سه‌شنبه 1 خرداد 1403

شاپور بختیار

شاپور بختیار

وب‌گاه اقتصاد نیوز

یادکرد چهل‌و‌چهارمین سال‌روز برگزاری رفراندوم «جمهوری اسلامی» از چند منظر اهمیت دارد:

وب‌گاه دنیای اقتصاد

عصر ایران در یادداشتی که بهمن ماه سال گذشته منتشر شده نوشت، وجه مهم‌تر درباره ارتش شاهنشاهی البته این بود که شاه طی دهه‌ها حکومت فردی و مطلق‌العنان اجازه نداده بود مثل مصر به یک نهاد مستقل تبدیل شود و همواره ارتش را در خدمت خود می‌خواست و عادت کرده بودند تنها اطاعت کنند و حالا که نه شاهی نبود تا فرمان دهد و رییس شورای سلطنت هم استعفا کرده بود نمی‌دانستند از که باید تبعیت کنند.

وب‌گاه عصر ایران

تعداد کل ایرانیان واجد شرایط رأی دادن در روز های 10 و 11 فروردین سال 1358 دقیقا 22 میلیون و 800 هزار نفر بود و 20میلیون و 288 هزار و 21 نفر در همه‌پرسی شرکت کردند. از این تعداد 20 میلیون و 147 هزار و 55 نفر رأی «آری» به صندوق انداختند و تنها 140 هزار و 966 نفر رأی «نه» دادند...

وب‌گاه مشرق نیوز

مهندس مهدی بازرگان از مخالفان رژیم پهلوی می‌گوید: فکر مبارزه مسلحانه وقتی پیدا شد که دستگاه دست همه ما را بست و نگذاشت ملت آزادانه و از راه قانون و شرع و منطق و انسانیت حرفش را بزند.

وب‌گاه اقتصاد نیوز

پاتریک بختیار، پسر شاپور بختیار درگذشت.

وب‌گاه خبر آنلاین

عصر ایران نوشت: روایت سید ضیا قدری عجیب است ولی به هر حال خود او گفته است و صدرالدین الهی نامی بسیار معتبر در روزنامه نگاری بود. با این همه باور این که در میانه مصاحبه های هر از گاه یک بارشان با روزنامه‌نگار سرشناس و استاد فقید - صدرالدین الهی - ناگهان جلسه را ترک کند و یک ساعت برگردد و بگوید یک راست نزد شاه رفته بود تا درباره درگذشت مصدق صحبت کند.

وب‌گاه اقتصاد نیوز

«محمد مصدق»، به‌دلیل دخالت در انتخابات درباریان از ورود به مجلس پانزدهم بازماند، او که نفر اول تهران در مجلس چهاردهم بود با عده‌ای دیگر از معترضان تصمیم به دیدار با شاه و اعتراض به او گرفتند اما شاه از دیدار او اجتناب کرد و در نهایت به مجلس راه نیافت.

وب‌گاه عصر ایران

یگانه روایت از واکنش شخص شاه به خبر درگذشت دکتر محمد مصدق آن هم تنها ساعاتی بعد از 14 اسفند 1345 اما از آنِ سید ضیاءالدین طباطبایی عامل اصلی کودتای سوم اسفند 1299 است

وب‌گاه مشرق نیوز

پرویز ثابتی که در راهپیمایی 22 بهمن ضدانقلاب در لس‌آنجلس آفتابی شد، در آخرین روزهای حکومت پهلوی توسط همین رژیم تحت تعقیب قرار گرفته بود اما با مدارک جعلی از ایران فرار کرد.

وب‌گاه عرشه آنلاین

روز‌های منتهی به خروج شاه از ایران روز‌های خاصی بود و در حقیقت تاریخ ایران را رقم زد. رویداد24 در این گزارش اتفاقات روزی که منجر به این اتفاق شد را روایت کرده است.

وب‌گاه خبر آنلاین

دولت شاپور بختیار بعد از ورود امام خمینی (ره) به ایران، کوشش کرد با ارسال دو لایحه «انحلال ساواک» و «تعقیب قضایی نخست وزیران و وزرای سابق»، انقلابیون را از «تغییرات اساسی» منصرف و رضایت آنها را برای «تغییرات جزئی»، همزمان با «حفظ قانون اساسی»، جلب نماید. اقداماتی که نشان می داد بختیار، درکی از تغییرات پیچیده اجتماعی وضعیت انقلابی جامعه نداشته است.

وب‌گاه دنیای اقتصاد

عصر ایران در گزارشی نوشت، قره‌باغی صبح رزو بعد -21 بهمن - به دوشان تپه می‌رود و در بازگشت سوار بر هلی‌کوپتر شهر را از همیشه بسیار آشفته‌تر و شلوغ‌تر می‌بیند. تا به ستاد می‌رسد با نخست‌وزیر تماس می‌گیرد و به بختیار می‌گوید: آخر چرا آن فیلم پخش شد و نخست‌وزیر پاسخ می‌دهد: می‌خواستم مردم ببینند آیت‌الله خمینی در پاسخ به این پرسش که چه احساسی از بازگشت به ایران پس از 14 سال دارد پاسخ می‌دهد:...

وب‌گاه خبر آنلاین

عصرایران نوشت: هر چند نظر فرماندهان اعلام بی‌طرفی بود اما قره‌باغی از 27 امیر ارتش که در ستاد تشکیل جلسه داده بودند می‌خواهد منتظر او بمانند تا آخرین رایزنی را هم با بختیار داشته باشد و حالا دیگر صبح 22 بهمن 1357 است. از دفتر نخست‌وزیر با او تماس می‌گیرند نه با لباس نظامی که با لباس شخصی حاضر شود و او شگفت‌زده مدتی منتظر رسیدن کت وشلوار می‌ماند و بعد به نخست‌وزیری می‌رود در حالی‌که...

خبرگزاری ایرنا

تهران - ایرنا - در کتاب انقلاب ایران به روایت بی بی سی، آمده است که شاپور بختیار آخرین نخست وزیر نظام شاهنشاهی، قصد بمباران منطقه مسلسل سازی تهران را داشته است ولی ارتش با او همکاری نمی‌کند.