شنبه 9 تیر 1403

سعید جلیلی: وقت انتخاب است / از میدان فرار نمی‌کنم

وب‌گاه اقتصاد نیوز مشاهده در مرجع
سعید جلیلی: وقت انتخاب است / از میدان فرار نمی‌کنم

اقتصادنیوز: نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: فناوری های پیشرفته ممکن است دیر به دست بیاید اما وقتی که به دست می آید ناگهان جایگاه یک کشور را در جهان تغییر می دهد من کسی نیستم که با اولین تشر و تهدید خارجی جا بزنم و دست از حق مردم ایران برای داشتن فناوری‌های پیشرفته بکشم ایستادن یک کار منفعلانه نیست اگر فعالانه مقاومت نکنیم فعال و با نشاط در مسیر پیشرفت حرکت نکنید دشمن طمع می‌کند.

به گزارش اقتصادنیوز به نقل از ایرنا، «سعید جلیلی» نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سخنانش در گفت و گوی تلویزیونی اظهار داشت: سلام به همه مردم عزیز ایران، مردمی که هنر آنها انتخاب های بزرگ مثل انتخاب شهید رئیسی است و حالا دوباره وقت انتخاب است. بین بازگشت به 8 سال تعطیلی کشور یا امتداد راه شهید رئیسی در احیای کارخانه ها. بین سپردن کشور به محفل های پنهان قدرت یا امتداد راه حضرت امام در اعتماد به توده های مردم. بین اداره کشور با گعده های کم مایه سیاسی یا امتداد راه رهبر انقلاب در سپردن نقش ها به جوانان خوش فکر خسته از سیاست زدگی ها.

وی افزود: بین بازگشت به دوران بهانه ها برای در رفتن از زیر بار مسئولیت یا تلاش جهادی برای حل مشکلات. بین ترسیدن از کدخدا و تعطیل کردن چرخ کشور یا ایستادن هوشمندانه و فعالانه تا آنجا که دشمن به شکست فاحش اعتراف کند.

خبر مرتبط سعید جلیلی به دیدار مادر شهید رئیسی رفت

اقتصادنیوز: سعید جلیلی به دیدار مادر رئیس جمهور شهید رفت.

تصمیم در این بزنگاه آگاهی می خواهد

نامزد انتخابات ریاست جمهوری عنوان کرد: مردم عزیز ایران حال به امتداد این روندها بنگرید و مسئولیت انتخاب را به یاد آورید. تصمیم در این بزنگاه آگاهی می خواهد. کسی که حوصله هم صحبتی با صاحب نظران را ندارد چگونه می تواند جنبه های مختلف یک امر را در نظر بگیرد و با عزم راسخ تصمیم ها را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کند.

کسی که با کمترین تشر و تهدید از اصول عدول می کند چگونه می تواند مسئولیت پذیر باشد

وی اضافه کرد: تصمیم در این بزنگاه شجاعت می خواهد. کسی که با کمترین تشر و تهدید از اصول عدول می کند چگونه می تواند شانه زیر بار مسئولیت تصمیم گیری بدهد و پای تصمیم های خود بماند. تصمیم در این بزنگاه عزم می خواهد کسی که برای این مسئولیت آمادگی ندارد چگونه می تواند این راه را تا رسیدن به مقصد دنبال کند و برای هر ملامت و ناملایمتی آماده باشد.

جریانی که ابزار سیاسی او تفرقه است چگونه می تواند مردم را متحد کند

جلیلی یادآور شد: تصمیم در این بزنگاه ها شناخت عمیق از مردم می خواهد. جریانی که تکیه او به محافل قدرت است و هنر او زد و بند و باجدهی به این و آن چگونه می تواند به مردم تکیه کند و نقش دهد و با اتکا به نیروهای تروتازه و پرتنوع مردم جلوی زیاده خواهی و عافیت طلبی محافل قدرت طلب بایستد. تصمیم در این بزنگاه آزادگی می خواهد. جریانی که تنها تدبیر سیاسی او باج دادن است حتما نمی تواند با مردم تعامل کند و آنها را در جهش کشور عادلانه سهیم کند و نقش دهد. جریانی که ابزار سیاسی او تفرقه است چگونه می تواند مردم را حول یک پرچم متحد کند.

