شنبه 8 اردیبهشت 1403

سنتکام: نتوانستیم انصار‌الله یمن را در دریای سرخ مهار کنیم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
سنتکام: نتوانستیم انصار‌الله یمن را در دریای سرخ مهار کنیم

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، فرمانده ارشد ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده، در جلسه کمیته نیرو‌های مسلح سنای آمریکا گفت: جمهوری اسلامی، خاورمیانه را به کانون بحران‌ها تبدیل کرده و کلید بازدارندگی این است که تهران بفهمد این رفتار برایش عواقب بدی دارد. ژنرال مایکل کوریلا بدون اشاره به نقش بی‌بدیل آمریکا در بی‌ثبات‌سازی و ناامن کردن منطقه مدعی شد: «ایران با حمایت نظامی از حماس...

به گزارش گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو، فرمانده ارشد ستاد فرماندهی مرکزی ایالات‌متحده، در جلسه کمیته نیرو‌های مسلح سنای آمریکا گفت: جمهوری اسلامی، خاورمیانه را به کانون بحران‌ها تبدیل کرده و کلید بازدارندگی این است که تهران بفهمد این رفتار برایش عواقب بدی دارد.

ژنرال مایکل کوریلا بدون اشاره به نقش بی‌بدیل آمریکا در بی‌ثبات‌سازی و ناامن کردن منطقه مدعی شد: «ایران با حمایت نظامی از حماس در غزه و حوثی‌ها در یمن خاورمیانه را وارد بحران کرده و با عملیاتی کردن همه نیرو‌های نیابتی شبه‌نظامی خود در سوریه و عراق و لبنان، منطقه را در بی‌ثبات‌ترین وضعیت 50 سال اخیر قرار داده است.»

او فروش نفت ایران به چین را یکی از راه‌های تامین مالی شبه‌نظامیان مورد حمایت خود خواند و مدعی شد: «اگر جمهوری اسلامی به یک قدرت هسته‌ای تبدیل شود، خاورمیانه برای همیشه تغییر خواهد کرد.»

فرمانده سنتکام گفت: «از 7 اکتبر، روزی که حماس در نوار غزه مجموعه‌ای از حملات را علیه اسرائیل انجام داد، بیش از 170 حمله به نیرو‌های آمریکایی در سوریه و عراق صورت گرفته است، ولی ایالات‌متحده در پاسخ، تنها هشت حمله نظامی انجام داده است.»

ژنرال مایکل کوریلا همچنین با اشاره به اقدامات مقاومت یمن به عنوان گروه مورد حمایت ایران در دریای سرخ گفت: «اقتصاد ایالات‌متحده به ترانزیت ایمن کشتیرانی تجاری از طریق دریای سرخ متکی است و با توجه به اینکه 30درصد کل تجارت دریایی از طریق آبراهه‌ها انجام می‌شود، نیروی دریایی 24 کشور در عملیاتی مشترک تلاش می‌کنند تا از کشتی‌های کانتینری و نفتکش در دریای سرخ محافظت کنند، اما ادامه حملات حوثی‌ها باعث شده تا تعداد فزاینده‌ای از خطوط کشتیرانی برای حفظ امنیت خدمه و کالا‌های خود مسیر طولانی‌تری را تا جنوب آفریقا طی کنند که نتیجه تغییر مسیر طولانی‌تر برای مصرف‌کنندگان، تأخیر در عرضه محصولات به بازار و قیمت‌های بالاتر است.»

او در ادامه با اشاره به تداوم حملات یمنی‌ها با وجود گشت‌زنی‌های دریایی و حملات هوائی واشنگتن و لندن، استفاده این گروه از پهپاد‌های ارزان‌قیمت را یک خطر ویژه نامید و از کنگره خواست تا با تصویب یک بودجه تکمیلی 530میلیون دلاری، سیستم‌های مایکروویو پرقدرت و رهگیر‌های نسبتاً ارزان «کایوت» را برای دفع این پهپاد‌ها در اختیار سنتکام قرار دهند.

فرمانده سنتکام، گفت: پاسخ‌های نظامی ایالات‌متحده به شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران باعث توقف موقت اقدامات آن‌ها در عراق و سوریه شده، اما حملات شبه‌نظامیان حوثی همچنان ادامه دارد.

مایکل کوریلا، اظهار داشت: امروز خاورمیانه در بی‌ثبات‌ترین وضعیت خود طی 50 سال اخیر به سر می‌برد. به دنبال آغاز حمله حماس به اسرائیل در 7 اکتبر (15 مهر)، ایران همه نیرو‌های نیابتی خود را در منطقه عملیاتی کرده است. تهران حزب‌الله لبنان را درگیر جنگ مرزی با اسرائیل کرده است. رویداد‌های 7 اکتبر نه‌تن‌ها وضعیت را برای اسرائیل و غزه برای همیشه تغییر داد، بلکه شرایطی را برای بازیگران بدخواه ایجاد کرده تا بی‌ثباتی را به سراسر منطقه و فراتر از آن گسترش دهند. ایران برای تامین مالی شبه‌نظامیان مورد حمایت خود، بیش 90درصد نفت خود را به چین می‌فروشد.

رئیس سنتکام در پاسخ به سؤال یک سناتور مبنی بر اینکه آیا ایالات‌متحده قصد اجتناب از جنگ با ایران دارد، گفت: بله. کوریلا در پاسخ به سؤال این سناتور مبنی بر اینکه آیا ایران، دنبال جنگ با آمریکا است، گفت: «خیر، آن‌ها دنبال جنگ نیستند.»

منبع: کیهان