چهارشنبه 18 مهر 1403

رشد بیش از 8 برابری خانه‌های ورزش روستایی در خراسان شمالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رشد بیش از 8 برابری خانه‌های ورزش روستایی در خراسان شمالی

بجنورد - ایرنا - رییس هیات ورزش‌های روستایی و بازی‌های بومی محلی خراسان شمالی از افزایش بیش از هشت برابری تعداد خانه های ورزش روستایی استان از سال 95 تاکنون خبر داد.

زیور نعمتی جمعه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با بیان اینکه هم اکنون 68 خانه ورزش روستایی در استان فعال است، افزود: سالی که گذشت برای تجهیز هر یک از خانه های ورزش روستایی استان و ارایه خدمات به ورزشکاران آن، بیش از 100 میلیون ریال هزینه شده است.

وی با اشاره به اینکه سیاست های ورزشی دولت تدبیر و امید در چند سال اخیر متمرکز بر کشف استعدادهای روستایی بوده است، افزود: با تمرکز بر توسعه ورزش روستایی "کشتی باچوخه" در استان شاهد دست آوردهای خوبی در حوزه شناسایی و پرورش استعداد ورزشی بوده ایم.

نعمتی افزود: در واقع بسیاری از استعدادهای ورزشی استان، در رشته های قهرمانی جودو و کوراش از میان نوجوانان و جوانانی بوده اند که قبلا در ورزش محلی و بومی کشتی باچوخه فعالیت می کردند.

وی با بیان اینکه قبلا طرح های توسعه ورزش در روستاها، متمرکز و دستوری بود، خاطرنشان کرد: برخلاف سال های گذشته که خانه های ورزش روستایی به امکانات یک نوع ورزش مثلا شطرنج یا تنیس روی میز مجهز می شد، ولی هم اکنون سرمایه گذاری ها با توجه به نیازسنجی ها و با در نظر گرفتن فرهنگ و بازی های آن محل برای کشف استعدادها هزینه می شود.

رییس هیات ورزش‌های روستایی استان افزود: چوب کشی، دارت، طناب کشی، فوتبال دستی، هفت سنگ مهارتی، ط مچ اندازی و گانیه تک نفره از بازی های محلی رایج در روستاها و شهرستان های استان است.

نعمتی با اشاره به رشد 20 برابری بیمه ورزش های روستایی، بومی و محلی خراسان شمالی افزود: از ابتدای سال 97 شاهد افزایش 4 هزارنفری جمعیت ورزشکاران سازماندهی و بیمه شده استان برای ارایه بهتر خدمات بوده ایم.

وی با اشاره به اینکه "لنگ" تنها بازی بومی و محلی استان است که به ثبت ملی رسیده است، تصریح کرد: بیش از 50 بازی بومی و محلی در روستاها و شهرستان های استان رایج است ولی تاکنون فدراسیون برای 13 بازی محلی قوانین تنظیم کرده است به گونه ای که دوره های داوری و مربی گری برای همین تعداد بازی های محلی برگزار می شود.

رییس هیات ورزش‌های روستایی استان با اشاره به مهمترین اقدامات سال گذشته این هیات، خاطرنشان کرد: اعزام به مسابقات منطقه ای و کشوری "جام خوشه چین" به میزبانی استان اصفهان از مهمترین رویدادهای ورزشی در بازی های بومی و محلی خراسان شمالی است که نتیجه آن برای استان، کسب دو مدال نقره در رشته دومیدانی در بخش آقایان و بانوان و کسب نشان برنز بانوان در رشته والیبال است.

وی با بیان اینکه تاریخ برگزاری مسابقات کشوری بازی محلی "لنگ" امسال با توجه به شیوع کرونا مشخص نیست، افزود: سال گذشته این مسابقات با شرکت 13 استان به میزبانی خراسان رضوی برگزار شد، که خراسان شمالی مقام نخست این رقابت را بدست آورد.

رشته ورزشی «لنگ»، از ورزش های بومی و محلی استان خراسان شمالی است که در سال 96 به شماره 11437 در میراث فرهنگی به نام این استان به ثبت ملی رسیده است و برای نخستین بار جزو ورزش های دانش آموزی در کشور قرار گرفت.

خراسان شمالی با 25 هزار ورزشکار بیمه شده دارای 45 هیات ورزشی فعال است.

یکهزار و 200 بازی بومی، محلی از اقوام مختلف ایران زمین شناسایی و ثبت شده از جمله عمو زنجیر باف، قایم باشک، کلاغ پر، گل یا پوچ، لی لی، هفت سنگ، وسطی و ده‌ها بازی دیگر که هر یک نامی آشنا و سرشار از خاطرات فراموش ناشدنی برای نسل‌های مختلف که می تواند فرصتی بی نظیر برای ایجاد نشاط در خانواده و جامعه فراهم کند.

*س_برچسب‌ها_س*