جمعه 13 مهر 1403

سرکوب بزرگ

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سرکوب بزرگ

تهران - ایرنا - زنجیره اعتراض‌ها در ایالت‌های متفاوت ایالات متحده امریکا نه تنها قطع نمی‌شوند، بلکه از شهری به شهر دیگر و حتی کشورهای دیگر گسترش پیدا می‌کنند.

روزنامه اعتماد در گزیده ای از گزارشی آورده است: فضای مجازی، صفحه نخست روزنامه‌ها، اخبار یک خبرگزاری‌های مطرح بین‌المللی همه و همه در قرق اتفاقاتی است که جرقه آن قریب به یک هفته پیش در مینیاپولیس زده شد و دونالد ترامپ، رییس‌جمهور نشسته در کاخ سفید نه تنها از عهده مدیریت آن برنیامد، بلکه به گسترده‌تر شدن دامنه آن هم کمک بسیاری کرد.

با گذشت 6 روز از ساعتی که یک پلیس امریکایی با گذاشتن زانوی خود بر گلوی یک مظنون سیاهپوست صدای التماس‌های او مبنی بر اینکه «نمی‌توانم نفس بکشم» را ناشنیده گرفت، معترضان به قتل جورج فلوید نمی‌گذارند آب خوش از گلوی رییس‌جمهور کشورشان پایین برود. اعتراض‌ها به قتل شهروند سیاهپوست امریکایی به سرعت رنگ و بوی ضدنژادپرستی به خود گرفت و تا بدانجا پیش رفت که نیروهای امنیتی زندانی که پلیس متهم به قتل در آن در بازداشت است مجبور به انتقال او به بخش فوق امنیتی زندان از بیم تعرض به جانش شده‌اند. در حالی که قتل سیاهپوستان توسط نیروهای پلیس و امنیتی ایالات متحده امر تازه‌ای نیست و سالانه ده‌ها مورد خشونت بی‌حد و حصر نیروهای امنیتی علیه سیاهپوستان گزارش می‌شود، اما مورد جورج فلوید می‌رود تا به حادثه‌ای تاریخ‌ساز در این کشور بدل شود. چنانکه نیک برایانت گزارشگر بی‌بی‌سی، این اعتراض‌ها را گسترده‌ترین ناآرامی نژادی در امریکا از زمان ترور مارتین لوترکینگ رهبر جنبش حقوق مدنی در سال 1968 می‌داند. تصاویر منتشر شده از اعتراض‌ها در سراسر ایالات متحده نیاز به هیچ متن خبری برای توضیح شرایط ندارند. معترضان به قتل شهروند سیاهپوست امریکایی فقط سیاهپوستان نیستند و اتفاقا آنچه مدیریت شرایط را سخت می‌کند تبدیل شدن مبارزه با نژادپرستی به یک مطالبه عمومی و فراگیر است. مطالبه‌ای تاریخی که در دوره ریاست‌جمهوری هر یک از روسای جمهور پیشین ایالات متحده هم بارها و بارها در نتیجه قتل یک شهروند سیاهپوست توسط نیروهای پلیس این کشور مطرح شده است.

