شنبه 14 مهر 1403

شیب نزولی کرونا در زنجان به معنی عادی شدن شرایط نیست

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
شیب نزولی کرونا در زنجان به معنی عادی شدن شرایط نیست

زنجان - ایرنا - معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی استان زنجان گفت: با توجه به تاثیر محدودیت‌های 2 هفته‌ای کرونا در استان و شیب نزولی ابتلا به بیماری، این به معنی عادی شدن شرایط نیست و مردم باید همچنان به خصوص در روزهای سرد سال به رعایت پروتکل‌های بهداشتی پایبند باشند.

دکتر علیرضا آرمانی کیان روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا با تاکید بر اینکه اعلام کاهش آمار مبتلایان به کرونا به نوبه خود نیز می تواند نگران کننده هم باشد، افزود: بسیاری از شهروندان با دریافت چنین آمارهای خوشایندی تصور می کنند، احتمال گرفتار شدن به این بیماری از بین رفته است به همین دلیل رفتارهای عادی خود را در پیش می گیرند.

وی اضافه کرد: بیش از 10 ماه از شیوع بیماری خطرناک کووید -19 در کشورمان می گذرد و تجارب نیز نشان می دهد وقتی همکاری مردم در رعایت دستور العمل های بهداشتی این بیماری جدی گرفته شده، شمار مبتلایان و حتی بستری ها روندی کاهشی یافته و برعکس بی تفاوتی ها و ساده انگاری ها نسبت به این بیماری شمار مبتلایان را به مراتب افزایش داده است.

این مسؤول ادامه داد: بر این اساس طرح هوشمند اعمال محدودیت های کرونایی متناسب با شاخص های تعیین شده از سوی وزارت بهداشت هر هفته ارزیابی و محدودیت ها با توجه به وضعیت آنها به صورت هفتگی تعیین می شود.

به گفته وی، اگر استانی از وضعیت قرمز به شرایط نارنجی رسید، اعمال محدودیت ها در آن استان کاهش می یابد، در غیر این صورت احتمال بازگشت دوباره محدودیت ها و مشکلات ناشی از آن وجود دارد و این مهم باید مورد توجه همگان قرار گیرد.

آرمانی کیان افزود: طبق اعلام متخصصان امر آثار محدودیت های اعمال شده 2 هفته گذشته طی هفته های آینده خود را نشان خواهد داد و بر این مبنا توصیه می شود همچنان این موضوع مهم و همزیستی با آن را در زندگی روزمره مورد توجه قرار دهند.

وی با تاکید بر اینکه افرادی که حس می‌کنند مبتلا به کرونا هستند مراجعه حضوری به بیمارستان ها نداشته باشند، ادامه داد: افراد با مراجعه به درمانگاه‌های 16 ساعته غربالگری می‌شوند و آنهایی که نیاز به آزمایش دارند، انجام و داروهای مورد نیاز بیماران سرپایی هم تجویز و توصیه‌های لازم انجام می‌شود. به گفته دکتر آرمانی‌کیان اولویت اصلی برای بیماران سرپایی، مراقبت‌های خانگی است و استفاده از تخت‌های بیمارستانی، برای مواردی است که به تشخیص پزشکان آموزش دیده در درمانگاه‌ها، انجام می‌شود و بیمارانی که در شرایط حاد نیستند در منزل با سرویس‌های بسیار ساده و قرنطینه خانگی، شرایط بهتری می‌یابند.

معاون درمان دانشگاه علوم‌پزشکی استان زنجان، با بیان اینکه دوره بیماری کرونا 28 روز بوده ولی اکنون در برخی از موارد تا 90 روز نیز ویروس در خون فرد مبتلا به کرونا وجود دارد و بیمار ناقل است، گفت: طولانی بودن مدت آلودگی‌زایی بیماران کرونایی در منازل سبب ابتلای سایر افراد و به اصطلاح ابتلای خانوادگی می‌شود.

به گفته این مسؤول، با اقدامات انجام گرفته حداکثر یک هزارو 200 تخت برای این بیماران در نظر گرفته شده که در زمان حاضر مجموع ظرفیت تخت های بیمارستانی استان بیش از 2 هزار نفر است.

به گزارش ایرنا، بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی دانشگاه علوم پزشکی استان زنجان 435 نفر در بیمارستان های استان بستری هستند که از این تعداد 24 مورد مثبت بستری 24 ساعته گذشته را شامل می شود.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*