دوشنبه 16 مهر 1403

شورای فرهنگ عمومی فارس و طرح خانواده متعالی

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شورای فرهنگ عمومی فارس و طرح خانواده متعالی

شیراز - ایرنا - تبیین ابعاد طرحی با عنوان "خانواده متعالی" موضوع اصلی صدوپانزدهمین جلسه شورای فرهنگ عمومی فارس بود که اعلام شد این طرح به‌مثابه یکی از کلان‌برنامه‌های این شورا طی پنج سال و با هدف ایجاد خانواده تراز اسلامی به ثمر خواهد نشست.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس در جلسه شورای فرهنگ عمومی فارس که یکشنبه 16شهریورماه در استانداری فارس برگزار شد، با بیان اینکه ضروری است در حوزه خانواده اقداماتی صورت گیرد، اظهار داشت: خانواده موضوعی است که در عرصه‌های ملی و بین‌المللی مطرح است.

آیت‌الله لطف‌الله دژکام عنوان کرد: از طریق پژوهش‌های شکلی و محتوایی باید دوباره چارچوب‌های جدیدی را تعریف و در جامعه ترویج کنیم.

موضوعات تعریف نشده در زمینه حضور اجتماعی بانوان

وی با بیان اینکه از نخستین روزهای انقلاب درباره حضور بانوان در عرصه‌های اجتماعی سخن رفته است، افزود: امام خمینی (ره) تاکید کردند که بانوان باید در جامعه باشند، اما وظیفه بعدی ما این بود که چگونگی این حضور اجتماعی را تعریف کنیم و در این موضوع صدها مساله بی‌پاسخ مانده است.

امام جمعه شیراز مسوولیت اجرای طرح خانواده متعالی را بر عهده امور بانوان و خانواده استانداری فارس دانست و درباره تامین هزینه‌های آن، گفت: تامین بودجه بر عهده سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی استان است و اگر به هر انگیزه‌ای شکل و ساختار پیشبرد اهداف را به هم بزنیم به نتیجه نخواهیم رسید.

آیت‌الله دژکام افزود: در این طرح آموزش و اقدامات حمایتی دیده شده است؛ اما ضروری است اقدامات تبلیغی و ترویجی نیز برای آن تعریف شود.

امام جمعه شیراز: برای تبلیغ خانواده متعالی باید از تمام شیوه‌های سنتی و جدید بهره بگیریم.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه اقدامات تبلیغی و ترویجی صرفا محدود به آموزش نیست، ادامه داد: برای آنکه خانواده متعالی را تبلیغ کنیم باید از تمام شیوه‌های سنتی و جدید بهره گیریم؛ چراکه امروز بسته‌های آموزشی دربرابر فیلم‌هایی که در این حوزه به نمایش در می‌آید، چندان قوی نیست.

نماینده ولی فقیه در استان فارس اظهار کرد: باید ارزیابی شود که اگر نمی‌توانیم در سطح هالیوود فیلم‌سازی کنیم، به چه وسیله دیگری می‌توان خانواده متعالی را تبلیغ کرد.

به تعریف سرفصل تبلیغ ارزش‌های متعالی خانواده نیازمندیم

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس با اشاره به اینکه به تعریف سرفصل تبلیغ ارزش‌های متعالی خانواده نیازمندیم، گفت: ضروری است کمیته‌ای کارشناسی برای بررسی این موضوع وارد عمل شود و در فضای ارزش‌های متعالی خانواده، باید گروه‌هایی همفکر مبانی استانداردی را مطرح کنند.

وی افزود: تبیین مبانی استاندارد به این معناست که ترویج و تبلیغ ارزش‌های آن در تمام گروه‌های سیاسی صورت گیرد و با تغییر دولت‌ها دستخوش تغییر یا سکون نشود.