کسی که مردم را از کدخدا یا رقبا می ترساند همیشه بهانه ای دارد

وی ادامه داد: جریانی که حیات و ابزار سیاسی آن ترساندن است چگونه می تواند برای مردم آرامش و امنیت بیاورد. جریانی که سرمایه های یک ملت را بنگاه معامله بیگانه برسرحقوق ملت می بیند حتما نمی تواند از فرصت هم افزایی با دولت های مستقل و ملت های آزاده استفاده کند تا منافع مردم عزیز ایران را تامین کند. کسی که مردم را از کدخدا یا رقبا می ترساند همیشه بهانه ای دارد تا سستی خود را در دفاع از حقوق مردم ایران توجیه کند. در کشاکش این بزنگاه بی سابقه خطای بزرگ نشستن و انتخاب نکردن است وخطای بزرگ تر تردید و حیرت در انتخاب ودرنگ و تعلل در هم افزایی است و خطای بزرگ تر دست کشیدن از بلندنگری و سرگرم شدن به اهداف دم دستی است.

اکنون زمان اتلاف فرصت ها نیست

نامزد انتخابات ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: اکنون زمان اتلاف فرصت ها نیست و درنگ و تردید در جهش بزرگ ترین خیانت به این فرصت عظیم تاریخی است. حالا وقت نقش آفرینی برای جبران هشت سال رکود، برای جبران هشت سال رشد صفر و رشد منفی، برای جبران هشت سال تخریب تاریخی، برای جبران هشت سال برباد رفتن سرمایه ها، برای جبران هشت سال نابود شدن فناوری ها و برای جبران هشت سال عمیق کردن گسل ها، برای جبران هشت سال از بین بردن اعتماد، برای جبران هشت سال بی عدالتی ها، برای نزدیک کردن دل ها با عدالت، برای جبران هشت سال بهانه تراشی ها و فرار از مسئولیت، امان از بهانه ها.

وقت بهانه تراشی نداریم

وی ادامه داد: می گفتند بدون FATF نمی توانیم واکسن کرونا بخریم اما شد. می گفتند بدون توافق جدید نمی توانیم نفت و فرآورده بفروشیم اما شد. می گفتند بدون برقراری رابطه با آمریکا نمی شود صادرات غیرنفتی را افزایش داد و شد و بیشتر از این هم خواهد شد. می گفتند نمی توان به مردم زمین داد اما شد. می گفتند نمی توان حقوق کارگران را افزایش داد اما شد. می گفتند رابطه با دنیا بدون رابطه با یک کشور خاص قابل افزایش نیست. شد یا نشد. الان وقت برای بهانه تراشی نداریم.

حساب کتاب دولت باید سروسامان بگیرد

جلیلی عنوان کرد: گاز و نفتی که با عرق جبین کارگران ما به دست می آید مفت مفت از زیر سنجش وپایش می گذرد و پرت می شود. این نمونه ای از هدر دادن سرمایه ها در نبود عزم بر انضباط است. حساب کتاب دولت بیشتر از اینها بیشتر اینها باید سروسامان بگیرد. روستاها و عشایر در پیوند با شبکه ترابری و فراوری آماده جهش و تولید هستند تا به جریان رفت و آمد جهانی بپیوندند.

وی گفت: امروز روز وحدت برسر ارزش های مشترکی است که ملت ما را حول تعالی و پیشرفت هم افزا می کند. سرمایه عظیم انسانی ما آماده جهش افرینی در فناوری های نقطه زن است. مساله تنها جهش تولید و جبران عقب ماندگی ها نیست. با حمله به منطقه ممنوعه فناوری های برتر باید دشمن را از تحریم ها پشیمان کرد. شرایط جهانی از هر زمانی مناسب تر برای شکل دادن ارتباطات نه بر مبنای سازش با استکبار که در جهت هم افزایی در جهاد بزرگ برای جهش ایران است. اقتصاد دریا که خود به تنهایی برای اداره یک مملکت کافیست تنها یکی از فرصت های معطل مملکت است که کنار معادن، نفت، گاز، گردشگری معطل روزمرگی هاست.

