جمعه 13 مهر 1403

زنان در سیره عملی و اندیشه‌ای امام (ره) جایگاه برجسته‌ای دارند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زنان در سیره عملی و اندیشه‌ای امام (ره) جایگاه برجسته‌ای دارند

تهران - ایرنا - دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب با بیان اینکه نقش زن در سیره عملی و اندیشه‌ای امام راحل جایگاه برجسته‌ای دارد، افزود: زنان مدیون افکار و اندیشه امام خمینی (ره) هستند.

انقلاب اسلامی و به دنبال آن پیروزی حق بر باطل، بستری را فراهم ساخت که زنان مسلمان بتوانند شخصیت، هویت، مقام و منزلت خویش را بازیابند. تحول فکری و روحی بزرگی که از اندیشه امام خمینی (ره) سرچشمه گرفته است آنجا که عنوان می‌کند زن، علاوه بر این که قادر به نقش آفرینی در فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی است، توانایی حضور در عرصه‌های اقتصادی، خودکفایی و تقویت بنیه سیاسی را نیز دارد؛ می‌تواند سختی‌ها را درنوردد و همگام با مردان در عرصه‌های مختلف گام بردارد و افتخارآفرین امت و ملت خود باشد.

اندیشه بزرگی که زهرا شجاعی دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب روز چهارشنبه در گفت وگو با خبرنگار حوزه زنان و خانواده ایرنا، آن را چراغ راهی برای توانمندی و قوت زنان جامعه ایران و سایر کشورهای اسلامی دانست و افزود: یکی از نقاط عطف و برجسته دیدگاه حضرت امام (ره) در ارتباط با اسلام و نظام جمهوری اسلامی، نوع رویکرد ایشان نسبت به جایگاه و نقش زن است.

وی ادامه داد: در زمانی با این تفکر و اندیشه مواجه شدیم که برداشت از اسلام در جامعه داخلی ایران و جامعه جهانی برداشتی غلط، محدود، متحجرانه، ناکارآمد و ضعیف بود در حالی که در سیره اهل بیت (ع) و آیات قرآن غیر از این نظر واقع بود.

این فعال سیاسی و معاون امور زنان و خانواده در دولت اصلاحات، با تاکید بر اینکه زنان مدیون این افکار و اندیشه امام (ره) هستند که با تفکر و رهنمودهای خوب خود، راه را برای تلاش، فعالیت و مشارکت گسترده زنان فراهم کردند، خاطرنشان کرد: زنان هم بخوبی در جهت پیشبرد اهداف و آرمان های حضرت امام (ره) در راستای تحقق یک نظام اسلامی نقش اساسی و موثری ایفا کردند تا آنجا که بنیانگذار انقلاب بارها عنوان کردند که زنان رهبر انقلاب هستند.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب ادامه داد: اهمیت این اندیشه آنجا دوچندان می شود که شاهدیم این دیدگاه و نگرش نه از سوی فردی به عنوان رهبر سیاسی بیان می‌شود بلکه از سوی یک مرجع دینی و مجتهد جامع الشرایط و مرجع تقلید مطرح می‌شد و بنابراین راه هرگونه اعتراض و خدشه به این نگرش دینی را می‌بست. بنابراین نظر امام (ره) نه یک نظریه صرفا سیاسی به این معنا که برای پیشبرد اهدافشان باشد که بخواهند مطرح کنند بلکه نوع برداشت و تفکری دینی بود.

شجاعی در بخشی دیگر از این گفت وگو، با تاکید بر اینکه در بررسی نقش زن از دیدگاه امام (ره) هم باید به سخنان و بیانات و هم به روش عملی که ایشان در ارتباط با خانواده خود داشتند، پرداخت، تصریح کرد: آنجا که شاهدیم امام (ره) نه تنها اجازه فعالیت اجتماعی به دختران خود می‌دادند بلکه آنان را تشویق و تایید می‌کردند. یکی از دختران امام راحل در شهر قم موسسه خیریه بزرگی را تاسیس کرد و سال‌های سال مشغول خدمت رسانی به آحاد مردم است. دختر دیگر ایشان حزب سیاسی به نام جمعیت زنان جمهوری اسلامی را تاسیس کرد. عروس امام (ره) هم در حوزه علم و اندیشه و عرفان تدریس و تحقیق می‌کند.

وی ادامه داد: این حرکت و مجوز فعالیت امام (ره)، بسیار شجاعانه و قابل قدردانی در بازه زمانی خود است. ایشان حتی در رابطه با حجاب هم نگاهی متعادل داشتند و شاهد بودیم که همراهان سایر مراجع با پوشش روبند در جوامع حاضر می‌شدند اما خانواده امام (ره) با رعایت کامل حجاب اسلامی اما بدون روبند رفت و آمد می‌کردند. این کار برای آن محیط و جامعه قابل توجه بود.

دبیرکل مجمع زنان اصلاح طلب با بیان اینکه در رفتار و مشی سیاسی امام (ره) باید ظرف زمان را در نظر گرفت، یادآور شد: برخی خطابه‌های حضرت امام (ره) شاید امروز قابل هضم تر باشد اما در زمانی بیان می‌شد که اکثر مراجع حضور زنان در جامعه را لازم نمی‌دیدند. شرایطی که دانشگاه رفتن و ادامه تحصیل زنان تایید نمی‌شد و گاه تقبیح می‌شد.

تاکید امام (ره) بر حضور زنان در عرصه سیاسی 

شجاعی درباره نظر امام (ره) برای فعالیت سیاسی زنان خاطرنشان کرد: امام (ره) برای اصلاح نگرش جامعه خدمات بسیاری انجام دادند مثلا در هیات اعزامی به اتحاد جماهیر شوروی، خانم مرضیه دباغ را در ترکیب هیات اعزامی قرار دادند. ایشان می‌خواستند به جامعه و سیاستمداران و مسئولان این را تفهیم و ثابت کنند که در حوزه مشارکت سیاسی فرقی میان زن و مرد نیست.

این فعال سیاسی با یادآوری اینکه امام (ره) نخستین حکم فرمانده نظامی را به یک زن دادند و طبق دستور ایشان خانم دباغ فرمانده سپاه همدان شدند، گفت: بنابراین سیره و رفتار و اندیشه های بلند امام (ره)، فضای باز و مناسب و مساعدی برای حضور و مشارکت زنان فراهم کرد. این پیام بزرگی به دنیا داد که زن مسلمان در چارچوب محصور نیست بلکه در عرصه های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و نظامی همواره دوشادوش مردان حضور و مشارکت دارد. در واقع امام (ره)، باورهای غلط و حاکم در مورد زنان را زدود و از صحنه اندیشه ها پاک کرد و مدل جدیدی از زن مسلمان را به دنیا معرفی کرد.

از: فاطمه دهقان نیری

*س_برچسب‌ها_س*