امام جمعه شیراز با بیان اینکه نگاه ولی امر مسلمین در چارچوب‌های فرهنگی، فکری و ارزشی وسط بحث‌های گروه‌های سیاسی گم شده است، بیان داشت: این موضوع سبب موازی‌کاری و کشمکش می‌شود.

ولایت مرکز تفکرات مبتنی بر تمدن‌سازی است

نماینده ولی فقیه در استان فارس ولایت را مرکز تفکرات مبتنی بر تمدن‌سازی دانست و عنوان کرد: کارشناسان گروه‌های مختلف فکری باید در کارگروه تامین محتوا با این تفکر که فصل‌الخطاب، ولایت است، گرد هم جمع شوند و به بررسی مساله بپردازند.

آیت‌الله دژکام بیان داشت: کارگاه‌های آموزشی با استادانی مورد تایید باید برگزار شود که تضاد در ذهن مردم پدید نمی‌آورند و تقابل سنت و مدرنیته را در اندیشه افراد ایجاد نخواهند کرد.

حمایت و آموزش با تکیه بر پژوهش

استاندار فارس و نایب رئیس شورای فرهنگ عمومی استان فارس نیز خانواده متعالی را طرحی ارزشمند خواند و بیان کرد: خانواده سنگ زیربنای اجتماع‌پذیری انسان‌ها و محل ایجاد اخلاق، مهر و محبت و دین‌باوری است.

عنایت‌الله رحیمی ابراز داشت: تدوین برنامه برای اجرای هر طرح از دل پژوهش متولد می‌شود و دو مولفه اصلی آموزش و حمایت، حاصل تحقیقات صورت گرفته در طرح خانواده متعالی است.

وی افزود: برای هر دو موضوع دستگاه‌ها وظایفی بر عهده دارند و در این راستا باید تقسیم کار و توان دستگاه‌های اجرایی را در نظر داشت و از همین امکانات موجود برای عملیاتی کردن آن بهره گرفت.

اسناد بالادستی برای نگارش طرح خانواده متعالی به‌خوبی مطالعه شده است

استاندار فارس با بیان اینکه اسناد بالادستی برای نگارش این طرح به‌خوبی مطالعه شده است، گفت: ضروری است مسوولان دستگاه‌های اجرایی به مطالعه عمیق این طرح بپردازند.

رحیمی با اشاره به اینکه طرح و برنامه و برنامه اقدام و عمل به‌صورت مختصر در یک چارچوب کلی دیده شده است، گفت: باید تکلیف و سهم هر دستگاه باید به‌صورت مشخص اعلام شود و دستگاه‌ها نیز با توجه به شرح وظایف تخصصی خود باید برای اجرای این طرح اعلام آمادگی کنند.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس در این نشست با اشاره به دغدغه رهبری درباره مسائل مربوط به خانواده، درباره طرح خانواده متعالی گفت: این طرح برای دو بازه زمانی کوتاه‌مدت و میان‌مدت برنامه‌ریزی شده است و پس از تصویب در این جلسه فورا آغاز می شود و تا 5 سال ادامه خواهد یافت.

سیده معصومه دستغیب جامعه هدف این طرح را تمام خانواده‌های استان فارس اعلام کرد و افزود: مهم‌ترین هدف تلاش برای دستیابی به اهداف دین اسلام و نظام جمهوری اسلامی در حوزه خانواده در چارچوب مصوبات شورای عالی انقلاب فرهنگی و سند فرهنگی مهندسی کشور است.

وی با اشاره به اینکه در این طرح 10 برنامه مقدماتی تبیین شده است، ادامه داد: افزون بر این، 50 برنامه آموزشی و پژوهشی و 50 برنامه حمایتی نیز در نظر گرفته شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس عنوان کرد: در سال گذشته طرح ملی تدوین سند ارتقای وضعیت زنان و خانواده تصویب شد که بخشی از آنچه در طرح خانواده متعالی مطرح شده است، به مصوبات همین سند مربوط می‌شود.

