شنبه 14 مهر 1403

رادان: طرح پابند‌های الکترونیکی 25 درصد سرقت را کاهش داد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
رادان: طرح پابند‌های الکترونیکی 25 درصد سرقت را کاهش داد

سردار احمد رضا رادان فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران امشب 14 مهرماه 1403 در برنامه صف اول شبکه خبر ضمن گرامیداشت هفته انتظامی گفت: آنچه ما به مردم قول دادیم این است که آسایش خودمان را فدای امنیت و آرامش مردمی بکنیم که یا همکیشان ما یا هم همنوعان ما هستند و در خور و شایسته تکریم و احترام هستند.

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: مردم شایسته این هستند که امنیتشان تامین شود. مردم بیشتر با امنیت عمومی درگیر هستند. ما باید اول دغدغه‌های مردم را متوجه بشویم اینکه مردم از چه موضوعی دغدغه دارند آیا آن چیزی که ما فکر می‌کنیم دغدغه مردم هم هست یا خیر؟ به این واسطه، نظرسنجی‌های مختلفی را انجام دادیم تا دغدغه‌های مردم در حوزه امنیت عمومی حاصل بشود.

وی افزود: به طور خلاصه یکی از دغدغه‌های مهم مردم موضوع سرقت و دیگری معتادین متجاهری بود که در سطح شهر رفت و آمد داشتند همچنین موضوع ترافیک و سایر موضوعات بود که برنامه‌ریزی صورت گرفت و امروز می‌توانیم این را اعلام کنیم که برنامه‌ای برای امنیت عمومی مردم بر اساس دغدغه‌هایشان داریم و به سمتی می‌رویم که بتوانیم کارنامه نسبتاً قابل قبولی را خدمت مردم ارائه بدهیم.

سردار رادان در ادامه در مورد استفاده از پابند الکترونیکی برای سارقین گفت: ما تعداد افرادی را داریم که 10 تا 20 فقره سرقت را انجام دادند و دستگیر شدند و بعد از تحمل مجازات و بعد از آزادی از زندان دوباره دست به سرقت زدند و این سارقان باید در جامعه کنترل می‌شدند. باید از رئیس قوه قضاییه تشکر کنم چرا که در این موضوع شخصاً وقت گذاشتند.

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران افزود: ما در سه استان مطرح از جمله تهران بزرگ این طرح را به صورت آزمایشی انجام دادیم و تعدادی از سارقین که بیش از 4 فقره محکومیت داشتند را پابند‌های الکترونیکی را برای آنها انجام دادیم و آنها را کنترل کردیم.

وی ادامه داد: زمانی که شروع به انجام طرح پابند کردیم سرقت 19 درصد نسبت به سال قبل افزایش پیدا کرده بود و همینطور در حال افزایش بود.

سردار رادان بیان کرد: خوشبختانه با انجام طرح پابند و موضوع عملیات روانی که به دیگر سارقین رسید و اقدامات دیگری که انجام دادیم از جمله گشت‌های آگاهی خودمان را افزایش دادیم و بلوک‌های گشت‌های پیشگیری مان را که مربوط به کلانتری بود را بیشتر به آن توجه کردیم و از سایر واحد‌های انتظامی استفاده کردیم و در حقیقت یک عملیات پی در پی برای مقابله با سارقین را انجام دادیم و در پایان سال 1402 نه تنها 19 درصد افزایش را به صفر رساندیم بلکه این رقم 6 درصد هم کاهش پیدا کرد.

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران در مورد کاهش آمار سرقت‌ها با اجرای طرح پابند گفت: هم اکنون 19 درصد کاهش وقوع سرقت‌ها را داریم که وقتی با 6 درصد جمع می‌شود رقم بالای 25 درصد را نشان می‌دهد که بسیار قابل توجه است در کنار آنها افزایش کشف را هم داشتیم امسال کشف وقوعمان 14 درصد افزایش پیدا کرد به دنبال این هستیم که کشف وقوعمان رقم قابل توجهی را پیدا کند.

وی افزود: بازدارندگی این طرح بسیار خوب بود ما در اربعین اثر پابند‌ها را دیدیم زمانی که اعلام کردیم کسانی که جز سارقین حرفه‌ای باشند اگر بخواهند به سفر اربعین بروند و اگر زائرین آزار و اذیت بشوند چند نفرشان که دستگیر شدن یک نفر مراجعه نداشتیم که بخواهیم کسی رادستگیر بکنیم در حقیقت به سمتی می‌رویم که وقوع و رخداد با نشان پابند الکترونیک بتواند ما را به کشف سریع برساند.

