چهارشنبه 4 مهر 1403

رویوران: رژیم صهیونیستی یک نسل‌کشی به تمام‌معنا انجام داده است / زارعی: حمله زمینی اسرائیل به لبنان می‌تواند آخرین فضای حیات آن را شکل دهد

خبرگزاری خبرنگاران جوان مشاهده در مرجع
رویوران: رژیم صهیونیستی یک نسل‌کشی به تمام‌معنا انجام داده است / زارعی: حمله زمینی اسرائیل به لبنان می‌تواند آخرین فضای حیات آن را شکل دهد

رویوران درباره جنگ بزرگی که از آن صحبت شده بود، اظهار داشت: رژیم صهیونیستی به یک جنگ فراگیر تهدید می‌کند. جنگ فراگیر را باید تعریف کرد. اگر منظور حملات هوایی است که همین الان دارد اتفاق می‌افتد و شدت و ضعف پیدا می‌کند، اما اگر منظور حمله زمینی است، قطعا تا همین الان دور از انتظار است. به این دلیل که حداقل رژیم صهیونیستی به شش لشکر نیاز دارد تا به لبنان حمله کند.

وی درباره حمله زمینی رژیم اسرائیل به جنوب لبنان گفت: منطقه جنوب لبنان کوهستانی است. این منطقه مثل غزه نیست؛ هموار نیست؛ دشت نیست؛ منطقه کوهستانی است. حرکت در بین کوه‌ها و دره‌ها است و حزب‌الله قطعا برنامه بسیار وسیعی در دره‌ها تدارک دیده و اگر رژیم اسرائیل جرأت کند تا حمله زمینی انجام دهد، به تصور من بزرگترین اشتباه عمر خودش را انجام داده است.

زارعی در ادامه گفت: در مورد جنگ کنونی که به صورت خاص به منطقه شمالی فلسطین و منطقه جنوبی لبنان کشیده شده، سرجمع یک چیزی در حدود هشت‌هزار تا 9 هزار کیلومتر مربع از مساحت لبنان و فلسطین درگیر شده است. این جنگ برای این انجام می‌شود تا اسرائیلی‌ها بتوانند پیروزی در غزه را به دست بیاورند؛ چون جمع‌بندی‌های رژیم اسرائیل این است که تا زمانی که جبهه غزه از سوی جبهه‌های شمالی یعنی حزب الله و از جبهه جنوبی یعنی یمن و از جبهه شرقی یعنی عراقی‌ها مورد حمایت قرار می‌گیرد امکان بستن پرونده غزه وجود ندارد.

احتمال حمله زمینی رژیم اسرائیل به جنوب لبنان وجود دارد

وی همچنین گفت: در مورد جنگ نمی‌شود حرف قاطعانه زد، چون جنگ محصول سلسله اقدامات، تصورات، تصمیمات و پیامد‌ها، مسائل غیرمترقبه و غیرمنتظره است. اما آن چیزی که تقریبا از تحولات می‌شود فهمید این است که صهیونیست‌ها گویا خودشان را برای یک سطحی از حمله زمینی به لبنان آماده کرده‌اند. گویا اسرائیلی‌ها در حال مزه‌مزه کردن عملیات زمینی‌اند، به خاطر همین، سیدحسن نصرالله در آخرین سخنرانی خود به این مسأله اشاره کرد و گفت که اگر رژیم اسرائیل می‌خواهد وارد شود، ما منتظریم به آنها خوش‌آمد بگوییم؛ بنابراین جمع بندی این است که احتمال حمله زمینی اسرائیل به جنوب لبنان وجود دارد، منتها درباره سطح آن محل اختلاف دارد.

زارعی در ادامه گفت: رژیم صهیونیستی در شرایط مرگ و زندگی است و اگر دست به حمله زمینی بزند، پاسخ نسبتا روشنی دارد. اسرائیلی‌ها این صحنه را قبلا انجام داده‌اند. در جنگ 33 روزه تا حدی تلاش کردند که این کار را انجام بدهند، اما این کار عملا به نتیجه نرسید و اسرائیلی‌ها نتوانستند به نتیجه برسند.