دستغیب اظهار کرد: افزایش آمار آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق، اختلاف نقش اعضای خانواده، تغییر الگوی اجتماعی‌اقتصادی در این حوزه، افزایش معضلات و ضرورت کنترل آن‌ها، شیوع آسیب‌های نوپدید با شیوه‌های روان‌شناختی در قالب‌های جذاب و تاثیرگذار و لزوم شناخت و کنترل آسیب آن‌ها از ضرورت‌های تدوین این طرح به‌شمار می‌رود.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس: پیش‌بینی نکردن حمایت‌های اجرایی در طرح‌های حوزه خانواده آن‌ها را مقطعی و بدون اعتبار کرده است.

وی با اشاره به اینکه پیش از این طرح گفت‌وگوی خانواده در شیراز اجرا شده است، ابراز داشت: در این طرح چهار اولویت در حوزه خانواده مشخص شد که اهمیت فعالیت در این حوزه را برای نهادهای متولی و مسوولان پررنگ می‌سازد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس با بیان اینکه توجه به خانواده با تشکیل نهادهای قانونی از سال 1366 با تاسیس شورای فرهنگی، اجتماعی زنان در نهاد ریاست جمهوری آغاز شد، گفت: در طی سال‌ها این مهم به تمام نهادهای قانون‌گذاری گسترش یافته است و از برنامه سوم توسعه نیز به مساله خانواده و زنان توجه شده است.

دستغیب ابراز داشت: فقدان مهارت، نبود آگاهی، کمرنگ شدن ایمان و تقدم منافع دنیوی، انحراف در ساختار و کارکرد خانواده، عدم کارایی خرده نظام‌های تاثیرگذار، نظام‌های آموزشی و نظام‌های اقتصادی خطراتی است که حوزه خانواده را تهدید می‌کند.

کلی‌گویی در قوانین مصوب باعث ایجاد کاستی در حوزه خانواده شده است

وی ناهماهنگی در مطالعات و آموزش‌ها از سوی نهادهای مختلف و نیز کلی‌گویی در قوانین مصوب را از کاستی‌های اقدامات سازمان‌های مسوول در این حوزه برشمرد و اظهار کرد: پیش‌بینی نکردن حمایت‌های اجرایی در طرح‌های حوزه خانواده آن‌ها را مقطعی و بدون اعتبار کرده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس با بیان اینکه این طرح در کارگروه خانواده استانداری فارس تدوین شده است، گفت: تنی چند از استادان دانشگاه در این طرح مشارکت کرده‌اند و این طرح در نهایت در سه حوزه شامل برنامه‌های مقدماتی و بسترسازی اجتماعی، برنامه اقدامات‌آموزشی‌پژوهشی و پیشگیرانه و اجرای پروژه‌های حمایتی و تکمیلی اجرا خواهد شد.

دستغیب مسوولیت اجرای این طرح را بر عهده تمام دستگاه‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد حوزه خانواده دانست و گفت: با راه‌اندازی کارگروه تخصصی شامل هیات اندیشه‌ورز و ناظران علمی طرح، تطابق این پژوهش‌ها با سند ارتقای وضعیت خانواده و ایجاد بانک ایده این طرح عملیاتی خواهد شد.

برخی سازمان‌ها باوجود تعریف وظایف، در حوزه خانواده نقش‌آفرینی نمی‌کنند

دستغیب با انتقاد از اینکه برخی سازمان‌ها باوجود تعریف وظایف در حوزه خانواده نقش‌آفرینی نمی‌کنند، گفت: نقش تمام سازمان‌ها در مباحث مربوط به طلاق یا افزایش سن ازدواج باید دیده شود، زیرا تنها به نهادهای فرهنگی مربوط نمی‌شود و اینگونه معضلات در همه زمینه‌ها ریشه دارد.