عزم جدی برای مدیریت مصرف انرژی کشور

جلیلی گفت: مسئله مسکن بخشی از یک نگاه جامع به مجموعه طرح هایی است که از اقتصاد دریا محور تا شبکه مویرگی ترابری و فرابری تا مسئله فرهنگی را یکجا و در پیوند با هم در نظر دارد.

وی افزود: طرح سفر خانوادگی تنها پیشخوانی برای یک رویکرد جدی و عادلانه سازی برخورداری از امکانات دولتی است طرحی که گردشگری را نه صرفه به چشم اقتصادی بلکه به عنوان یک فرصت فرهنگی برای قوام دادن خانواده ها می بیند.

جلیلی با بیان اینکه طرح وان نمادی از یک عزم جدی برای مدیریت مصرف انرژی کشور به دست خود مردم است، گفت: طرح سبد غذایی نمادی از جدیت برای ایفای وظیفه دولت در به هدف رساندن تصمیماتی است که برای آسانی زندگی مردم باید به نتیجه رساند.

دولت نمایش و همایش های بی فایده یا دولت کارهای واقعی

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری اظهار داشت: مردم عزیز ایران انتخاب با شماست دانشگاه در میدان و تولید کنند ثروت یا دانشگاه در حاشیه، دولت با حساب و کتاب یا دولت مورد طمع سودجویان، روستای تولید محور و ثروتمند یا روستای سانسور شده در برنامه ها، رفا در روستا یا حاشیه نشینی در شهرها، دولتی که مشارکت مردم را باور دارد یا دولتی که مشارکت مردم را باور دارد یا دولتی که به قدرت مردم بی اعتناست، دولت نمایش و همایش های بی فایده یا دولت کارهای واقعی، ادامه خام فروشی و واردات یا توسعه صادرات و افزایش ارز آوری و اشتغال برای جوانان انتخاب با شماست.

جلیلی افزود: در این لحظه که اقبال پرشور شما را دربیرجند، شهریار، اهواز، تهران، قم اصفهان، کرمان، شیراز و هم اکنون هم عازم مشهد هستم از هر زمان دیگر مصمم ترم تا شانه زیر بار مسئولیت دهم تا بار از دوش این مردم مهربان بردارم، تا برای عدالت برپا خیزم، تا سرزمین های خدا آباد شود، تا مردم ستمدیده احساس آرامش و امنیت کنند و دین خدا برپا شود.

مگر می شود وقتی مردم در صحنه حاضرند، از این میدان فرار کنم

وی ادامه داد: مگر می شود وقتی مردم در صحنه حاضرند و زنان و مردان پرنشاط، پیر و جوان برای یاری به صحنه آمده اند، مگر می شود وقتی خدا از ما پیمان گرفته است که در برابر شگم بارگی ستمگران و گرسنگی ستمدیگان آرام نگیریم از این میدان فرار کنم.

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: مگر می شود وقتی می بینیم یک جهان پیش روست ولی با کوته نگری، سرگرم شدن به اهداف دم دستی، دلخوش بودن به ترفندهای سیاسی، دست کم گرفتن این فرصت ها، نشناختن فرصت ها و نشناختن ظرفیت مردم ایران از دست می رود درنگ کنیم، یا در راهی که انتخاب کرده ایم تردید کنیم یا از معرکه فرار کنیم اکنون که یک جهان فرصت به چنگ توست ای هموطن به پیش زنهار از درنگ زهار از گریز.

جلیلی افزود: من از مسائل و نگرانی های شما برای خانواده هایتان، دلسوزی برای جوانانتان و از دغدغه برای عزت و اقتدار ایران در جهان آگاهم حل این مسئله نقشه راه حساب شده ای می خواهد نگاه جامعی می خواهد که همه جوانب را بسنجد و همه حوزه ها را در پیوند با یگدیگرببیند و اشراف و شجاعت ایستادن مقابل فساد داخلی و خارجی می خواهد.

