شنبه 8 اردیبهشت 1403

سخن نغز سعدی در مورد تفاوت آرامش، آسایش و آرایش / حضرت حجت زنجیره‌ی انسانیتِ فرادینی تشکیل خواهد داد

وب‌گاه خبر آنلاین مشاهده در مرجع
سخن نغز سعدی در مورد تفاوت آرامش، آسایش و آرایش / حضرت حجت زنجیره‌ی انسانیتِ فرادینی تشکیل خواهد داد

محمد شیروانی می‌گوید هر چقدر جهان، جریان مهدویت را عاری از قیود، ملی، اعتقادی و شخصی ببیند پیوند بهتری با آن برقرار خواهد کرد بنابراین سربازان واقعی ایشان کسانی هستند که در فراگیری پیام ایشان بیشتری تلاش را داشته باشند.

به گزارش مبلغ محمد شیروانی مدرس سطح عالی حوزه علمیه قم و دانش آموخته رشته فلسفه است. ایشان پژوهشگر برگزیده سال 1402 در جشنواره ی ایده های پژوهشی کل حوزه های علمیه کشور بوده و در گذشته، مسئولیتهایی همچون مشاور فرهنگی معاون وزیر راه و شهر سازی را بر عهده داشته است. از وی کتبی مانند «شرح حکمی خمسه نظامی گنجوی»، «هستی هوشمند» و «عرفان حماسی در شاهنامه فردوسی» به چاپ رسیده است. آقای شیروانی هم‌اکنون معاون پژوهشی حوزه علمیه امام حسین عسکری (ع) در تهران هستند. به مناسبت سالگرد میلاد حضرت مهدی (عج) با ایشان در مورد بایسته های مهدویت در عصر حاضر به گفتگو نشسته ایم:

مبلغ: طبق برخی روایات، جهان در عصر ظهور از ظلم و ستم پر می‌شود از طرفی، بسیار مطرح می‌شود که شرط ظهور حضرت حجت (عج)، رشد عقلی بشریت و آمادگی برای درک و پذیرش امام هست. برخی تصور می‌کنند نوعی تضاد در این میان هست. نظر شما چیست؟

انسان معاصر با تعریف خود بر این اساس که قرار است آرامش و لذت و منفعت را از خودخواهی، برون‌خواهی، صورتخواهی و تجمل‌خواهی به دست بیاورد به سمت جریانی رفته است که انسان را به معنا و تعادل دعوت نمی‌کند و وقتی که این تفسیر از انسان فراگیر شود و این تفسیر بخواهد بر جای حقیقت آرامش، لذت و رضایتمندی بنشیند، چنین چیزی به معنای ظلم است. ظلم لزوماً یک امر فعلیت یافته‌ی محض نیست بلکه ظلم به این معناست که انسان از مسیر حقیقت خارج شود.

عصر مهدوی در هنگامه ای است که بشر خسته از صورت‌خواهی و فرد خواهی است به همین جهت است که بشر یک فریاد جمعی برای برون‌رفت از معضلات درونی و تعاملاتی خود می‌زند و رویکرد و گقتمان خود را تغییر می دهد. در واقع وقتی سه حقیقت به هم پیوند خورد یعنی؛ اولاً خواسته ظهور موعود به صورت حضوری و حقیقی ارائه شود و دوماً جمعی باشد و سوماً اینکه به سمت معنا باشد، آن موقع هست که موعود از میانه مردم در جایگاه یک رهبر معنوی، همگان را به سمت حقیقت مشترک دعوت خواهد کرد.

مردم تصور می‌کنند که آرامش در آرایش است ولی بعد از مدتی می فهمند که به قول سعدی

خنک ان را که آسایش مرد و زن / گزیند بر آرایش خویشتن

به این معنا که ای انسانها اگر به دنبال آرامش درونی هستی لازم نیست که آسایش خود را به هم بزنید و ضروریات لزیست خود را تقلیل بدهید بلکه فقط کافیست که اضافات زیست خود را که همان آرایش باشد به کسانی بدهید که ضروریات زیست خود را که همان آسایش است، ندارند و در این معادله دادوستد، آرامش را به دست خواهید آورد.

البته باید اضافه کنم بشر در عصر حضرت حجت آرامش را در غیر آساش داشتن هم به دست خواهد آورد ولی حضرت حجتو تیم ایشان به دنبال این هست که آسایش جمعی را برای انسان رقم بزند.

مبلغ: آموزه جهانی شدن و بزرگ شدن انسان در عصر جدید، چه ارتباطی میتواند با موضوع مهدویت داشته باشد؟ آیا این موضوع میتواند به درک بهتر بشر امروز از وجود امام زمان بینجامد؟

یکی از سوالات جدی در حوزه مهدویت این است که حضرت حجت با چه ابزاری میتواند تخاطب عمومی در جهان پیدا کنند. این کار یکی از مشکل ترین کارها است. اینکه بتوانید یک گفتمانی انتخاب کنید و با هسته مرکزی افکار همه انسانها بماهو انسان، ارتباط بگیرید کار بسیار مشکلی است. بنابراین چیزی که در مورد حضرت حجت مطرح است اینست که باید ببینیم که چه چیزی جنبه اشتراکی همه مردمان روی زمین خواهد بود و با پیدا کردن آن امر مشترک، بدانیم که ایشان با استفاده از همان رویکرد و گفتمان به سراغ بشر خواهد رفت. اگر ایشان بخواهد فقط نماینده یک دین، مکتب یا ملت خاص باشد قطعاً مخاطب خود را از دست خواهد داد. مهم نیست که ایشان از کدام ملت، دین یا مکتب ظهور خواهد کرد بلکه مهم اینست که میخواهد با جمع جهانیان ارتباط برقرار کند و قرار نیست که با قوت قهریه با انسانها مواجه شود و قوت قهریه برای مقابله با عده اندکی است. بنابراین باید بررسی کرد که نیاز جمعی و فراگیر انسانها چیست چون ابزار حضرت حجت همان اندیشه و گفتمان فراگیر است.

مبلغ: برخی - بدون انکار ادیان - معتقدند که آموزه انسانیت و مفاهیم انسانی برای وحدت بشریت در عصر ظهور باید قبل از تاکید بر دین خاص، در محوریت تبلیغ جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد. نظر شما چیست؟

احساس بنده اینست که هر چقدر جهان جریان مهدویت را عاری از قیود، ملی، اعتقادی و شخصی ببیند پیوند بهتری با آن برقرار خواهد کرد. بنابراین حضرت حجت باید به عنوان نماینده حقیقت، معنویت و عدالت معرفی شود. کسانی که بیشتر در فراگیری اندیشه مهدویت کوشش میکنند سربازان حقیقی حضرت حجت هستند. حضرت حجت قرار است که زنجیره ای از انسانیت را در جهان درست نماید که برای به دست آمدن آن باید قرائت خود را از مهدویت با قیود کمتری ارائه دهیم.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1876680