یک‌شنبه 15 مهر 1403

زنجان در هفته‌ای که گذشت

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زنجان در هفته‌ای که گذشت

زنجان - ایرنا - افتتاح نخستین پایانه صادراتی فرش ایران و کاهش سن ابتلای بیماران کرونایی در زنجان از مهمترین رویدادها و عناوین خبری این استان در هفته گذشته بود.

** نخستین پایانه صادراتی فرش دستباف ایران روز سه شنبه با حضور معاون روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری، معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و رییس سامازن توسعه تجارت ایران، رییس مرکز ملی فرش ایران و مسوولان استان در زنجان افتتاح شد.

** استاندار زنجان گفت: برای همه روستاهای زنجان منظومه روستایی دهستان، سند اشتغال و سند توسعه اقتصادی روستایی تدوین و ارائه شده است.

** معاون توسعه روستایی و مناطق محروم رییس جمهوری گفت: با عنایت دولت سهم اشتغال روستاییان در سبد اشتغال کشور از سه تا پنج درصد در سال 95 به 29.5 درصد تا امروز رسیده است.

** معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در شرایطی که ویروس کرونا میزان تجارت بین‌المللی را 14 درصد کاهش داد، میزان صادرات غیرنفتی کشور در 6 ماه ابتدای سال به 13.5 میلیارد دلار رسید.

** رییس سازمان توسعه تجارت ایران گفت: برای هر میزان فرش دستبافت تولیدی در کشور بازار فروش وجود دارد و پتانسیل صادرات فرش دستبافت ایران بی‌نهایت است.

حمید زادبوم در مراسم افتتاح پایانه صادراتی تخصصی فرش دستبافت ایران در زنجان در محل دایمی نمایشگاه های بین المللی کاسپین زنجان، اظهار داشت: گشایش این پایانه می‌تواند در تولید، اشتغال و صادرات فرش تحرک ایجاد کند. وی با اشاره به لزوم افزایش و تداوم حمایت‌ها از صنعت فرش دستبافت، خاطرنشان کرد: در نظام بین‌الملل که فرش دستبافت به عنوان یک کالای لوکس مطرح است، نباید صادرات ما در این زمینه کم باشد.

** رییس موسسه فرهنگی اکو گفت: با توجه به اینکه در دنیا، ایران را با هنر فرش دستبافت می‌شناسند می‌توان فرش را پرچم فرهنگی کشور دانست.

سرور بختی در مراسم گشایش پایانه صادراتی تخصصی فرش دستبافت در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی کاسپین، افزود: امروزه صنعت قالی بافی در بسیاری از دیگر کشورهای جهان هم رشد و نمو کرده با این حال دنیا مهد فرش دستبافت را متعلق به ایران می‌داند.

** نماینده مردم زنجان و طارم در مجلس شورای اسلامی گفت: دشمنان به هر نحوی تلاش می‌کنند نشان دهند که در کشورمان 2 دستگی وجود دارد و بناست که یک فتنه در کشور شکل بگیرد که در این ارتباط رسانه‌های جمعی به سمت ایجاد وحدت گفتمان و وحدت فکری حرکت و از بروز شایعات جلوگیری کنند.

** معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی ودرمانی استان زنجان گفت: بیماری کرونا در تمام طیف سنی وجود دارد و اغلب و عمده بیماران در این استان را افراد بالای 40 سال تشکیل می دهند که نسبت به موج دوم نیز، سن ابتلا 10 سال کاهش یافته است.

** مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان زنجان با بیان اینکه تسهیلات جبران خسارت کرونا تقاضا محور است، گفت: با توجه به اینکه مهلت ثبت نام برای این تسهیلات تمام شده است، ولی ما هنوز سامانه را نبسته‌ایم و این فرصت برای هم‌استانی‌ها وجود دارد که همچنان در سامانه کارا ثبت نام کنند.

** مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان زنجان گفت: میزان آگهی پرداختی به 32 رسانه استان در سال گذشته پنج میلیارد و 282 میلیون ریال و این رقم در 6 ماهه اول امسال 2 میلیارد و 250 میلیون ریال برای 27 رسانه استانی بوده است.

** مدیرکل امور اجتماعی استانداری زنجان گفت: مجموع کمک‌های مردمی و مومنانه در 6 ماه نخست امسال 60 میلیارد تومان برآورد شده که رقم قابل توجهی است.

**مدیرکل راه آهن منطقه شمال‌غرب کشور گفت: طی 6 ماهه نخست سال جاری رونق فعالیت‌های اقتصادی در استان زنجان موجب رشد 288 درصدی تن کیلومتر بار جابجا شده نسبت به مدت مشابه سال قبل در راه آهن منطقه شمال‌غرب شد.

** مسؤول شبکه فراهم آوری پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان زنجان گفت: کبد و کلیه‌های شهروند خدابنده‌ای که دچار مرگ مغزی شده بود به بیماران نیازمند اهدا شد تا دوازدهمین مورد اهدای عضو استان در سال جاری به ثبت برسد.

**مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی زنجان گفت: 771 پروانه تولید انفرادی و کارگاهی صنایع دستی در این استان طی 6 ماهه اول امسال صادر شد.

*س_برچسب‌ها_س*