با این همه عکس‌ها و فیلم‌هایی که از این دور اعتراض‌ها در سراسر ایالات متحده منتشر می‌شود، امریکای دیگری را به جهانیان نشان داده است. امریکایی که در آن نیروهای پلیس به تیم خبری در حال پوشش حوادث، حمله کرده و در حالی که به عنوان نمونه خبرنگار سیاهپوست شبکه امریکایی سی‌ان‌ان در حال گزارش زنده است به دستان او دستبند زده و دستگیرش می‌کنند. امریکایی که گلوله‌های شلیک شده از سوی نیروهای امنیتی آن به سمت مردم، به کور شدن چشم یک عکاس خبری منتهی می‌شود. امریکایی که در یک ایالت آن نیروهای امنیتی و رییس پلیس منطقه با حضور در میان جمعیت معترضان با آنها همدردی کرده و به نشانه همراهی با درخواست برای پایان دادن به نژادپرستی با آنها همقدم می‌شود، اما در شهری در چند قدمی همین ایالت، نیروی پلیس سیاهپوست با همکار سفیدپوست خود به دلیل اعمال خشونت علیه معترضان سیاهپوست درگیر می‌شود. امریکایی که رییس‌جمهورش به جای حضور در میان مردم ابتدا با انتشار توییت‌های تحریک‌کننده معترضان را با سگ و گلوله تهدید می‌کند و سپس از بیم جان خود به زیرزمین کاخ سفید که برای حفاظت از جان رییس‌جمهور در صورت حملات هوایی خارجی‌ها طراحی شده پناه می‌برد. امریکایی که نیروهای پلیس در آن با خودروهای خدمت به میان جمعیت می‌روند تا شاید بتوانند حکومت نظامی اعلام شده را به زور اعمال کنند. امریکایی که سربازی یونیفورم پوش با پلاکاردی در دست در میان معترضان حاضر می‌شود که روی آن نوشته شده است: «من برای کشوری نجنگیدم که در خیابان‌هایش خواهران و برادران سیاهپوستم را به قتل برسانید.» امریکایی که در آن هزاران معترض به یاد آخرین دقایق نفس کشیدن جورج فلوید روی زمین دراز کشیده و یکصدا فریاد می‌زنند: «نمی‌توانم نفس بکشم.» با تمام این اوصاف، دونالد ترامپ به گونه‌ای در 6 روز گذشته با اتفاق‌های رخ داده در کشورش برخورد کرده که گویا رییس‌جمهور کشور دیگری است که اتفاقا از تشدید تنش‌های داخلی در ایالات متحده سود هم می‌برد. در حالی که سیاستمدارانی از هر دو طیف

جمهوری‌خواه و دموکرات تلاش می‌کنند با گفتار درمانی از خشم معترضان بکاهند و همزمان چهره‌های ارشد کنگره از دونالد ترامپ می‌خواهند دست از توییت‌ها و اظهارنظرهای تحریک‌کننده بردارد، سکاندار کاخ سفید در سال انتخابات ترجیح می‌دهد معترضان را متعلق به گروهی تروریستی خوانده و پای کشورهای بیگانه را به پرونده اعتراض‌ها باز کند. ترامپ در شرایطی با اظهارات خود بنزین بر آتش اعتراض‌ها می‌ریزد که بازار انتقادهای خارجی از رفتار دولت و نیروهای امنیتی ایالات متحده هم گرم شده و کشورهایی که ترامپ در سه سال و نیم گذشته به هر بهانه‌ای در امور داخلی آنها دخالت کرده است انگشت اتهام خود را به سمت او نشانه رفته‌اند.

ادعای ترامپ: معترضان یا تروریست هستند یا عامل خارجی؟ رییس‌جمهور ایالات متحده همچنان به رویه در پیش گرفته شده در شش روز گذشته ادامه می‌دهد و البته که حلقه نزدیکان او نیز به جای تلاش برای قرار دادن او در مسیر کنترل اوضاع با توهم توطئه او همراهی می‌کنند. به عنوان نمونه «رابرت اوبرین» مشاور امنیت ملی کاخ سفید در گفت‌وگو با شبکه خبری «ای‌بی‌سی نیوز» در پاسخ به سوال مجری برنامه در زمینه نحوه مقابله با مخالفان امریکا همچون چین و روسیه و تلاش آنها در ایجاد ناآرامی‌های بیشتر در این کشور گفت که ممکن است فعالان روس چنین اقداماتی را در ایالات متحده انجام دهند. اوبرین درباره ایران نیز مدعی شد: «بله، به ایران نگاه کنید، این کشور به یقین در اینجا مشغول فعالیت است. شما این را می‌دانید.» همزمان وزارت دادگستری امریکا بیانیه‌ای در این زمینه منتشر کرد. در این بیانیه آمده بود: با شورش‌هایی که در بسیاری از شهرهای امریکا در حال رخ دادن است، صدای اعتراضات مسالمت‌آمیز و قانونی توسط عناصر تندرو و خشونت‌آمیز ربوده شده است. گروه‌هایی تندرو و آشوب‌طلب در حال سوءاستفاده از این اعتراضات هستند تا اهداف جداگانه و نیات خشن خود را دنبال کنند. وقت آن رسیده است که از تماشای خشونت دست برداریم و جلوی آن را بگیریم. ادامه اغتشاشات و خشونت‌ها اموال، جان و معیشت دیگران را می‌گیرد و در حقوق مسالمت‌آمیز معترضان اختلال ایجاد می‌کند. وزارت دادگستری امریکا در ادامه با اشاره به عناصر آشوب‌طلب تندرو از اجرای قوانین فدرال برای بازداشت آشوب‌طلبان و افرادی که قوانین را زیر پا می‌گذارند، خبر داده است. در پایان این بیانیه آمده است، برای شناسایی سازمان‌دهندگان جنایتکار و آغازگران این اغتشاشات، نهادهای ایالتی و دولت فدرال از شبکه کارگروه تروریسم مشترک منطقه‌ای پلیس فدرال (JTTF) استفاده خواهد کرد. خشونت‌هایی که به تحریک آنتیفا (جنبش چپ مستقل ضدنژادپرستی) یا گروه‌های مشابه در ارتباط با شورش‌ها و اغتشاش‌ها انجام شده، تروریسم داخلی است و مطابق با آنها رفتار خواهد شد. بیانیه «ویلیام بار» وزیر دادگستری امریکا پس از آن منتشر شده که دونالد ترامپ در اظهاراتی اعتراضات اخیر را به گروه‌های تندرو از جمله آنتیفا نسبت داده است. ترامپ خطاب به گارد ملی: مرسی که هستید!

