یک‌شنبه 1 مهر 1403

رونمایی از دو سلاح پیشرفته ایران

وب‌گاه دنیای اقتصاد مشاهده در مرجع
رونمایی از دو سلاح پیشرفته ایران

مراسم رژه نیروهای مسلح روز گذشته به مناسبت گرامیداشت چهل و چهارمین هفته دفاع مقدس، در تهران و سراسر کشور برگزار شد. در تهران مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری در سخنرانی‌اش در این مراسم که در جوار حرم حضرت امام خمینی‌(ره) بنیان‌گذار کبیر جمهوری اسلامی ایران برگزار شد، تاکید کرد: امروز قدرت دفاعی و توان بازدارندگی ایران به چنان رشد و سطحی رسیده که هیچ اهریمنی حتی جرأت و جسارت اینکه فکر تجاوز...

اما در تهران مسعود پزشکیان، رئیس‌جمهوری در سخنانش تصریح کرد: تمام دنیای استکبار تلاش کرد تا نگذارند انقلاب اسلامی ملت ایران ادامه یابد، اما حضور مردم و نیروهای مسلح مقتدر ما باعث شد که با عزت از این آب‌وخاک دفاع شود. به گزارش «ایسنا»، رئیس‌جمهور ادامه داد: این عزت و بزرگی حاصل از جان‌گذشتگی رزمندگان و تلاش نخبگان جوانی است که توانسته‌اند ما را به جایگاهی در عرصه دفاعی و قدرت بازدارندگی برسانند که برای تسلیح و تجهیز نیازی به دیگران و دشمنان نداریم. قدردان همه فرماندهان، رزمندگان و نیروهای مسلح کشور در اقصی نقاط میهن اسلامی هستیم که باعث امنیت، سربلندی و عزت کشور هستند. وی با بیان اینکه اگر این نیروهای مسلح مقتدر و توانمند نبودند، امروز ایران امن نبود و کشور و مردم امنیت و آرامش نداشتند، گفت: فرماندهان، نظامیان، ارتشیان، سپاهیان، دریاداران و نیروهای هوایی و زمینی که قدرت و اقتدار ما را در زمین و آسمان و دریا با عزت و سربلندی حفظ کرده و ارتقا می‌دهند، مایه افتخار، عزت و زینت ما و ایران اسلامی هستند.

پزشکیان خاطرنشان کرد: امروز با اقتدار می‌توانیم به همه دنیا اعلام کنیم که ما علاوه بر آنکه قادریم از کشور خودمان دفاع کنیم، با وحدت و انسجام با کشورهای اسلامی و همراهی این عزیزان، قادریم منطقه خود را نیز در صلح و امنیت و آرامش حفظ کرده و عزت و سربلندی جامعه اسلامی را به رخ جهانیان بکشانیم و رژیم خون‌خوار، غاصب و نسل‌کش صهیونیستی را که نه به زن و بچه‌ها رحم می‌کند و نه به پیر و جوان، با وحدت و انسجام سر جای خود بنشانیم.

پزشکیان با بیان اینکه «اگر امت اسلامی وحدت داشته باشد، رژیم صهیونیستی قادر نخواهد بود این‌گونه بی‌محابا جنایت کند»، گفت: به وجود همه شما عزیزان نیروهای مسلح کشور و رهبر عزیز انقلاب اسلامی که با تدابیر و نگرش عمیق خود باعث‌وبانی چنین عزت و سربلندی است، افتخار می‌کنیم و تلاش خواهیم کرد که قدرت و سربلندی نظام اسلامی را با تقویت و پشتیبانی از شما عزیزان همچنان حفظ کرده و ارتقا بخشیم. در این مراسم، سرلشکر محمد باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح، امیر سرلشکر سید عبدالرحیم موسوی فرمانده کل ارتش جمهوری اسلامی، سرلشکر حسین سلامی فرمانده کل سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، سرلشکر رحیم صفوی مشاوره عالی فرمانده معظم کل، امیر عزیز نصیر‌زاده وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروی زمینی ارتش، امیر صباحی‌فر فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش، سردار امیر‌علی حاجی‌زاده فرمانده هوا فضای سپاه و سردار رادان فرمانده فرماندهی انتظامی کل کشور حضور داشتند.

رونمایی از پهپاد و موشک بالستیک جدید ایران

پس از سخنان رئیس‌جمهور، رژه نیروهای مسلح در تهران آغاز شد. در جریان رژه دیروز نیروهای مسلح که به مناسبت آغاز هفته دفاع مقدس در جوار حرم بنیان‌گذار کبیر انقلاب امام خمینی‌(ره) برگزار شد، 23 موشک بالستیک به نمایش درآمد که شامل 2 تیر موشک خیبرشکن، 2 تیر موشک فتاح، 4 تیر موشک حاج قاسم، 2 تیر موشک قدر اچ، 2 تیر موشک عماد، 3 تیر موشک خرمشهر، 4 تیر موشک سجیل و 4 تیر موشک جهاد می‌شود.

