پنج‌شنبه 19 مهر 1403

طرح شهید سلیمانی در 24 منطقه استان کرمانشاه اجرا می‌شود

خبرگزاری ایرنا مشاهده در مرجع
طرح شهید سلیمانی در 24 منطقه استان کرمانشاه اجرا می‌شود

کرمانشاه - ایرنا - معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه، از اجرای طرح شهید سلیمانی در 24 منطقه استان با هدف قطع زنجیره ویروس کرونا با بیماریابی و غربالگری فعال خبر داد.

دکتر «ابراهیم شکیبا» روز چهارشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در گام نخست اجرای این طرح در حوزه سازماندهی، جغرافیا و جمعیت استان به 24 منطقه تقسیم بندی شده است که 10 منطقه در شهرستان کرمانشاه، 2 منطقه در اسلام آبادغرب و بقیه شهرستان‌ها هر کدام یک منطقه است.

وی اظهار داشت: مراقبت ها و دستورالعمل های ابلاغی توسط تیم های مستقر در مراکز منتخب، برای گروه های آسیب پذیر و افراد بیمار و مشکوک و اطرافیان آنها انجام می شود.

به گفته او، تعداد 773 تیم عملیاتی در استان کرمانشاه برای اجرای طرح شامل 144 تیم در شهر و 629 تیم در روستاها در نظر گرفته شده است.

او گفت: تاکنون 6 هزار و 748 مورد بازدید توسط تیم های نظارتی انجام و آموزش های لازم برای مقابله با کرونا ارایه شده است.

رییس شبکه بهداشت کرمانشاه گفت: برنامه تکمیلی مدیریت کرونا طرح محله محور که به نام شهید سپهد حاج قاسم سلیمانی مزین شده است و اجرای آن در سراسر کشور از استان کرمانشاه آغاز شد بر پایه چهار اصل برنامه‌ریزی، سازماندهی، اجرا و پایش و نظارت استوار است.

او گفت: مدیریت بیماری، کاهش میزان شیوع بیماری با قطع زنجیره انتقال، کاهش میزان بستری و مرگ و میر بیماران مبتلا به کووید 19 از اهداف چهارمین گام بسیج ملی مبارزه با کرونا است.

وی اظهار داشت: در این طرح که با شیوه محله‌محور و خانواده‌محور و بر مبنای «هر خانه یک پایگاه سلامت» در حال اجراست، به شکل کاملا فعال مردم را غربالگری و بیماری را شناسایی می‌کنیم تا زنجیره انتقال بیماری قطع شود.

وی اضافه کرد: برنامه عملیاتی این طرح در قالب دستورالعمل کشوری تدوین شده و تاکنون تعداد هفت جلسه با حضور کارشناسان و مدیران شبکه های بهداشتی درمانی استان و بیش از 50 جلسه در سطوح معاونت بهداشتی به منظور اجرا و ساماندهی آن برگزار شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: در حوزه مراقبت مرزی نیز در شهرستان قصرشیرین که تردد مسافر وجود دارد 2 پزشک مستقر هستند که با کمک مراقبین پایگاه مراقبت مرزی و با انجام تست های سریع تشخیصی کرونا از ورود افراد بیمار به داخل استان جلوگیری می شود و اکنون هزار عدد تست تشخیصی سریع کرونا در اختیار این مرکز قرار داده شده است.

شکیبا افزود: همچنین تعداد 10 هزار تست تشخیصی سریع کرونا نیز از وزارت خانه تحویل گرفته شده و در شبکه های بهداشتی درمانی و مراکز منتخب استان توزیع شده است و آموزش های لازم در خصوص نحوه انجام آن براساس دستورالعمل ارسالی به این مراکز ارایه شده است.

او گفت: تست سریع برای افراد مشکوک پس از مراجعه به این مراکز انجام می شود و پس از گذشت حدود نیم ساعت وضعیت فرد از نظر ابتلا به کرونا مشخص خواهد شد.

وی افزود: در راستای اجرای طرح محله محور تاکنون در حوزه مراقبت اقدامات بسیار خوبی در کرمانشاه انجام شده و طی این مدت هزار و 643 نفر مثبت قطعی و سه هزار و 794 مورد مشکوک در استان شناسایی شده است.

وی اظهارداشت: در شهرستان‌های کرمانشاه، صحنه و کنگاور برای بیمارانی که امکان قرنطینه در منزل وجود ندارد، نقاهتگاه راه اندازی شده است و در بقیه شهرستان‌ها نیز با همکاری سپاه نقاهتگاه برای این بیماران راه اندازی خواهد شد.

به گفته او، تاکنون به 2 هزار و 815 نفر از افراد مشکوک و اطرافیان بیماران آموزش داده شده همچنین به تعداد چهار هزار و 900 نفر نیز از طریق سامانه 4030 و سامانه سلامت و توسط مراقبین سلامت آموزش های مقابله و پیشگیری از ابتلا به کرونا ارایه شده است. وی اضافه کرد: هر منطقه 24 گانه استان دارای یک مدیر است که وظیفه هماهنگی با دستگاه های دیگر از جمله سپاه و هلال احمر را دارد. هر منطقه یک مسوول نیز دارد که به صورت فنی، نظارتی و حمایتی مسوولیت اجرای مطلوب برنامه ها را عهده دار است.

او گفت: گزارش اقدامات انجام شده در طول اجرای طرح در این مراکز به صورت روزانه به معاونت بهداشتی دانشگاه و به صورت هفتگی به وزارت بهداشت ارسال می گردد، بنابراین در صورت وجود هرگونه مشکل، راهکارهای لازم ارایه و در کوتاه ترین زمان ممکن رسیدگی خواهد شد.

130 بیمار جدید کووید 19 در کرمانشاه شناسایی شدند

رییس کمیته اطلاع رسانی ستاد مدیریت کرونا دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه اعلام کرد: 62 بیمار مثبت بستری و 68 بیمار مثبت سرپایی مبتلا به ویروس کرونا در شبانه روز گذشته در استان شناسایی شدند.

مهدی محمدی افزود: همچنین با فوت هفت کرمانشاهی دیگر در شبانه روز گذشته در اثر ابتلای قطعی به ویروس کرونا، شمار فوتی‌های استان به هزار و 267 نفر رسید

وی اظهارداشت: در 24 ساعت گذشته 2 نفر در شهرستان کرمانشاه و در شهرستان های کنگاور، هرسین، سنقر و کلیایی، سرپل ذهاب و گیلانغرب هم هر کدام یک نفر بر اثر ابتلا به ویروس کرونا جان باختند.

رییس کمیته اطلاع رسانی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه افزود: 138 بیمار جدید با علایم بیماری کووید 19 در این مدت بستری و 129 نفر هم پس از بهبودی از بیمارستان ترخیص شدند. محمدی در پایان گفت: هم اکنون 725 بیمار مربوط به کووید 19 در مراکز درمانی استان کرمانشاه بستری هستند.

*س_برچسب‌ها_س* *س_پرونده خبری_س*