چهارشنبه 18 مهر 1403

زنجان 35 درصد نیاز زیتون کشور را تامین می‌کند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
زنجان 35 درصد نیاز زیتون کشور را تامین می‌کند

زنجان - ایرنا - دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان گفت: زیتون، محصول مهمی برای استان زنجان بوده و باغ‌های خوب و پرمحصولی در این استان وجود دارند به طوریکه 35 درصد نیاز زیتون کشور از طریق تولید در استان زنجان تامین می‌شود.

حمید توکلی شامگاه سه‌شنبه در دومین جلسه کمیته زیتون، ذیل شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی استان که با حضور نمایندگان بخش دولتی و فعالان بخش خصوصی برگزار شد، اظهار داشت: بخشی از نیاز زیتون کشور از تولیدات داخلی تامین می‌شود و زیتون محصول مهمی است که باید مورد توجه مسؤولان دولتی و استانی قرار گیرد.

وی با اشاره به برنامه‌های اتاق بازرگانی زنجان در سال 1399 و تدوین نقشه راه صادراتی محصولات تولیدی استان، ابراز کرد: افزایش صادرات به کشورهای همسایه و حوزه اوراسیا، یکی از برنامه‌های نقشه راه صادراتی اتاق بازرگانی زنجان است.

توکلی خاطرنشان کرد: 70 درصد صادرات استان در حوزه روی و صادرات مواد خام است اما در این بین، صادرات محصولات کشاورزی نیز باید به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

دبیرکل اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان افزود: در جلسات کارشناسی ذیل شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی در سال گذشته نیز مباحث مهمی از سوی فعالان بخش خصوصی و نمایندگان دستگاه‌های دولتی، طرح و بررسی و برای پیشنهاد به شورای گفت و گو ارجاع و در آنجا به تصویب و اجرا درآمد.

رییس شورای ملی زیتون ایران نیز با بیان اینکه 60 درصد فروش زیتون از اواسط اسفند تا اواخر فروردین‌ماه و به نوعی مربوط به بازار شب عید است، گفت: در حال حاضر 60 درصد مازاد محصول زیتون تولید شده در انبارها است.

مهدی عباسی با اشاره به آسیب دیدن صنایع تبدیلی و تولیدکنندگان زیتون در پی شیوع ویروس کرونا، اظهار داشت: در تولید نهال و فروش آن نیز به طور میانگین، عملکرد مطلوبی را نشان نمیدهد.

وی در خصوص صادرات محصول زیتون، خاطرنشان کرد: این امر نیازمند برندسازی بوده و برای این کار باید مجوز بهره‌برداری برای واحدها صادر شود که آن نیز مشکلات خاص خود از جمله مجوزهای مربوط به محیط زیستی را دارد.

عباسی گفت: 32 واحد صنعتی و 150 واحد سنتی تولید زیتون در استان زنجان در حال فعالیت هستند.

وی ابراز کرد: آماده تعامل و همکاری برای حل مشکل با دستگاه‌های اجرایی در خصوص تولیدات محصول زیتون و مشکلات واحدهای تولید این محصول هستیم.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی زنجان نیز با اشاره به برگزاری جلسه ویدئوکنفرانس با رایزن بازرگانی کنسولگری ترکیه در تبریز، گفت: در این جلسه موضوعات مختلف، مورد بحث و تبادل نظر 2 طرف قرار گرفت که از آن جمله می‌توان به همکاری مشترک پیرامون محصول زیتون با طرف ترکیه‌ای اشاره کرد.

مهدی رنگ‌رونا افزود: در این جلسه با پیشنهاد اتاق بازرگانی زنجان، برگزاری سمیناری مشترک در رابطه با محصول زیتون ارائه شد که مورد قبول طرف ترک قرار گرفت و هماهنگی‌ها در این رابطه در دست انجام است.

وی اظهار داشت: هدف از برگزاری این سمینار، بهره‌گیری از تجربیات تولیدکنندگان طرف ترک، ارتقای تکنولوژی و توان تولیدی ماشین‌آلات و فرآوری حوزه زیتون استان زنجان است.

رنگ‌رونا خاطرنشان کرد: در حال حاضر یونان با تولید 25 نوع ارقام زیتون در دنیا حرف اول را می‌زند و کشورهایی مانند ایتالیا و اسپانیا نیز از صنایع پیشرفته در تولید و فرآوری محصولات زیتون برخوردار هستند.

مدیرکل سازمان تعاون روستایی استان زنجان نیز گفت: بر اساس آمار رسمی وزارت جهاد کشاورزی، میزان تولید زیتون کشور بین 105 تا 115 هزار تن در سال است.

محمود نوری اظهار داشت: در برنامه افق سال 1404 افزایش تولید این محصول پیش‌بینی شده بود اما کشورهایی مانند ایتالیا، اسپانیا، ترکیه و یونان، تولیدات میلیونی زیتون در سال را دارند.

وی اظهار داشت: روغن زیتون مورد نیاز کشور 13 هزار تن است در حالی که بیش از 6 هزار تن در کشور تولید شده و بقیه واردات می‌شود.

نوری خاطرنشان کرد: از جمله پیشنهادات برای حمایت از زیتون در شرایط کنونی، موضوع خرید تضمینی این محصول از سوی دولت است.

مدیر صنایع تبدیلی و غذایی سازمان جهاد کشاورزی استان زنجان نیز گفت: همه جوامع، بحث و دغدغه امنیت غذایی ملت‌های خود را دارند.

بهاره دادلویی اظهار داشت: برندسازی، مهمترین موضوع در بحث صادرات بوده و این مهم به دست بخش خصوصی امکان‌پذیر است.

*س_برچسب‌ها_س*