دراین مراسم همچنین از جدیدترین پهپاد انتحاری سپاه با عنوان «شاهد 136 B» رونمایی شد. به گزارش «ایرنا»، این پهپاد نسبت به نسل قبلی آن (شاهد 136) از قابلیت‌های متفاوت‌تری برخوردار است. همچنین موشک راهبردی «جهاد» که برای نخستین بار به نمایش درآمد، از نسل جدید موشک‌های دوربرد سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که از ویژگی‌های منحصر‌به‌فردی برخوردار است. این موشک دارای سوخت جامد و از خانواده موشک‌های فاتح سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است. در جریان رژه نیروهای مسلح در جوار حرم مطهر امام خمینی‌(ره) موشک هایپرسونیک «فتاح» نیز به نمایش در آمد. به گزارش مهر، با دستیابی به این موشک، ایران جزو چهار کشور دارای این فناوری قرار گرفت. نمایش سامانه‌های سوم خرداد، طبس، دزفول، رعد، تور‌ام یک، سامانه راداری بشیر، صیاد، قدر F بخش دیگری از برنامه رژه روز گذشته نیروهای مسلح بود‌.

بزرگ‌ترین رزمایش مشترک ارتش و سپاه

دورتر از تهران در مراسمی که در کنار آب‌های نیلگون خلیج فارس برگزار شد، سرتیپ محمدرضا قرایی‌آشتیانی، جانشین رئیس ستاد کل نیروهای مسلح گفت: آمریکا و رژیم صهیونیستی می‌دانند که توان دفاعی و قدرت نظامی ایران سرنوشت هر سناریو و تعرض محتمل را تغییر خواهد داد و جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با گردن‌کشان زورگو اهل مماشات و سازش نیست‌. وی با اشاره به اقدام اخیر رژیم پلید صهیونیستی در لبنان که جامعه جهانی را به مخاطره انداخته و باب جدیدی را در کشتارجمعی ظاهر ساخت، اظهار کرد: اقدام رژیم صهیونیستی نه تنها هیچ دستاوردی برای آنان نداشته، بلکه شرایط را برای این رژیم جعلی سخت‌تر خواهد کرد؛ البته سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال منطقه و نظام بین‌الملل، استقرار صلح، ثبات و آرامش است؛ اما با هرگونه مداخله، بی‌نظمی و اقدامات تحریک‌آمیز و تجاوز به حقوق ملت‌ها و اعمال فشار بر کشورها و مردم منطقه از ناحیه هرکس چه دشمنان آمریکایی و صهیونیستی باشد و چه از ناحیه ایادی کم خرد آنان مخالف هستیم و از هر طریق ممکن در مقابل آن ایستاده و به تکلیف خودمان عمل می‌کنیم.

به گزارش «ایسنا»، وی گفت: هم آمریکا و هم رژیم جنایتکار و کودک‌کش صهیونیستی بر این واقعیت کاملا واقف هستند که توان دفاعی و قدرت نظامی جمهوری اسلامی ایران سرنوشت هر سناریو و تعرض محتمل را تغییر خواهد داد، جمهوری اسلامی ایران در مواجهه با گردن‌کشان زورگو و جاه طلبان دنیا‌پرست اهل مماشات و سازش نیست و ما در اصول و مرام خودمان به هیچ‌وجه با ظلمت و تاریکی کنار نخواهیم آمد.

سردار علیرضا تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز درحاشیه این مراسم گفت: رهبر معظم انقلاب به‌صورت مستقیم پیشرفت‌های نظامی کشور را رصد می‌کنند، بنابراین در مجموعه ارتش و نیروی دریایی سپاه کارهای بزرگی را در رژه امسال شاهد بودیم. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: ما هر روز بر پیشرفت تجهیزات نظامی کشور و تنوع آن افزوده‌ایم و این کار همچنان ادامه دارد. در رژه دریایی خلیج فارس، انواع ناوشکن‌ها، ناوهای موشک‌انداز، زیردریایی‌های کلاس غدیر و فاتح، هاورکرافت‌ها، قایق‌های تندرو و شناورهای بسیج مردمی شرکت داشتند. ازسوی دیگر امیردریادار شهرام ایرانی، فرمانده نیروی دریایی ارتش از اجرای بزرگ‌ترین رزمایش مشترک نیروی دریایی ارتش و سپاه به زودی خبر داد.

--> اخبار مرتبط