شنبه 29 اردیبهشت 1403

ضرورت روش روشن‌گرانه و محبت‌آمیز در ترویج عفاف و حجاب

خبرگزاری تسنیم مشاهده در مرجع
ضرورت روش روشن‌گرانه و محبت‌آمیز در ترویج عفاف و حجاب

حجت الاسلام قمی نوشت: «برای این دختران من و شما (به تعبیر حاج قاسم) باید روشن‌گر باشیم، پدرانه دعا کنیم و از سر محبت تذکر بدهیم؛ خصوصاً این اشخاصی که برای برنامه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت آمده‌اند.»

- اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نهادینه کردن فرهنگ عفاف و حجاب در جامعه نیازمند روش‌ها و برخوردهایی است که در راستای منویات رهبر معظم انقلاب بوده و همه مردم از اقشار مختلف را تشویق و ترغیب به رعایت این مهم کند. امر به معروف و نهی از منکر نیز زمانی به درستی انجام شده و اثرگذار خواهد بود که ضمن فراهم بودن زمینه‌های این امر، با بیانی نرم ادا شود. چنانکه خدای متعال در قرآن کریم می‌فرماید: «فَبِما رَحمَه مِنَ اللَهِ لِنتَ لَهُم وَلَو کُنتَ فَظًا غَلیظَ القَلبِ لَانفَضوا مِن حَولِکَ» یعنی «به برکت رحمت الهی، در برابر مردم نرم و مهربان شدی و اگر خشن و سنگدل بودی، مردم از اطراف تو پراکنده می‌شدند.»

همچنین نمونه‌ای از تلاش برای تأسی به سیره قرآنی پیامبر (ص) و زمینه‌سازی فرهنگ عفاف و حجاب را در بیان شیوا و پدرانه سردار شهیدمان، حاج قاسم سلیمانی سراغ داریم؛ آنجا که در برابر دوربین‌ها و رسانه‌های مختلف، همه مردم ایران را با هر نوع عقیده سیاسی و فرهنگی، با هر تیپ و ظاهری، مانند فرزندان خود می‌دانست و صراحتاً اعلام کرد: «همان دختر کم‌حجاب دختر من است. دختر ما و شماست؛ نه دختر خاص من و شما، اما جامعه ماست.»

واکنش رئیس سازمان تبلیغات اسلامی به برخی رفتارها در برابر بدحجابی

در این راستا حجت الاسلام و المسلمین محمد قمی، رئیس سازمان تبلیغات اسلامی، در انتقاد به برخی رفتارها در برابر بدحجابی، با انتشار ویدئویی از رهبر انقلاب نوشت: «برای این دختران من و شما (به تعبیر حاج قاسم) باید روشن‌گر باشیم، پدرانه دعا کنیم و از سر محبت تذکر بدهیم، خصوصاً این اشخاصی که برای برنامه ترویج فرهنگ ایثار و شهادت آمده‌اند.»

در این ویدئو مقام معظم رهبری درباره افرادی که حجاب را رعایت نمی‌کنند، تصریح فرموده‌اند: «خیلی از اینها کسانی هستند که اهل دینند، اهل تضرعند، اهل ماه رمضانند، اهل گریه و دعایند. {منتها} توجه ندارند که چه کسی پشت این سیاست رفع حجاب و مبارزه با حجاب است. جاسوس‌های دشمن، دستگاه‌های جاسوسی دشمن، دنبال این قضیه هستند. اگر بدانند، حتماً نمی‌کنند.»

بی‌اعتنایی به حجاب را به عناد و غرض‌ورزی حمل نکنیم

در این باره دکتر طاهره محسنی، کارشناس مسائل زنان، می‌گوید: نباید مردم را به دو یا چند دسته تقسیم‌بندی کرد و زمینه تفرقه و اختلاف در جامعه را فراهم کرد. درست است که گروهی از زنان و دختران ما حجاب اسلامی را رعایت می‌کنند و عده‌ای نسبت به این موضوع کم توجه هستند، اما نباید کم‌اعتنایی این عده را به عناد و غرض‌ورزی آنها حمل کرد. چون بسیاری از آنها بر اساس کم‌اطلاعی، نسبت به حجاب بی‌توجه شده‌اند.