سردار رادان تاکید کرد: معمولاً توفیق سارقین از غفلت‌های ماست ما برای اموالمان وقت نمی‌گذاریم و توجه نمی‌کنیم انتظار داریم با حداقل رعایت‌ها حداکثر امنیت‌ها ایجاد بشود. به نظر می‌رسد تکلیف شهروندی در این موارد گم شده است البته پلیس پیشگیری در حال تلاش است تا تمام نفوذی که سارق می‌تواند داشته باشد را شناسایی کند و برای مردم تکلیف کند تا این موارد را مردم رعایت کنند. به نظر می‌رسد با مراعات تکلیف شهروندی و رعایت سرعت عمل ما، بتوانیم سال آینده را سال بهتری در حوزه مقابله با سرقت داشته باشیم.

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران افزود: مال خر‌ها بسیار مورد توجه بود یکی از جا‌هایی که می‌توانست ضربه بین سارقین و مال را ضربه بزند مال خر‌ها بودند. دوستان ما در پلیس آگاهی عملیات‌های پی در پی را در روی مال خر‌ها انجام دادند برخورد‌های قضایی انجام شد و تلاش داریم این بکنیم را همچنان انجام بدهیم.

وی ادامه داد: ما در نظر داریم تا سال آینده بالغ بر 40 هزار پابند الکترونیکی را نصب کنیم. هم اکنون نزدیک به 6000 پابند نصب شده است هم اکنون تمام استان‌ها در این طرح وارد شدند، اما ما با سه استان شروع کردیم و بعد از آن چهار استان دیگر را اضافه کردیم. ما باید به بالای 100 هزار پابند الکترونیک برسیم تا بتوانیم به اطمینان خاطری در این فرایند دست پیدا کنیم. به نظر می‌رسد بتوانیم اخبار خوبی در این زمینه تقدیم مردم کنیم.

سردار رادان در مورد فعالیت پلیس در شهر‌های مرزی گفت: ما در حوزه امنیت به مردم ثابت کردیم که نه تنها جسم بلکه خستگی جسم را هم برای امنیت مردم می‌زداییم و جان خودمان را هم فدا می‌کنیم. شهدای ما صرفاً از جنس عملیات تروریستی نیستند و حتی در راهنمایی رانندگی هم شهید دادیم برخی از نیرو‌های ما در ایست و بازرسی‌ها در مقابله با شوتی‌ها شهید شدند. این بدان معناست که مردم بدانند تامین امنیت به راحتی به دست نمی‌آید.

فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران ادامه داد: حاکمیت انتظامی یعنی حضور، یعنی گشت. به نظر می‌رسد در تجهیزاتمان باید تجدید نظری بکنیم به نظر می‌رسد سمند برای مقابله با عملیات تروریستی مناسب نیست به نظر می‌رسد برخی از تجهیزات ما باید تغییر ناگهانی و جهشی ایجاد بکند خودرو‌های ضد گلوله ما باید افزایش پیدا بکند البته ناگفته نماند بیش از صد‌ها درگیری با تروریست‌ها اشرار و سارقین مسلح داشتیم که همکاران در تمامی آنها فائق آمدند.

وی بیان کرد: امنیت استان سیستان و بلوچستان با خون نیرو‌های فراجا تامین شده است.

رئیس پلیس کشور با بیان اینکه در زمان حضور آمریکایی‌ها در افغانستان کشت موادمخدر زیادتر شد، گفت: بالغ بر 218 تن کشفیات مواد مخدر از ابتدای سال تا کنون کشف شده است و مردم باید بدانند که ماموران پلیس برای کشف این موادمخدر جان خود را کف دستشان قرار داده اند.

وی با اشاره به تصادفات به ویژه تصادفات فوتی افزود: این موضوع یک موضوع تلخ اجتماعی است و همه باید بدانند که اکنون سالیانه 20 هزار کشته ناشی از تصادفات رانندگی را تجربه می‌کنیم؛ این تعداد تلفات حوادث رانندگی ناشی از آن است که رانندگان نسبت به قانون و مقررات بی توجه هستند چراکه سرقت و سبقت غیرمجاز و انحراف به چپ بیشترین علت تصادفات به ویژه تصادفات فوتی است.

رادان با اشاره به چرایی افزایش جرائم رانندگی بیان کرد: جرائم افزایش یافت و تا حدودی مناسب بود، اما ما درخواست داشتیم برای سرعت و سبقت غیرمجاز حداقل مبلغ 2 میلیون تومان جریمه تعیین شود، اما رقم کمتری در طرح افزایش جرائم رانندگی ثبت شد.