زارعی همچنین افزود: ما مطمئنیم که اگر اسرائیلی‌ها دست به چنین ریسکی بزنند و احتمال آن را هم می‌دهیم، پیامد این مسئله برای آنها بسیار سهمگین و بالا خواهد بود و حزب‌الله لبنان برای این مسأله آمادگی دارد. پاسخی که حزب‌الله در پاسخ به اقدامات اسرائیل انجام داد تقریبا یک شتاب بی سابقه‌ای داشت. این نشان‌دهنده این است که کار‌های قبلی اسرائیل در مسئله پیجرها، زدن فرماندهان و... نتوانسته تاثیری در آرایش نظامی یا توان نظامی مقاومت بگذارد.

غرب از زمان اعلام موجودیت غاصبانه رژیم اسرائیل، برتری نظامی آن را در منطقه تضمین کرد

رویوران گفت: در علوم استراتژیک بحث داشتن قدرت بازدارندگی برای هر ارتشی یک اصل است. این متکی به چیست، متکی به قدرت یکسره‌سازی است. غرب از روزی که اسرائیل اعلام موجودیت غاصبانه کرد، برتری نظامی این رژیم در منطقه را تضمین کرد. پیشرفته‌ترین سلاح‌ها را در اختیارش قرار دادند و این رژیم در مقابل ارتش‌های رسمی عربی با این برتری قدرت یکسره کنندگی داشت و جنگ‌ها را در چند روز انجام می‌داد.

او ادامه داد: اسرائیل حدود یکسال است که در حال جنگ با غزه است و نمی‌تواند یکسره‌سازی کند. از دست دادن یکسره‌سازی آغاز یک بحران در ابعاد نظامی است. برای هر نظامی، این نکته بسیار اهمیت دارد. رژیم صهیونیستی یک برنامه‌ریزی روی لبنان انجام داده است؛ بحث پیجرها، بحث بی‌سیم‌ها، بحث زدن فرماندهان، همه این‌ها یک نقاط ضعفی دارد و و به لحاظ اطلاعاتی و عملیاتی یک نقطه قوت برای دشمن است؛ لذا این تصور را داشت که حزب‌الله عقب‌نشینی می‌کند و جبهه لبنان از غزه منفک می‌شود، اما اتفاقی که افتاد این بود که سید حسن نصرالله آمد و گفت که ما از غزه منفک نمی‌شویم، یک نفر از شهرک‌نشینان شمال فلسطین اشغالی هم برنمی‌گردد، مگر اینکه در غزه آتش بس شود. این نشان می‌دهد که این تصور و محاسبات اسرائیل کاملا اشتباه بوده است.

کارشناس مسائل غرب آسیا افزود: در جنبش‌ها معمولا جایگزینی به سرعت انجام می‌گیرد، به دلیل اعتقاد و شهادت طلبی این مسائل. این موضوعات می‌تواند بحران ایجاد کند، اما بحران جزئی. اگر فرماندهی و ارتباطات به هم ریخته بود، حزب‌الله نمی‌توانست در یک روز چهارصد موشک شلیک کند. این نشان می‌دهد که محاسبه اسرائیل در ارتباط با لبنان اشتباه بوده است، اظهارنظری که نتانیاهو کرد و گفت که شاید ما ناچار شویم آتش بس با غزه و مبادله اسراء را بپذیریم آغاز عقب نشینی اسرائیل از محاسبات اشتباهی است که در لبنان انجام داده است.

رویوران درباره آتش بس اظهار داشت: در مقابل حزب‌الله، برای اسرائیل و نتانیاهو هیچ راهی جز عقب نشینی وجود ندارد. ممکن است حمله زمینی صورت گیرد، هیچ‌کس نمی‌تواند با قطعیت صحبت کند، اما اسرائیل می‌داند که اگر این کار را انجام دهد، کل فلسطین اشغالی تحت آتش‌باری قرار می‌گیرد.

وی همچنین ادامه داد: در فلسطین اشغالی چنین چیزی وجود ندارد که جمعیت جابه‌جا شود، لذا زدن کل فلسطین یعنی از هم پاشیده شدن این نظام و این رژیم که بسیار ریسکی است و بنده بعید می‌دانم رهبران این رژیم بتوانند تحمل کنند.

زارعی در پاسخ به این پرسش که اگر نتانیاهو از مواضعش کوتاه نیاید، آیا شاهد غزه دومی را در لبنان خواهیم بود، گفت: در همین دو سه روز اخیر، ما شاهد سه شکست توامان اسرائیل بودیم. اول؛ شکست اطلاعاتی، دوم؛ شکست نظامی و سوم؛ شکست اخلاقی.