در حالی که انتظار می‌رفت با وخیم‌تر شدن اوضاع در سراسر ایالات متحده، دونالد ترامپ با مخاطب قرار دادن معترضان حداقل تلاشی برای آرام‌تر کردن اوضاع بکند، توییت‌های دردسرآفرین او همچنان ادامه دارد. او در یک رشته توییت به جای گفت‌وگو با معترضان، از گارد ملی بابت سرکوب اعتراض‌ها قدردانی کرده و نوشت: «به خاطر کار بزرگی که بلافاصله پس از ورود به مینیاپولیس، مینه‌سوتا در شب گذشته انجام دادید، تبریک می‌گویم. آنتیفا (جنبش چپ مستقل ضدنژادپرستی) که آنارشیست‌ها را رهبری می‌کرد به سرعت جمع کردند. اگر این کار توسط شهردار در شب اول درگیری انجام می‌شد، دیگر مشکلی پیش نمی‌آمد.» رییس‌جمهور امریکا در یک سلسله پیام توییتری دیگر ادعا کرده بود که 80 درصد اغتشاشگران مینیاپولیس از خارج از این ایالت آمده بودند. ادعایی که رسانه‌های امریکایی و شاهدان عینی حاضر در صحنه اعتراض‌ها در این ایالات را رد کرده‌اند.

کاخ سفید در محاصره معترضان  اظهارات دونالد ترامپ و برخورد امنیتی با معترضانی که تنها یک خواسته مشخص دارند: شنیده شدن صدای‌شان مبنی بر لزوم مبارزه با نژادپرستی، هر ساعت بر خشم امریکایی‌ها می‌افزاید. شامگاه یکشنبه، هزاران معترض خود را به مقابل کاخ سفید رساندند تا شاید با کم شدن فاصله، آقای رییس‌جمهور صدای اعتراض آنها را واضح‌تر بشنود. اعتراضی که با سرکوب شدید نیروهای امنیتی پاسخ داده شد. به گزارش رسانه‌های متفاوت خبری، معترضان با تجمع مقابل کاخ سفید یکصدا نام «جورج فلوید» را فریاد زدند. معترضان همچنین پلاکاردهایی در دست داشتند که روی یکی از آنها نوشته شده بود: «زندگی سیاهپوستان را نجات دهید»... به گزارش رویترز، تصاویر زنده رسانه‌های غربی از مقابل کاخ سفید نشان می‌داد که بین معترضان و دیوارهای کاخ سفید ردیف زیادی از نیروهای امنیتی و گارد ویژه پلیس امریکا مستقر ایستاده بودند که در برخی نقاط نیروهای پلیس در فاصله کمتر از یک متر مقابل معترضان صف‌آرایی کردند. در چند روز گذشته هربار تجمعی مقابل کاخ سفید انجام شده است، پلیس برای متفرق کردن معترضان و ممانعت از ورود آنها به بخش اقامتگاه رییس‌جمهور این کشور، از تجهیزات ضدشورش، باتون و گاز اشک‌آور استفاده کرده بود.

منبع: روزنامه اعتماد *س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*