مسائل با نگاه های دم دستی و طرح های شب امتحانی حل نمی شود

وی خاطرنشان کرد: 35 سال تجربه من در سیاست خارجی و آشنایی به عمق مسائل کشور من را به این باور رسانده است که این مسائل با نگاه های دم دستی و طرح های شب امتحانی حل نمی شود تنها وقتی می توان مسائل روزمره را حل کرد که هدف را جهش در تولید، نقش آفرینی مردم، عدالت، قدرت ایران، فناوری های پیشرفت، روابط گسترده و سازنده با جهان و جهش در فرهنگ و تولیدات فرهنگی می خواهد، مسئله انتخاب یک راه است یک مسیر.

جلیلی گفت: کسانی که حرف از نشستن می زنند، عزمی برای پیمودن این راه را ندارند کسانی که یاس و ناامیدی از کلامشان می بارد این راه نخواهند پیمود، کسانی که از دشمن می ترسند کجا می توانند از حق پیشرفت مردم دفاع کنند. کسانی که مردم را دست کم می گیرند و ظرفیت های ایران را نمی شناسند چگونه می توانند از به همه مردم متناسب با همه استعدادهایشان برای جهش کشور نقش بسپارند جهاد و جهش راه و رسم دارد.

کسی نیستم که با اولین داد و هوار دست از مبارزه با فساد بکشم

نامزد چهاردهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: دفاع از جهش کشور ایستادگی می خواهد، اصلاح ساختارهای فساد آفرین ایستادگی می خواهد، من کسی نیستم که با اولین داد و هوار دست از مبارزه با فساد بکشم. ثمر دادن فناوری های پیشرفته صبر می خواهد، ایستادن پای جوان دانشمند می خواهد.

کسی نیستم که با اولین تشر و تهدید خارجی جا بزنم

جلیلی افزود: فناوری های پیشرفته ممکن است دیر به دست بیاید اما وقتی که به دست می آید ناگهان جایگاه یک کشور را در جهان تغییر می دهد من کسی نیستم که با اولین تشر و تهدید خارجی جا بزنم و دست از حق مردم ایران برای داشتن فناوری های پیشرفته بکشم ایستادن یک کار منفعلانه نیست اگر فعالانه مقاومت نکنیم فعال و با نشاط در مسیر پیشرفت حرکت نکنید دشمن طمع می کند.

وقت درنگ نیست

وی ادامه داد: کسانی که ندانند چگونه باید بایستند نمی توانند حرکتی در شان ملت ایران داشته باشند، کسانی که نقشه راه نداشته باشند نمی توانند طولانی مدت بایستند حالا وقت انتخاب شماست، هنر مردم ایران انتخابات بزرگ است و حالا وقت یک تصمیم بزرگ است، وقت درنگ نیست به روستاها، حاشیه شهرها بروید و صدای ما باشید صدای گروه هایی بروید که سانسور می شوند و دیده نمی شود گویی کسی روی نظر و انتخاب آنها حساب باز نکرده اند اما من روی همه آنها حساب باز کرده ام من به درک سیاسی شما باور دارم.

جلیلی تاکید کرد: نوجوانانی که هنوز به سن رای نرسیده اند می توانند در این نقش آفرینی سیاسی سهیم باشند من به درک سیاسی شما باور دارم چون بارها در جمع شما حاضر شدم و شما را می شناسم شما با اینکه حق رای ندارید اما می توانید با آگاهی بخشی، قانع کردن دیگران از این دو راهی و از اهمیت این انتخابات نقش آفرین باشید. هنر مردم ایران انتخاب های بزرگ است اختیار یعنی انتخاب بهترین، اختیار با شماست یک جهان یک ایران جهش هر ایرانی یک نقش پرشکوه.

همچنین بخوانید ما را در شبکه‌های اجتماعی دنبال کنید
سعید جلیلی: وقت انتخاب است / از میدان فرار نمی‌کنم 2