وی ادامه داد: اسرائیل می‌گوید که تا مسأله حزب الله را حل نکنم، مسئله در غزه حل نمی‌شود، راست هم می‌گوید. بدون خاموش شدن شلیک‌های حزب‌الله نمی‌تواند پرونده غزه را ببندد. این حرف درست است، اما سید حسن نصرالله قاطع و رسما اعلام کرد که این شلیک‌ها ادامه دارد، و کلیدش این است که جنگ غزه را متوقف شود. براساس این موضوع اسرائیل در یک منگنه قرار گرفته است و در یک شرایط سخت قرار گرفته است.

او ادامه داد: همه سوال می‌کنند و به اسرائیل می‌گویند که یک سال است که می‌جنگی و اسرائیل با این وجود طولانی‌ترین جنگش را تجربه می‌کند و جنگ فعلی غزه طولانی‌ترین جنگ اسرائیل است و مبهم‌ترین صحنه جنگ برای اسرائیل هست که افق اصلا برای اسرائیل افق روشنی نیست و هیچ چیزی در دنیا یک افق روشن توام با پیروزی مشخصی را برای اسرائیل پیش بینی نمی‌کند. بازتاب این فشار روحی روانی برای اسرائیل چیست، جنایاتی که در جنوب لبنان در ضاحیه بیروت و در بعضی جا‌ها می‌کند، این هاست.

زارعی در ادامه خاطرنشان کرد: تهاجم زمینی سال 2006 اتفاق افتاده است و اسرائیل‌ها در جنگ سی و سه روزه با افتضاح از جنوب لبنان فرار کردند. امروز خودشان می‌گویند که قدرت حزب‌الله نسبت به قبل بیست برابر شده است. اگر اسرائیلی‌ها این نادانی بکنند که احتمالش هم وجود دارد، واقعا به یک لبه پرتگاهی خودشان را رساندند که آن لبه پرتگاه برای آنها می‌تواند آخرین فضای حیات را شکل دهد.

رویوران درباره حمایت یمن از لبنان گفت: حزب‌الله به اندازه کافی نیرو دارد و تا الان اعلام نکرده است. امااگر نیاز پیدا شد، قطعا عراق، یمن می‌توانند نیرو اعزام بکنند.

وی همچنین ادامه داد: یکی ازمهمترین دستاورد‌های طوفان الاقصی چیزی که عرب‌ها می‌گویند وحدت ساحت یا وحدت جبهه‌ها است. این وحدت انفکاک‌ناپذیر است و نقطه قوت محور مقاومت است، آنچه که در لبنان اتفاق میفتد، تلاش رژیم صهیونیستی برای انفکاک است. تمام تلاش‌های رژیم صهیونیستی برای جداسازی محور مقاومت به نتیجه نرسید.

کارشناس مسائل غرب آسیا همچنین گفت: رژیم صهیونیستی یک نسل‌کشی به تمام‌معنا انجام داده است. در مقابل دوربین آدم می‌کشد، ساختمان‌ها را پایین می‌آورد و تمام جنایت‌ها را برخلاف تمام مقررات بین المللی انجام می‌دهد، ولی وحدت مقاومت یک ارزش است و یک ما‌به‌ازا دارد؛ در صحنه و معادله نظامی که قطعا از یکدیگر جدا نمی‌شوند و این اتفاقا یکی ازعناصر پیروزی و ارتقای جایگاه محور مقاومت در سطح منطقه است.

زارعی گفت: یک جنگ مقاومتی داریم علیه یک جنگ نسبتا کلاسیک. اخیرا اسرائیلی‌ها ترکیب کردند، یک جنگ ترکیبی از جنگ سخت و نرم با هم همراه کردند، جنگ اطلاعات، جنگ تکنولوژی و جنگ‌های دیگر. حدود دوازده جنگ را اسرائیل تا الان ترکیب کرده است.

وی همچنین ادامه داد: عملیات مقاومتی لبنان براساس استاندارد‌های خودش در حال مدیریت است. مختل کردن سیستم نظامی دشمن، سیستم اطلاعاتی دشمن، سیستم مدیریتی دشمن در صنایع مدنی و غیرمدنی جزو اهداف مقاومت لبنان است. به تناسب این هدف‌گذاری عراقی‌ها، یمنی‌ها، لبنانی‌ها و بقیه ورود کردند و صحنه را با یک آهنگ مشخصی بدون اینکه تعجیل داشته باشند، پیش می‌برند.

خبرنگار: مهسا حنیفه