دوشنبه 9 مهر 1403

صنایع دستی مهریز به حمایت بیشتر نیاز دارد

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
صنایع دستی مهریز به حمایت بیشتر نیاز دارد

یزد - ایرنا - یکی از بهترین و آسانترین راه‌های مناسب و ضروری برای تحقق شعار امسال و جهش تولید به خصوص صنایع‌دستی در گرو برنامه‌ریزی، پیگیری و حمایت از صنعتگران این عرصه مهم برای تولید و اشتغال مولد و مفید است.

صنایع دستی نوعی محصول است که در آن لوازم تزئینی و کاربردی تنها با استفاده از دست یا ابزار ساده ساخته شود، معمولا این کلمه به روش‌های سنتی تولید کالا اطلاق می‌شود، لوازمی که به صورت تولید انبوه و یا با ماشین‌آلات مختلف ساخته شوند جزو صنایع دستی نیست.

طی سال‌های اخیر به منظور حفظ و احیای صنایع دستی بومی محلی مهریز اقدام‌های موثری توسط اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی با همکاری سایر سازمان‌ها، تشکل‌ها و همراهی خوب فعالان این بخش صورت گرفته ولی با توجه به اهمیت موضوع کافی نیست.

ظرفیت‌های بسیار خوبی در صنعت دستی در شهر و روستاهای بخش مرکزی مهریز وجود دارد که در سال‌جاری که به عنوان جهش تولید توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده یک فرصت است تا نسبت به بررسی آخرین وضعیت و برای ارتقای جایگاه آن توسط متولیان اقدام شود.

در این خصوص جمعی از فعالان صنایع دستی، کارشناسان و مسوولان در گفت و گو با خبرگزاری جمهوری اسلامی با اشاره به اهمیت موضوع در تولید و اشتغال، حمایت عملی و و تقویت این صنعت هنرها، رسیدگی به مسائل و مشکلات فعالان این بخش را خواستار شدند.

به اعتقاد این افراد اگر به صنایع بومی محلی در منطقه احیا و با فرهنگ‌سازی نسل به نسل منتقل شود نقش مهمی در جذب گردشگران، اشتغال، تولید، ارزش‌افزوده و معرفی ظرفیت‌های منطقه به دیگران به خصوص گردشگران داخلی و خارجی و جهش تولید در سال‌جاری دارد.

ارائه تسهیلات به صنعتگران

یکی از پیشکسوتان صنایع دستی منطقه که در حرفه چاقوسازی، سال‌ها فعالیت داشته و مدتی است بازنشسته شده می‌گوید: توجه به صنایع دستی و احیای آن موجب ایجاد اشتغال، مبارزه با بیکاری، کسب درآمد و رونق اقتصادی است و باید در عمل مسوولان برای تحقق این اهداف مهم با همکاری هم اقدام مناسب داشته باشند.

محمد ابویی افزود: در گذشته در منطقه افراد زیادی در صنایع مختلف دستی به خصوص چاقوسازی فعالیت داشتند ولی به مروز زمان این تعداد کم شده و هم اکنون فقط تعداد انگشت‌شماری با وجوی که اکثرا مس هستند در این حرفه که بومی مهریز است اشتغال دارند و جذب جوانان به علل مختلف بسیار ناچیز است.

وی اظهار کرد: برای جذب جوانان به صنایع دستی باید دولت با ارائه تسهیلات، فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی، برگزاری دوره‌های آموزشی و برپایی نمایشگاه‌های مختلف اقدام کند گه اگر این موارد در منطقه محقق شود نقش مهمی در اجرایی شدن جهش تولید که مورد تاکید مقام معظم رهبری است موثر است.

همچنین سبدباف مهریزی گفت: در سال‌های اخیر برای احیا و گسترش صنایع بومی اقدام‌های خوبی توسط متولیان برگزار شده و برخی فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی صورت گرفته ولی به خاطر اهمیت موضوع اصلا کافی نیست و باید با حمایت و همراهی مادی و معنوی، روز به روز نسبت به معرفی آنها و ایجاد جذابیت برای ورود جوانان و ادامه کار اقدام کرد.

حسین زارع‌بیدکی که به گفته خودش در کنار کشاورزی در این صنعت نیز برخی مواقع فعالیت دارد اظهار کرد: باید دوره‌های آموزشی برای علاقه‌مندان برگزار شود و همچنین بیمه فعالان این بخش در کنار ارائه تسهیلات مناسب و برپایی نمایشگاه ثابت دائمی و فصلی برای فروش و کسب درآمد اقدام صورت گیرد.

فعالیت نمایشگاه دائمی

همچنین کارشناس صنایع دستی مهریز گفت: چند سال پیش با همکاری اداره میراث فرهنگی و پیگیری و همراهی فرمانداری، شهرداری و شورای اسلامی شهر نسبت به برپایی نمایشگاه دائمی صنایع دستی در بافت تاریخی اقدام شد که به علت شیوع بیماری کرونا مدتی است تعطیل است ولی به دنبال احیا و فعالیت مجدد آن هستیم.

علی روستایی افزود: برای احیای مجدد این بازارچه و فعال‌سازی بخش‌های آن به خصوص در سال جهش تولید که بسیار مهم است به نبال برگزاری جلسه با مسوولان امر هستیم که به زودی محقق می‌شود و نقش مهمی در معرفی صنایع بومی منطقه، ایجاد تولید و اشتغال، معرفی شهرستان به گردشگران و ظرفیت‌ها دارد.

