چهارشنبه 18 مهر 1403

شهروندان یزدی مواظب کلاهبرداری در مورد واکسن کرونا باشند

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شهروندان یزدی مواظب کلاهبرداری در مورد واکسن کرونا باشند

یزد - ایرنا - رییس پلیس فناوری تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی استان یزد گفت: روزهای گذشته برای برخی از شهروندان، تبلیغاتی در فضای مجازی یا پیامک با مضمون ثبت‌نام برای دریافت واکسن کرونا ارسال شد که این مورد کلاهبرداری است.

به گزارش عصر پنجشنبه پایگاه خبری پلیس، سرهنگ مرتضی ابوطالبی با بیان اینکه افراد سودجو در پوشش سامانه سیب یا دیگر موارد قصد کلاهبرداری یا سوءاستفاده از اطلاعات کاربران را دارند افزود: در این تبلیغات از شهروندان خواسته می‌شود به یک لینک مراجعه و اطلاعات خود را برای ثبت‌نام و استفاده از واکسن کرونا ثبت کنند.

وی ادامه داد: این درحالی است که تاکنون هیچ سامانه‌ای برای ثبت‌نام و تقاضای واکسن در کشور راه‌اندازی نشد و اگر در آینده هم راه‌اندازی شود حتما آدرس دقیق آن از سوی مسوولان ستاد مقابله با کرونا و وزارت بهداشت اعلام می شود.

رییس پلیس فتای یزد اظهارکرد: اول اینکه ممکن است این لینک‌ها حاوی بدافزاری باشد که به محض بازکردن آن اطلاعات کاربران را جمع آوری کند و علاوه بر آن ممکن است برخی از افراد سودجو مبالغی را برای ثبت نام اعلام کرده و از این طریق از شهروندان کلاهبرداری کرده یا حتی با دسترسی به حساب بانکی آنان اقدام به برداشت و خالی کردن حساب آنها کنند.

ابوطالبی گفت: در این راستا پلیس فتا به شهروندان و به خصوص کاربران فضای مجازی و محیط سایبری هشدار می‌دهد تا از اعتماد به هرگونه پیام و تبلیغ پیرامون واکسن کرونا در فضای مجازی پرهیز و هرگونه خبری در این مورد را از طریق رسانه‌های رسمی پیگیری کنند.

به گزارش ایرنا، ویروس کرونا عامل بیماری کووید 19 از اواخر سال 2019 در شهر ووهان چین مشاهده و در مدت کوتاهی در جهان منتشر شد؛ به طوری که سازمان جهانی بهداشت در اسفند 98 (فوریه 2020) بروز پاندمی (همه گیری جهانی) این بیماری را تأیید کرد.

این ویروس با دست آلوده یا عطسه، سرفه و حتی قطره های تنفسی از طریق دهان، بینی و چشم به افراد منتقل می‌شود. تنگی نفس، خستگی و بدن درد، اختلال در بویایی و چشایی و مشکلات گوارشی از جمله علایم بیماری کووید 19 است و بیش از 80 درصد مبتلایان به ویروس نیز دچار بیماری خفیف می‌شوند.

جهش ویروس کرونا در انگلستان و آفریقا که موجب افزایش سرایت، بیماری‌زایی و مرگ و میر آن شده، نگرانی‌های جدی را در جهان به وجود آورده است.

کارشناسان همچنان توصیه می کنند مردم اصول سه گانه «شفا» یعنی شست و شوی دست ها، فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی، اجتناب از ترددها و استفاده از ماسک را باید بیش از گذشته مورد توجه قرار دهند.

در تاریخ 30 بهمن 98 وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه 2 مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش شده و این موضوع خود مقدمه‌ای شد برای تایید حضور ویروس کرونا در ایران و تدابیری که نیاز بود در سطح ملی و استانی اندیشیده شود.

حدود 80 درصد افراد مبتلا بدون نیاز به درمان خاصی از این بیماری بهبود می‌یابند، اما از هر پنج نفر مبتلا به کووید 19 علایم یک نفر شدت می‌گیرد که دچار مشکلات تنفسی می‌شود و خطر ایجاد عوارض شدید بین افراد مسن و افرادی که سایر مشکلات بهداشتی مانند فشار خون بالا، بیماری‌های قلبی و ریوی، دیابت یا سرطان دارند، افزایش می‌یابد.

برخی گزارش‌ها نشان می‌دهد که ویروس کرونا حتی از افرادی که هیچ علایمی ندارند قابل انتقال است و میزان انتقال از این طریق هنوز مشخص نیست که تحقیقات در این زمینه جریان دارد.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*
شهروندان یزدی مواظب کلاهبرداری در مورد واکسن کرونا باشند 2