خانواده متعالی، والاتر از مباحث قبلی است

معاون سیاسی، اجتماعی و امنیتی استانداری فارس درباره طرح خانواده متعالی عنوان کرد: شورای فرهنگ عمومی در زمینه تعیین چارچوب‌های این طرح پیشقدم شده و مطالعات بسیاری برای مشخص‌ساختن این چارچوب‌ها صورت گرفته است.

سید احمد احمدی‌زاده ابراز داشت: خانواده متعادل، متزلزل و متلاشی در تعاریف روانشناختی از خانواده مطرح شده است، اما در آموزه‌های اسلامی یک مرحله بالاتر نیز دیده شده است که همان خانواده متعالی است.

وی با بیان اینکه این سند در دستگاه‌های مختلف به‌صورت تخصصی بررسی خواهد شد، گفت: در پیوست این طرح وظایف دانشگاه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی و تبلیغی دیده شده است و امید است با همراهی مدیران باعنوان یک اولویت در دستور کار قرار گیرد.

تامین امنیت و آرامش خانواده‌ها ضامن کاهش آسیب‌های خانواده است

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس در این جلسه درخصوص طرح خانواده متعالی ابراز کرد: خانواده متعالی خانواده‌ای است که هیچ‌گونه نقصی نباید در عملکرد آن دیده شود؛ از همین رو ضروری است آسیب‌شناسی کلی صورت گیرد و طرح براساس مقابله با آسیب‌های اجتماعی تدوین شود.

حجت‌الاسلام محمد رضایی گفت:‌پرخاشگری، نبود احترام متقابل و نادیده گرفتن حقوق افراد از مشکلات مهم امروز است و طلاق و دیگر آسیب‌های اجتماعی زاییده این مقولات است؛ بنابراین چنانچه امنیت و آرامش در خانواده‌ها ایجاد شود، دیگر آسیب‌ها نیز به حداقل کاهش خواهد یافت.

وی بهترین روش برای اجرای طرح خانواده متعالی را ارائه آن در نظام آموزشی شامل آموزش و پرورش و دانشگاه‌ها دانست و گفت: از سوی دیگر نباید از نقش صدا و سیما در کاهش چالش‌های خانواده غافل شد و از همین رو این نهاد، اگر امکانات و اعتبار مناسبی در اختیار داشته باشد، می‌تواند در عملیاتی کردن این طرح با بیان هنری راهگشا باشد.

رئیس شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی فارس بداخلاقی و بی‌اخلاقی در خانواده را زیربنای همه ناهنجاری‌ها خواند و بیان کرد: با اولویت‌بندی آسیب‌ها در زمان‌بندی این طرح می‌توان عملکردی مطلوب در قالب طرح خانواده متعالی بر جای گذاشت.

رئیس اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی فارس: در 10 سال گذشته هیچ طرحی به اندازه خانواده متعالی جامع نبوده است.

رئیس اتاق فکر شورای فرهنگ عمومی فارس نیز درخصوص این طرح ابراز داشت: کلیات طرح خانواده متعالی 6 سال پیش در شورای فرهنگ عمومی عنوان شد و در این فاصله نیز دو یا سه طرح در دفتر امور بانوان و خانواده استانداری فارس در همین راستا انجام شد و در نهایت از سه سال پیش گروهی ویژه درباره این موضوع به پژوهش پرداختند.

سید محمدرضی حدائق افزود: هرچند زمانی بسیاری صرف تدوین این طرح شد، در 10 سال گذشته هیچ طرحی به این اندازه جامع نبوده است و همه زوایا در آن دیده شده و ایرادهای طرح‌های قبلی برطرف شد.

وی با بیان اینکه تقسیم کار در این طرح متناسب با وظایف ذاتی هر دستگاه است، گفت: همه دستگاه‌ها طرح را مطالعه و ارزیابی کرده‌اند و نظرات خود را به دبیرخانه شورای فرهنگ عمومی ارائه کرده‌اند و در اتاق فکر بررسی شد و سپس به مرحله تدوین رسید.

