شنبه 14 مهر 1403

رسانه اسپانیایی: «تحریک اختلاف‌ها» راه‌حل همیشگی ترامپ در مواجهه با بحران

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رسانه اسپانیایی: «تحریک اختلاف‌ها» راه‌حل همیشگی ترامپ در مواجهه با بحران

تهران - ایرنا - رسانه اسپانیایی ال پائیس در گزارشی با تیتر «آشوب در آمریکا» به ناتوانی ترامپ در مدیریت اوضاع آشفته این روزهای آمریکا اشاره کرد و ریشه‌کن شدن تبعیض‌نژادی گسترده علیه سیاهپوستان و مبارزه با زیاده‌خواهی‌های پلیس آن کشور را مستلزم پاسخی قاطع از سوی سران کاخ سفید دانست.

به گزارش این روزنامه، موج تظاهرات و آشوبی که با قتل «جرج فلوید» شهروند سیاهپوست آمریکایی در شهر «مینیا پولیس» ایالت مینه‌سوتا، سراسر آمریکا را فرا گرفته در انتظار دریافت پاسخی قاطع از سوی «دونالد ترامپ» رئیس جمهوری ایالات متحده است؛ بازگشت نظم و آرامش به خیابان‌های آمریکا که روایتگر منازعه‌ای قدیمی از اعمال تبعیض‌های نژادی گسترده در این کشور بوده، مستلزم مدیریتی قاطع در برخورد با سوءاستفاده‌ها و اشتباه‌های مکرر نیروهای پلیس آمریکایی علیه جامعه سیاهپوست این کشور است.

در ادامه این گزارش آمده است: ترامپ که تا پیش از این همیشه در مواجهه با انتقادها و فعالیت‌های مخالف سیاست‌هایش، از استراتژی «یافتن دشمن» و «تحریک اختلاف‌ها» سود برده تا تقصیرها و مسئولیت را از گردن خود ساقط کند، در ماجرای قتل فلوید نیز دست به دامان همین شیوه متداول قدیمی شده است؛ صحبت‌های ترامپ در این روزهای آشفته آمریکا به قدری سطحی است که تصور ما از دانش یک مقام عالی سیاسی را برهم زده و او را هم‌پایه شهروندی عادی به ما معرفی می‌کند.

به گزارش ال‌پائیس، برآیند اعتراض‌های گسترده این روزهای آمریکا نشانه ناتوانی ترامپ از کنترل اوضاع حاکم بر این کشور است؛ ترامپ که از آغاز اعتراض‌ها، حزب «چپ افراطی» را به دست داشتن در ناآرامی‌های اخیر متهم کرد، به رهبران دموکرات ایالت مینه‌سوتا نیز اتهاماتی را وارد کرده و آنها را در کنترل نکردن تجمع‌ها مقصر دانست؛ او همچنین به معترضان که در مقابل کاخ سفید تجمع کردند هشدار داد در صورت عبور از دیوار کاخ سفید «با وحشی‌ترین سگ‌ها و بدترین سلاح‌ها» روبرو می‌شدند.

در ادامه این گزارش آمده است: موج کشتار سیاهپوستان آمریکایی به دست پلیس کشور مدعی حقوق بشر، سابقه طولانی دارد؛ با نگاهی به این سابقه تاریخی به اسامی دیگری تا پیش از قتل «جورج فلوید» نیز بر می‌خوریم، از جمله «رودنی کینگ» راننده تاکسی سیاهپوست که در سال 1992 با ضرب و شتم پلیس به قتل رسید؛ «اریک گارنر» که در سال 2014 به دست پلیس خفه شد و «والتر اسکات» که در سال 2015 به ضرب گلوله از پشت به قتل رسید.

ال پائیس به موضوع گسترش ویروس کرونا در آمریکا نیز پرداخت و نوشت: کووید -19 بار دیگر آسیب‌پذیری سیاهپوستان آمریکا را که 12 درصد جمعیت این کشور را تشکیل می‌دهد به رخ جهانیان کشید؛ جمعیتی که بیشترین آمار ابتلا به این بیماری در میان این قشر گزارش شده و با بحران بیکاری نیز روبروست.

مبارزه با وضعیت تبعیض‌آمیز علیه سیاهپوستان در آمریکا و برخورد قاطع با زیاده‌خواهی‌های پلیس در این کشور راه درازی در پیش دارد؛ چالش جدی که اکنون با قتل جورج فلوید جرقه‌ای بر این آتش زیرخاکستر زده شد و سیال آشوب و اعتراض‌ها را به ایالت‌های آمریکا کشانده است.

فلوید هفته گذشته (ششم خرداد) در شهر مینیاپولیس ایالت مینه‌سوتا به دست یک افسر سفیدپوست به نام «درک شووین» کشته شد. این افسر پلیس جمعه نهم خرداد ماه پس از بازداشت به قتل درجه سه متهم و سپس با وثیقه 500 هزار دلاری آزاد شد. شهروندان خشمگین آمریکایی با وجود تهدیدهای دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور و هشدارهای مقام‌های ایالتی در اعتراض به نژادپرستی و قتل فلوید سیاهپوست، در چند روز اخیر تظاهرات کردند که در برخی شهرها به صحنه‌های اعتراضی و درگیری با نیروهای امنیتی منجر شده است. 2023

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*