فرمانده کل انتظامی با بیان اینکه برخی از خودرو‌های ایرانی ارابه مرگ هستند، گفت:، اما باید بدانیم که 50 الی 60 درصد علت تصادفات فوتی مربوط به خودرو‌های ناایمن است چراکه در تصادفات نتوانسته است جان سرنشین را حفظ کند؛ موضوع ایمنی خودرو در کاهش جان باختگان تصادف نقش اصلی دارند.

وی ادامه داد: به خودروسازان پیشنهاد میدهم خودشان و خانواده هایشان از پایین‌ترین مدل خودرویی که تولید کرده به مدت زیادی استفاده کنند تا مشخص شود ضریب اعتماد و ایمنی خودرو‌های داخلی چقدر است؟!

رادان تصریح کرد: اگر ضدگلوله بودن خودرو‌های ایرانی به درستی انجام شود اولین نهادی که از خودرو‌های ضدگلوله ایرانی استفاده می‌کند فرماندهی انتظامی است؛ اما ما خوروی سمند را به این دلیل برای ماموریت رد می‌کنیم چراکه مناسب "کمین" نیست نه اینکه صرفا بگوییم ایمن نیست.

رئیس پلیس کشور با بیان اینکه به دنبال فناوری‌های نوین از جمله پلاک سوم هستیم، گفت: با پلاک سوم می‌شود مساله ارسال اشتباه پیامک‌های جریمه رانندگی را رفع کرد، چون دیگر پلاک سوم قابل دستکاری نیست. به جرات می‌گویم اگر پلاک سوم خودرو‌ها نصب شود جرائم اشتباهی صفر می‌شود.

وی با اشاره به ماموریت‌های پلیس فتا بیان کرد: ما در حوزه فضای مجازی با مجرمینی مواجه هستیم که از هوش بالایی برخوردارند، اما متخصصان پلیس فتا متخصصان ویژه‌ای هستند که در این فضا خبره هستند.

رادان گفت: در حوزه فیشینگ ماموران پلیس فتا با پیشنهاد و ارائه رمز دوم پویا در زمانی که کرونا بود و همه چیز آنلاین شده بود این جرم یعنی جرم فیشینگ 33 درصد کاهش پیدا کند؛ این کاهش در حالتی بود که در دنیا آمار جرائم فیشینگی رو به افزایش بود.

رئیس پلیس کشور در ارتباط با طرح ساماندهی مهاجرین گفت: کشور تاب و توان این را ندارد که یک تعداد به خودشان اجازه دهند به صورت غیرقانونی وارد شوند و اشتغال پیدا کنند! در تمام دنیا موضوع مهاجرت و اتباع قانون دارد؛ اتباع غیزمجاز در ایران به هیچ عنوان امکان حضور در ایران را ندارند.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال 2 میلیون اتباع غیرمجاز از ایران طرد می‌شوند؛ گفت: تا کنون بیش از 500 هزار اتباع غیرمجاز دستگیر و ترد شده اند و برخی دیگر هم به صورت خودمعرف به سراغ پلیس آمده اند که در مجموع بیش از 750 هزار اتباع غیرمجاز شناسایی و به کشورهایشان ترد شده است. سردار رادان بیان کرد: استرداد مجرمین نسبت به گذشته افزایش پیدا کرده است و دیپلماسی پلیسی نسبت به قبل افزایش پیدا کرده است؛ اما به مردم توصیه میکنم در معاملات دقت کنند و فریب کلاهبرداران را نخورند.

فرمانده کل انتظامی با اشاره به وضعیت متهم خاوری گفت: پلیس ایران به کانادا اعلام کرده که حتی اگر نمی‌توانید این متهم را دستگیر کنید ماموران پلیس ایران بیایند و این متهم را دستگیر کنند، اما آنها، چون منافع سیاسی دارند حاضر به تحویل این متهم نیستند.

وی با اشاره به ماموریت‌های پلیس امنیت اقتصادی گفت: ماموریت‌های پلیس امنیت اقتصادی منجر به شناسایی 342 باند عمده اقتصادی با ارزش ریالی 176 هزار میلیارد تومان بوده است که اموال آنها هم توقیف و امحا شده است. ما به شدت معتقد هستیم که کالای قاچاق باید به آتش کشیده شود.

سردار رادان در پایان گفت: مردم می‌توانند هرگونه احتکار و کالای قاچاقی را که مشاهده می‌کنند به شماره تلفن 096300 اعلام کنند تا در سریعترین وقت با آن برخورد شود.