این کارشناس مسائل اجتماعی و فرهنگی معتقد است: بیان نرم در برخورد با بدحجابی بهترین روش برای امر به معروف و نهی از منکر است. چون برخورد بر اساس محبت و دوستی، زمینه لجبازی را از بین برده و انسان را به کلام و نظر طرف مقابل متوجه می‌کند.

محسنی تصریح می‌کند: برای اینکه حجاب را در جامعه انتشار دهیم بهترین راهکار این است که از زمینه‌های فرهنگی شروع کنیم و افرادی که در لباس روحانیت و چادر هستند، خودشان بهترین افراد برای ایجاد انس و دوستی با افرادی هستند که نسبت به این امر الهی و قانونی اقدامات ترویجی انجام دهند.

او خاطرنشان کرد: البته رویکرد اصلی افراد محجبه و روحانیون و همچنین مردان باغیرت و متدین برای ترویج عفاف و حجاب باید رفتاری مبتنی بر دوستی و مدارا باشد، نه اینکه با بیان سخت و خشن موجبات دوری و نفرت مردم از حجاب و تدین را فراهم کنند. زیرا رفتارهایی که با ابراز انزجار و خشونت باشد، نه تنها کسی را به حجاب ترغیب نمی‌کند بلکه افراد را از حقیقت دور می کند.

علت دستور قرآن به لزوم پوشیدگی زنان پیامبر و مؤمنان

رمز موفقیت پیامبر (ص) در ترویج فرهنگ اسلام

دکتر مهدوی اسماعیلی هم از دیگر کارشناسان در زمینه مسائل فرهنگی و خانوادگی است که درباره زمینه‌ها و روش‌های ترویج عفاف و حجاب در جامعه ابراز عقیده می‌کند: روش‌های قهرآمیز فقط به رفتارها مربوط نمی‌شود، بلکه وقتی ما با بیانی تند و زننده با کسی برخورد کنیم، درواقع بیانی قهرآمیز داشته‌ایم.

او ادامه می‌دهد: در شرایطی که با ابراز انزجار و خشن با مخاطب رفتار شود، نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که او مطابق میل ما یا بر اساس قانون رفتار کند. این در حالی است که مراعات در کلام، رفتار و مواجهه با مخاطب می‌تواند توجه او را جلب کرده و با زمینه‌سازی دوستی و مودت می‌توان کلام حق را به او رساند.

اسماعیلی به یکی از ویژگی‌های رفتاری پیامبر (ص) در ترویج اسلام اشاره کرده و ادامه می‌دهد: خداوند متعال در قرآن کریم می‌فرماید به برکت رحمت الهی، در برابر مردم نرم و مهربان شدی و اگر خشن و سنگدل بودی، از اطراف تو پراکنده می‌شدند. این آیه درس مهمی برای برخورد با مردم و ترویج آموزه‌های اسلامی و مطالب حق را به ما آموزش می‌دهد. چون خداوند تصریح کرده که اگر پیامبر (ص) با مردم خشن و سنگدل رفتار می‌کرد، همه از اطراف او پراکنده می‌شدندو این در حالی است که بسیاری از مردم دور آن حضرت جمع شدند و در دورانی که مردم در جهل و خرافات زندگی می‌کردند، بسیاری کلام حق را شنیده و درک کردند.

این کارشناس مسائل دینی خاطرنشان می‌کند: اگر ما می‌خواهیم از سیره و سبک زندگی رسول گرامی اسلام (ص) درس بگیریم، بهترین روش آن است که به آن حضرت تأسی کنیم و روش و منش ایشان را در آیات قرآن و روایت‌ها پیدا کرده و از آن الگو بگیریم.

او همچنین تصریح می‌کند: وقتی خداوند به خلق عظیم پیامبر (ص) اشاره می‌کند و آن را در ترویج اسلام و حق مؤثر می‌داند، این نکته به ما گوشزد می‌شود که اگر می‌خواهیم فرهنگ اسلامی از جمله فرهنگ عفاف و حجاب را در جامعه گسترش بدهیم، باید در هر شرایطی نرمخو باشیم و با مردم با مهربانی رفتار کنیم.

ضرورت روش روشن‌گرانه و محبت‌آمیز در ترویج عفاف و حجاب 2