یک‌شنبه 15 مهر 1403

رعایت تعادل و تنوع برنامه غذایی نقش مهمی در پیشگیری از کرونا دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
رعایت تعادل و تنوع برنامه غذایی نقش مهمی در پیشگیری از کرونا دارد

زنجان - ایرنا - رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان گفت: رعایت تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و حصول اطمینان از دریافت کافی ریزمغذی‌ها و پروتئین از برنامه غذایی روزانه نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری ها از جمله کرونا دارد.

عصمت عباسی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: عملکرد سیستم ایمنی بدن نقشی مهمی در پیشگیری از بیماریهای تنفسی ازجمله کرونا دارد و عامل ابتلا به این ویروس بیماری های زمینه ای دیابت و بیماریهای ریوی، بیماریهای قلبی، سو تغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است.

این مسؤول ادامه داد: بر این اساس، کمبود دریافت موادغذایی و کمبود ویتامین هایی مثل ویتامین C و A و D و تضعیف سیستم ایمنی بدن احتمال ابتلا به بیماریها را افزایش می دهد.

وی اضافه کرد: مصرف روزانه ویتامین C مثل مصرف سبزی و سالاد همراه با غذا، میوه های حاوی این نوع ویتامین مثل پرتقال، نارنگی، لیموشیرین، کیوی و سبزی های دارای ویتامین C مثل انواع کلم، گل کلم، شلغم، فلفل سبز و فلفل دلمه ای، جعفری، پیازچه، شاهی، گوجه فرنگی از منابع غذایی خوب به شمار می رود.

این کارشناس تغذیه ادامه داد: به عنوان مثال مصرف روزانه یک عدد پرتقال یا 2 عدد نارنگی ویتامین سی مورد نیاز روزانه بدن را تامین می کند و در این ارتباط هویج و کدوحلوایی و سبزی های سبز تیره مثل اسفناج، برگ چغندر و برگ های تیره رنگ کاهو هم از منابع خوب ویتامین A هستند.

وی یادآوری کرد: به طور کلی به منظور پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن مصرف روزانه 3 واحد از گروه سبزی ها (بجز سبزی های نشاسته ای) و حداقل 2 واحد میوه توصیه می شود.

این مسؤول ادامه داد: کودکان زیر پنج سال، مادران باردار و سالمندان و بیمارانی که داروهای کورتنی مصرف می کنند بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری هستند و باید برای پیشگیری نکاتی را رعایت کنند.

وی اظهار داشت: این گروه ها هر روز سبزی یا سالاد همراه با آب لیموترش یا آب نارنج تازه، هویج و کدوحلوایی در غذاهای روزانه استفاده کنند.

عباسی با بیان اینکه مصرف پیاز خام به دلیل داشتن ویتامین C همراه با غذا توصیه می شود افزود: از مصرف سوسیس و کالباس و سایر فست فودها و غذاهای چرب و سنگین اجتناب شود و - استفاده از منابع پروتئین در غذای روزانه مثل حبوبات یا تخم مرغ نیز اهمیت زیادی دارد.

وی با تاکید بر اینکه کمبود ریز مغذی هایی مثل آهن و روی هم سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند. گفت: از منابع غذایی این 2 ریز مغذی مثل حبوبات به عنوان جایگزین مناسب گوشت، شیر و لبنیات وسبزی های برگ سبز و انواع خشکبار بیشتر استفاده شود.

رییس گروه بهبود تغذیه جامعه معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی زنجان ادامه داد: از مصرف غذاهایی که خوب پخته نشده مثل تخم مرغ عسلی و نیمرو و کباب هایی که مغز پخت نشده اند خودداری شود و علاوه بر آن از خوردن غذا و مایعات در مکان هایی که از نظر بهداشتی مورد اطمینان نیستند دوری کنند.

به گفته این کارشناس، جوانه ها گندم، ماش و شبدر که حاوی ویتامین C هستند در رژیم غذایی روزانه بسیار مفید بوده و از میوه های حاوی آنتی اکسیدان مثل انار، پرتقال های خونی، گریپ فروت و... نباید غافل شد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*