شنبه 31 شهریور 1403

شمشیری: افزایش سن بازنشستگی خلاف شرع و قانون است / احمدی: صندوق‌های بازنشستگی 331 همت دریافت کردند + فیلم

خبرگزاری دانشجو مشاهده در مرجع
شمشیری: افزایش سن بازنشستگی خلاف شرع و قانون است / احمدی: صندوق‌های بازنشستگی 331 همت دریافت کردند + فیلم

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وکلای ملت سرانجام با تصویب ماده 29 لایحه برنامه هفتم توسعه، تکلیف سن بازنشستگی و حق بیمه قشرهای مختلف را روشن کردند. تصمیمی که به معنای افزایش سن بازنشستگی برای گروه‌های مختلف بود. به گفته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سقف سنوات خدمت حداکثر 35 سال تعیین شده است و سقف سن بازنشستگی برای آقایان 62 سال و برای خانم‌ها 55 سال تعیین شد. مصوبه...

به گزارش خبرنگار دانشگاه خبرگزاری دانشجو، وکلای ملت سرانجام با تصویب ماده 29 لایحه برنامه هفتم توسعه، تکلیف سن بازنشستگی و حق بیمه قشرهای مختلف را روشن کردند. تصمیمی که به معنای افزایش سن بازنشستگی برای گروه‌های مختلف بود.

به گفته محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی، سقف سنوات خدمت حداکثر 35 سال تعیین شده است و سقف سن بازنشستگی برای آقایان 62 سال و برای خانم‌ها 55 سال تعیین شد.

مصوبه اخیر مجلس که شاید مهمترین تصمیم دو سال اخیر خانه ملت باشد و بر زندگی 40 میلیون نفر اثر خواهد گذاشت، در پی بررسی برنامه هفتم و به منظور خروج صندوق‌های بازنشستگی از ورطه بحران و ورشکستگی به شورای نگهبان ارسال شده که نظرات بسیاری را به خود جلب کرده است. بیشتر از هر چیز دیگر اما مسئله «افزایش سن بازنشستگی» مورد توجه است.

به دنبال همین مسئله تشکل‌های مختلف دانشگاهی نسبت به این تصمیم مهم مواضع گوناگونی را اتخاذ کردند. به همین منظور در ششمین قسمت از میزگردهای خانه دانشجو به مسئله بحران ورشکستگی صندوق‌های بازنشستگی و مصوبه مربوط به افزایش سن بازنشستگی پرداختیم.

در این برنامه میزبان دو تن از فعالان دانشجویی بودیم؛ مهدیه احمدی، دبیر واحد نشریات انجمن اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه علامه طباطبائی (ره) و امیرحسین شمشیری، معاون سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه تهران.

 

شورای نگهبان به این فاجعه ورود کند

امیرحسین شمشیری در ابتدا با اشاره به روند ارائه شدن لوایح مختلف و مصوبه‌های مجلس از جمله همین مورد موضوع بحث بازنشستگی در بند الحاقی «خ» و بند «ز» ماده 29 لایحه برنامه هفتم توسعه گفت: در تفهیم مصوبه بین نمایندگان مجلس و ریاست آن هم اختلاف است و این نشان دهنده کیفیت پایین لایحه نویسی است که هم اساتید و هم افکار عمومی اقناع نمی‌شوند. مجلس باید خدا را شکر کند که اتفاقی مانند فرانسه در ایران رخ نداد!

وی افزود: فارغ از اینکه با افزایش امید به زندگی سن بازنشستگی هم افزایش پیدا کند را درست بدانیم یا نه، ماده 29 لایحه هفتم شاغلین فعلی را هم شامل می‌شود و یک نظام پلکانی دارد. این هم خلاف قانون است چون «عطف به ماسَبَق» شده و هم خلاف شرع است چون خلاف قاعده «أوفوا بالعقود» است.

شمشیری گفت: موج بی‌اعتمادی مردم را به سمت بیمه‌های خصوصی سوق می‌دهد و چنین اتفاقات فاجعه باری رقم می‌خورد.

شمشیری: افزایش سن بازنشستگی خلاف شرع و قانون است / احمدی: صندوق‌های بازنشستگی 331 همت دریافت کردند + فیلم 2