پنج‌شنبه 19 مهر 1403

سوؤالات مربوط به کرونا، اورژانس زنجان را با چالش جدی مواجه کرده است

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
سوؤالات مربوط به کرونا، اورژانس زنجان را با چالش جدی مواجه کرده است

زنجان - ایرنا - مسؤول روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان زنجان گفت: سوؤالات مربوط به ویروس کرونا از سوی مردم در تماس با سامانه 115، اورژانس زنجان را با چالش جدی مواجه کرده است.

جواد مرادی روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از مردم درخواست می‌شود برای دریافت اطلاعات و مشاوره در باره کرونا ویروس با شماره تلفن 115 تماس نگیرند چراکه این کار موجب کند شدن خدمات رسانی به دیگر بیماران شده و در انجام عملیات به موقع اورژانسی، اخلال جدی ایجاد می‌کند.

وی با تاکید براینکه درگیر نکردن سامانه 115 به سووالات کرونا، بسیار مهم است و نباید این خط تلفن بسیار ضروری بی جهت اشغال شود، اظهار داشت: اگر کسی به راهنمایی در خصوص ویروس و بیماری کرونا نیاز دارد می تواند با سامانه 4030 که به همین منظور درنظر گرفته شده است تماس برقرار و پاسخ سووالات خود را دریافت کند.

مرادی به افزایش تعداد تماس‌های گرفته شده با اورژانس زنجان اشاره کرد و افزود: طی روزهای اخیر با توجه به شیوع ویروس کرونا، تماس‌های زیاد (روزانه 500 تا 600 مورد) با این خط برقرار می‌شود که این تماس‌ها موجب پشت خط ماندن افرادی که نیاز اورژانسی به امدادرسانی دارند، می‌شود و در واقع با اشغال شدن 115، جان بیماران در معرض تهدید و خطر قرار می گیرد.

مسوؤل روابط عمومی مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان زنجان با تاکید براینکه عوامل اورژانس به صورت شبانه روزی آماده ارائه خدمات امدادی هستند، گفت: تیم‌های تخصصی اورژانس زنجان با تجهیزات ویژه در حالت آماده باش قرار دارند که به محض اعزام به محل، پس از مشاهده افراد مبتلا به کرونا ویروس نسبت به ضدعفونی فرد اقدام و سریع او را به مراکز درمانی که برای این منظور اختصاص یافته، انتقال می دهند.

مرادی افزود: نیروهای تیم های عملیاتی ویژه اورژانس 115 این استان با تمام توان و آمادگی کامل در خدمت‌رسانی به مبتلایان احتمالی به کرونا هستند و از زمان تشکیل این تیم ها تاکنون، روزانه قریب 12 مورد مشکوک به این بیماری را با دقت و احتیاط کامل و با لباس ویژه به بیمارستان تعیین شده منتقل می کنند تا این بیماران مورد تست و بررسی قرار گیرند.

وی اظهار داشت: برای انتقال اینگونه بیماران تعداد 10 دستگاه آمبولانس که مجهز به تجهیزات پزشکی، وسایل حفاظت فردی و مانیتورینگ هستند اختصاص یافته است.

مرادی تصریح کرد: سه دستگاه آمبولانس در پایگاه‌های ولیعصر، قائم و خیام برای شهر زنجان و هفت دستگاه آمبولانس دیگر نیز برای سایر شهرستان‌های این استان در نظر گرفته شده است و که پایگاه ولیعصر به صورت 24 ساعته بوده و 2 پایگاه دیگر نیز از ساعت 11 صبح تا 11 شب آماده برای انتقال افراد مشکوک به بیماری کرونا ویروس هستند.

پیشتر، رییس مرکز مدیریت حوادث و فوریت های پزشکی استان زنجان نیز گفت: نیروهای عملیات ویژه اورژانس، پس از انتقال بیماران مشکوک به کرونا ویروس، به پایگاه محل خود برگشته و لباس های خود را تعویض می‌کنند و لباس آنان نیز بلافاصله امحا شده و نسبت به ضدعفونی و گندزدایی کردن آمبولانس نیز اقدام می شود تا مجدد آماده برای انجام ماموریت های محوله شوند.

دکتر اصغر جعفری با بیان اینکه 57 پایگاه اورژانس شهری استان زنجان با 400 نیروی مجرب و توانمند در وضعیت نارنجی (آماده باش) قرار دارند، اضافه کرد: پیشگیری از کرونا ویروس بسیار ساده است و رعایت بهداشت فردی و اجتماعی در واقع بهترین و موثرترین راهکار است و شستن دست‌ها در پیشگری از ابتلا به این ویروس بسیار موثر بوده به همین علت مردم باید شست و شوی مکرر دست‌ها را جدی‌تر بگیرند. وی اظهار داشت: لازم است مردم توصیه‌های بهداشتی و اطلاعیه‌های مربوط به کرونا ویروس را از منابع معتبر و وزارت بهداشت و درمان کشور پیگیری کنند و چنانچه در مورد این بیماری سوال دارند با سامانه 4030 و برای انتقال بیماران مشکوک نیز با سامانه 115 اورژانس تماس برقرار کنند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*