وی اظهار کرد: در این بازارچه علاوه بر فروش صنایع دستی که اکثر مخصوص منطقه است نسبت به ارائه آموزش حضوری به علاقه‌مندان اقدام می‌شود که برای تحقق آن جدی اقدام داریم و طبق مقررات و رعایت مقررات بهداشتی برای حضور مردم و گردشگران داخلی و خارجی تمهیداتی فراهم است.

این کارشناس اظهار کرد: فعالیت‌های فرهنگی و تبلیغی و در کنار آموزش و حمایت از صنعتگران منطقه جزو برنامه‌های مهم و همیشگی است که تاکنون صورت گرفته و امسال با قوت و قدرت بر اساس ظرفیت‌ها و امکانات برای اجرایی شدن آن با همکاری مسوولان و تشکل‌ها اقدام لازم صورت می‌گیرد و مشکلی نیست.

روستایی گفت: احیای صنایع دستی که سابقه طولانی در منطقه دارد یکی از بهترین راه‌ها برای تولید و اشتغال و تحقق نامگذاری سال و جهش تولید است و برای انجام آن بدون‌شک همکاری برخی دستگاه‌های اجرایی و حضور تشکل‌ها و همراهی خود فعالان این عرصه فرهنگی هنری بسیار لازم است.

ضرورت برگزاری دوره آموزشی 

رییس شورای اسلامی شهر مهریز هم گفت: با همکاری این شورا و شهرداری در بافت قدیم و تاریخی محلی به عنوان نمایشگاه دائمی صنایع دستی برای معرفی ظرفیت‌ها و فروش و آموزش علاقه‌مندان ایجاد شده و تاکنون شاهد موفقیت‌های خوبی بوده‌ایم و امسال برای تقویت مجموعه اقدام می‌شود.

علیرضا ابویی افزود: مهریز در برخی صنایع دستی و داشتن هنرمندان سابقه طولانی دارد که بدون شک یکی از امور مهم که باید بررسی، پیگیری و برای احیا و حل مسائل و مشکلات اقدام شود موضوع صنایع دستی و در این خصوص هرکمکی لازم باشد با همکاری اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی صورت می‌گیرد.

وی اظهار کرد: اگر صنعت دستی که از گذشتگان به نسل جدید رسیده حراست شود قطعا در تولید، اشتغال و تحقق شعار سال موثر است و باید برای رسیدگی به وضعیت آن و ارتقای جایگاه صنایع در منطقه بیش از گذشته به صورت عملی اقدام لازم انجام داد که نتایج آن به سود مردم است و جزو کارهای ضروری است.

این مسوول تصریح کرد: احیای صنایع دستی در گرو برنامه‌محوری، همکاری بخش‌های مختلف، ارزش‌نهادن به تشکل‌ها و هنرمندان و فعالان آن، برگزاری دوره‌های آموزشی، تبلیغات و اطلاع‌رسانی برای فرهنگ‌سازی و همچنین حمایت مادی و معنوی و حل مطالبات فعالان این عرصه است.

ابویی گفت: اگر محصولات تولیدی صنعتگران بومی منطقه معرفی و خریداری شود موجب جلب همکاری و دلگرمی بیشتر آنها و همچنین حفظ مواریث گذشته است که امیدواریم امسال که به عنوان جهش تولید نامگذاری شده با یک عزم جدی و فرابخشی اقدام‌های مناسب به عمل آید.

ضرورت همکاری همگان

همچنین رییس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مهریز گفت: احیا و حمایت مادی و معنوی از فعالان صنایع دستی برای معرفی منطقه، هنرمندان، ایجاد تولید، اشتغال و جذب گردشگران و جهش تولید بسیار ضروری است که تاکنون با همکاری سازمان‌ها و مسوولان اقدام شده و امسال تقویت می‌شود.

مجاهد کرباسی افزود: نمایشگاه و بازارچه دائمی صنایع ستی منطقه با حضور صنعتگران با همکاری شهرداری و شورای اسلامی شهر و پیگیری فرمانداری و همکاری دیگران در منطقه وجود دارد و تاکنون دوره‌های متعدد آموزشی و همچنین حضور فعالان این بخش در برخی نمایشگاه‌های کشوری و استانی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: برای احیای صنایع دستی که منطقه سابقه طولانی دارد همچنان در راستای اهداف و به خاطر نقش مهمی که در اشتغال و تولید دارد جدی پیگیری و بیش از گذشته اقدام می‌شود و در این راه مهم، همکاری سایر مسوولان و فعالان صنایع دستی برای پیگیری مطالبات موثر است و دولت از آن حمایت می‌کند.

تاکنون رشته‌های صنایع دستی چاقوسازی، سنگ تراشی و ترکه بافی این شهرستان با 20 فعال در فهرست آثار ملی ثبت شد.

سایر رشته‌های فعال منطقه، گیوه بافی، تخت‌کشی، قالی‌بافی، معرق‌کاری، منبت‌کاری، سرمه‌دوزی و کار روی چوب و شیشه است.

مهریز که بنای اولیه آن را به مهرنگار دختر انوشیروان ساسانی به قبل از اسلام نسبت می‌دهند 600 اثر تاریخی و فرهنگی دارد که تاکنون 100 مورد آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مرکز شهرستان 55 هزار نفری مهریز در 30 کیلومتری جنوب شهر یزد قرار دارد.

*س_برچسب‌ها_س*