پنج‌شنبه 19 مهر 1403

صادرات یک میلیون و 261 هزار دلاری صنایع دستی زنجان در سال 98

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
صادرات یک میلیون و 261 هزار دلاری صنایع دستی زنجان در سال 98

زنجان - ایرنا - مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان زنجان گفت: بر اساس برآوردهای انجام شده، طی سال گذشته انواع محصولات صنایع دستی این استان به ارزش بیش از یک میلیون و 261 هزار دلار صادر شده است.

امیر ارجمند روز یکشنبه با بیان اینکه صادرات محصولات صنایع دستی موضوعی پراهمیت در کسب درآمد و رونق اقتصادی است، افزود: بالغ بر یک میلیون و 200 هزار دلار از این حجم این صادرات به صورت چمدانی بوده است.

وی اظهار داشت: محصولات صنایع دستی استان زنجان بیشتر به کشورهایی همچون عراق، آذربایجان و کشورهای جنوب حاشیه خلیج فارس از جمله کویت و عمان صادر می شود.

ارجمند با بیان اینکه عمده محصولات صنایع دستی صادر شده به کشور عراق بوده است، ادامه داد: کشورهای اروپایی نیز از دیگر مقصدهای صادراتی صنایع دستی زنجان هستند.

به گفته مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زنجان، این استان در تولید صنایع دستی فلزی و از نظر تعداد و کیفیت فروشگاه‌های این صنعت، جزو استان های تراز اول کشور به شمار می رود.

ارجمند افزود: در زمان حاضر حدود 450 فروشگاه صنایع دستی در این استان وجود دارد.

به گزارش ایرنا، بیش از 45 رشته صنایع دستی در استان زنجان وجود دارد که در میان آنها ملیله کاری، چاروق دوزی، چاقوسازی، مسگری، قلمزنی، گلیم بافی، گیوه بافی و گیوه دوزی از صنایع دستی بومی این خطه بشمار می روند.

گفتتنی است سال گذشته شورای جهانی صنایع‌دستی، زنجان را به عنوان شهر جهانی ملیله ثبت کرد.

*س_برچسب‌ها_س*