رئیس صدا و سیمای مرکز فارس نیز در این جلسه ابراز کرد: نباید از سند تحول تعلیم و تربیت به‌عنوان یکی از پشتوانه‌های این طرح غافل شد، این سند گرچه در حوزه آموزش و پرورش تبیین شده است، اما در ارتقای خانواده و بهبود کارکرد اجتماع بسیار اهمیت دارد.

محمدتقی سهرابی اظهار کرد: از زمان راه‌اندازی جریانات روشنفکری غربی در ایران شاهد تحولاتی بوده‌ایم و اعمال سیاست‌های غرب در کشور همواره از موضوعات مربوط به بانوان آغاز شده است.

رئیس صدا و سیمای مرکز فارس ادامه داد: در طرح خانواده متعالی باید برای نقش زن باعنوان مادر و همسر و همچنین نقش او در اجتماع تعیین تکلیف شود تا به خانواده در تراز نظام اسلامی نزدیک شویم.

مردمی کردن طرح در دستور کار باشد

مدیرکل تبلیغات اسلامی فارس در ادامه بررسی طرح خانواده متعالی در شورای فرهنگ عمومی فارس، خواستار اعلام شفافیت در حوزه ساختاری و محتوایی این طرح با محوریت تعیین نقش دانشگاه، حوزه‌های علمیه و سازمان تبلیغات شد.

حجت‌الاسلام محمدصادق مهرابی بیان کرد: منابع مالی طرح به دستگاه‌هایی واگذار شده که گاه در تامین اعتبارات خود نیز مشکل دارند، افزون بر این باید مردمی کردن طرح و نیز دیدن ظرفیت خانواده مجازی در دستور کار قرار گیرد.

طلاق و اصطلاحات جدید

همچنین رئیس کل دادگستری فارس در این نشست عنوان کرد: در این طرح موضوعی واجد جنبه پیشگیری دیده نشده است.

حجت‌الاسلام والمسلمین سیدکاظم موسوی بیان داشت: امروز از طلاق توافقی بهره‌برداری‌هایی برای رسیدن به برخی خواسته‌ها همچون معافیت فرزند یا رفتن زیر پوشش نهادهای حمایتی می‌شود؛ درصورتیکه در این نوع طلاق نفرت زوجین از یکدیگر چنان است که سبب جدایی می‌شود، بنابراین باید راهکارهایی برای جلوگیری از طلاق توافقی در نظر گرفته شود.

وی همچنین استفاده از عبارت طلاق عاطفی را فاقد جنبه‌های قانونی دانست و خواستار پررنگ شدن نقش ولایی پدر در این طرح شد.

رئیس کل دادگستری فارس با اشاره به اینکه امروز 13 نهاد متولی امر خانواده هستند، ابراز داشت: با وجود این فعالیت‌ها همچنان مشکلات در حوزه خانواده بسیار است و اگر در طرح خانواده متعالی یک نهاد به‌عنوان مرجع اصلی قرار گیرد و دیگران زیرمجموعه آن باشند، اصل یکپارچگی حفظ خواهد شد.

فرمانده سپاه فجر استان فارس نیز در این نشست، اظهار کرد: تاثیر تربیتی مادران در طرح خانواده متعالی باید به‌صورتی گسترده‌تر و همپای نقش پدر لحاظ شود.

سردار یدالله بوعلی بر ضرورت اولویت‌بندی در این طرح به‌منظور تخصیص بهینه اعتبارات آن تاکید کرد.

وی ادامه داد: نقش مهدهای قرآنی، بسیج، آموزش و پرورش و دانشگاه ها باید بسیار بیش از آنچه در طرح بدان پرداخته شده است، دیده شود.

*س_برچسب‌ها_س*
شورای فرهنگ عمومی فارس و طرح خانواده متعالی 2
شورای فرهنگ عمومی فارس و طرح خانواده متعالی 3
شورای فرهنگ عمومی فارس و طرح خانواده متعالی 4