرفی است بیش از 60 درصد است.

به گفته وی، با تعرفه‌های مذکور پیوستن به سازمان تجارت جهانی برای بخش صنعت مشکلی ایجاد نمی‌کند و یا در حقیقت ما عضو سازمان مذکور شده‌ایم.

رئیس‌کل بانک مرکزی: محروم کردن دولت از استقراض خیانت است

رئیس‌کل بانک مرکزی، انتقادات و مطالب مطرح‌شده درباره سیاست‌های ارزی دولت را غیرواقعی خواند و گفت: مطرح‌کنندگان این مسائل با ارقام آشنا نیستند.

محسن نوربخش درباره مهم‌ترین اقدامات دولت در یک سال گذشته گفت: تک نرخی کردن ارز، کاهش تعهدات، کاهش ریسک اعتباری کشور در خارج و افزایش ذخایر ارزی مهم‌ترین فعالیت بانک مرکزی در یک سال گذشته بوده است.

نوربخش همچنین درباره انتقادات مطرح‌شده ازسوی نمایندگان و کارشناسان به سیاست‌های ارزی دولت و فروش 14 میلیارد دلار در بازار دوبی، اظهار کرد: آقایان با ارقام آشنا نیستند و من توصیه می‌کنم که این افراد به تراز پرداخت‌ها که در بانک مرکزی است و همچنین به آمار واردات کالا به کشور از گمرک توجه کنند؛ در سال گذشته رقمی در حدود 17 میلیارد دلار ارزش کالاهای وارداتی کشور بوده است و حدود 4 میلیارد دلار نیز خدمات وارد کشور شده که رقمی معادل 21 تا 22 میلیارد دلار می‌شود، در حالی که کل ارزی که بانک مرکزی فروخته به 17 میلیارد نیز نمی‌رسیده است و تفاوت آن از محل صادرات غیرنفتی تامین شده است.

رئیس‌کل بانک مرکزی درباره استقراض مستقیم دولت اظهار کرد: تمام کشورهای دنیا از منابع خارجی استفاده می‌کنند و اینکه ما بگوییم به‌طور کلی استقراض بد است و خودمان را محروم کنیم، خدمت نیست بلکه خیانت است و نباید این کار را انجام دهیم.

رئیس‌کل بانک مرکزی با تاکید بر اینکه باید حد و حدود استفاده از منابع خارجی را مشخص کنیم، گفت: در ماده 85 قانون برنامه سوم مشخص شده که نسبت این استقراض از نظر تولید ناخالص داخلی و سقف آن چه مقدار باشد.

کیوی ایران با نام ترکیه صادر می‌شود

جمعی از کارشناسان می‌گویند، در زمان حاضر بخش عمده تولید کیوی کشور به صورت فله با تناژ بالا وارد کشور ترکیه شده و به عنوان محصول این کشور با بسته‌بندی مناسب و با قیمتی چندبرابر وارد بازارهای اروپایی می‌شود.

معاون مدیریت باغبانی سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: هزینه‌های تولید کیوی ایران در قیاس با دیگر کشورهای تولیدکننده پایین است و اگر بتوانیم در بخش‌های حمل‌و‌نقل، بسته‌بندی و بازاریابی موفق عمل کنیم، در بازارهای بین‌المللی حرف نخست را خواهیم زد.

عادل صفایی تامین تسهیلات و اعتبار مورد نیاز کشاورزان را لازمه افزایش ضریب اطمینان آنان برای توزیع و صادرات کیوی می داند.

17 بهمن 1391؛ اعلام آمادگی احمدی‌نژاد برای سفر به فضا

رئیس‌جمهور گفت: جوانان ما مصمم هستند ظرف چهار پنج سال آینده انسان به فضا بفرستند و مطمئنم که این اتفاق می‌افتد. من حاضرم فدایی شوم و به‌رغم ریسک بالایی که دارد اولین آدمی باشم که می خواهید به فضا بفرستید.

محمود احمدی‌نژاد در مراسم بزرگداشت روز ملی فناوری فضایی با اشاره به برخی مانع‌تراشی‌ها و فشارهای دشمنان در مسیر علم و پیشرفت گفت: باورم این است که برخی این حرف‌ها را برنمی‌تابند اما ملت ایران به طور ویژه مورد بغض و کینه شیاطین است که به ویژگی های برجسته و منحصربه‌فرد ملت ایران برمی‌گردد. احمدی‌نژاد ادامه داد: باد بگویم که به لحاظ بودجه، دولت در فشار است، اما حتماً دولت در اولویت خود دارد که از فعالیت‌های فضایی پشتیبانی کند.

رئیس‌جمهور با لحن شوخی گفت: امروز درخواست پول و ارز کردند و من به آنها گفتم حاضرم خودم را به فروش و مزایده بگذارم و ارز آن را برای فعالیت‌هایتان بدهم. البته آنقدر مشکل نخواهد بود و یک نوسان کوچک و کوتاه در مسیر رشد ما ایجاد شده است که به لطف خدا بر آن غلبه می‌کنیم و از آن عبور خواهیم کرد و به جایی می‌رسیم که آنها حسرت ایستادن در کنار ملت ایران را با خود می‌برند که اجدادشان بردند.

هشدار نسبت به وقوع تخلف‌های بزرگ در نظام بانکی

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای خطاب به بانک‌ها و موسسات اعتباری کشور، نسبت به «عدم رعایت دقیق قوانین و مقررات» هشدار داد.

در این بخشنامه که به امضای ابراهیم درویشی، معاون نظارتی بانک مرکزی رسیده، با بیان اینکه برخی بانک‌ها به کرات مقررات تسهیلات و تعهدات کلان را نقض کرده‌اند، آمده است: «ادامه این روند، زمینه برخی تخلفات و سوء‌استفاده‌ای بزرگ را در نظام بانکش کشور فراهم می‌سازد.»

به گفته ابراهیم درویشی، با وجود تاکیدات و تذکرات مکرر بانک مرکزی ازسوی برخی بانک‌های کشور، توجه جدی به رعایت قوانین و مقررات نشده است. وی با بیان اینکه برخی از بانک‌ها به کرات مقررات نظارتی و به‌خصوص مقررات تسهیلات و تعهدات اشخاص مرتبط و «تسهیلات و تعهدات کلان» را نقض کرده‌اند، افزوده است: این موضوع اکنون مورد ایراد و نقد مراجع نظارتی مختلف قرار گرفته است.

معاون نظارتی بانک مرکزی ادامه این روند را باعث «فراهم شدن زمینه برخی تخلفات و سوء‌استفاده‌های بزرگ در نظام بانکی کشور» دانسته و چنین تخلفاتی را نیز، هرچند اندک و معدود موجب «سلب اعتماد عمومی» و «تحت‌الشعاع قرار گرفت خدمات و اقدامات نظام بانکی» عنوان کرده است.